Woensdag 10 oktober 2007 - HELMOND - Verkeerslichten die 'voelen' wat voor verkeer er aankomt, een detectiesysteem waarmee automobilisten te horen krijgen wanneer er gevaar dreigt en een rollend tapijt van de nieuwe wijk Suytkade naar het station: Helmond wordt het middelpunt van diverse proeven op verkeersgebied. Dat die uitgerekend in Helmond zullen plaats vinden, is geen toeval. De verkeerstak van TNO is in Helmond gevestigd.
Bovendien is de verkeersregelinstallatie onlangs gemoderniseerd en daardoor gemakkelijker te gebruiken voor de testen.
Het nieuwe zogenoemde CVIS-systeem bevordert de doorstroming op de weg doordat het detecteert wat voor soort verkeer er voor de verkeerslichten staat: bij voorbeeld personenwagens, vrachtverkeer en voertuigen voor de hulpverlening.
Het systeem regelt vervolgens zelf wanneer het licht op groen springt en voor hoe lang.
Het gaat hier om een uitgebreide versie van het al langer bekende 'tovergroen', aldus Gert Blom van de gemeente Helmond.
In Nederland wordt CVIS alleen in Helmond en in Rotterdam getest, buiten ons land gebeurt dat ook in Lyon en Helsinki.
Het zogenaamde Safe-spot-systeem verzorgt communicatie tussen een kruispunt en voertuigen. Automobilisten krijgen daarmee een waarschuwing wanneer een gevaarlijke situatie dreigt te ontstaan, doordat er bij voorbeeld een voetganger oversteekt.
Blom: "Dat kan door een apparaatje in de auto in te bouwen, of in de toekomst ook door een signaal af te geven via de mobiele telefoon."
Los van de TNO-proeven wil Helmond ook nog gaan testen of een rollend tapijt tussen het toekomstige centrum van Suytkade en het centraal station interessant kan zijn.
Het gaat dan om een verbinding zoals die op Schiphol al lang bestaat, een loopband waarmee voetgangers relatief snel grotere afstanden kunnen overbruggen. In het Helmondse geval zou het gaan om een afstand van achthonderd meter.
De gemeente doet inmiddels pogingen om een subsidie los te krijgen voor het doen van een haalbaarheidsonderzoek naar de mogelijkheden. Dat onderzoek is bepaald geen overbodige luxe, meent Blom.
"Want zo'n tapijt in de open lucht is kwetsbaar. Wat betreft onderhoud bij voorbeeld. De vraag is bovendien ook of het esthetisch wel verantwoord is."
Een detectiesysteem dat automobilisten laat horen wanneer er gevaar dreigt
Bron: Brabants Dagblad