Het is een iconische scène in een legendarische film: de achtervolging uit 'Bullit'. Minutenlang scheuren twee bolides door de rustige, schilderachtige straatjes van San Francisco.
De film met Steve McQueen uit 1968 diende als voorbeeld voor talloze opvolgers, en wordt (samen met die uit 'The French Connection') door veel filmkenners gezien als de beste achtervolging ooit.
McQueen deed veel zelf, maar voor de moeilijkste shots zat Bud Ekins achter het stuur. De stuntman overleed zaterdag op 77-jarige leeftijd. "Hij heeft de meeste filmsterren in Hollywood leren motorrijden", meent producer Jerry Weintraub.
Joyriden
Racen zat Ekins als kind al in het bloed. Als tiener bracht hij twee jaar door op een tuchtschool omdat hij gepakt was tijdens het joyriden. Als hobby had hij het opvoeren van auto's.
Maar toen hij op de Harley Davidson van een neef gereden had, lieten motoren hem niet meer los. Op een tweedehands Triumph scheurde hij door de heuvels van Hollywood.
Met die training was hij al snel succesvol in off-road motorwedstrijden. Daar leerde hij ook motorliefhebber en beginnend acteur Steven McQueen kennen. McQueen hielp zijn maat aan zijn eerste baan in de filmindustrie.
Het zou meteen een beroemde scène worden.
Vlucht
In een cruciale scène in 'The Great Escape' (1963) maakt het personage van McQueen een wanhopige vlucht richting de vrijheid door te proberen met een motor over een ijzeren hek te komen.
Ook hier deed McQueen het meeste werk op de motor zelf, maar de sprong van twintig meter ver en dik drie meter hoog liet hij aan Ekins.
"Steve was een bijzonder capabele motorrijder, maar mijn vader deed de sprong," legt Ekins dochter Susan uit. "Een ster mocht de sprong niet maken omdat ze zich het niet konden veroorloven dat hij gewond zou raken."
Bron: NOS Journaal