Zoek het zelf maar uit in het verkeer!

De maximumsnelheid op plattelandswegen in het Groene Hart moet naar zestig kilometer per uur. En schaf meteen praktisch alle verkeersregels af, zodat automobilisten, fietsers en voetgangers het met elkaar moeten uitzoeken. 



Dat is de opmerkelijke visie van verkeersdeskundige Hans Monderman.

Stel dat het pijpenstelen regent. Op een ongelijkwaardige kruising wil een auto rechtdoor, een oud vrouwtje op de fiets komt van rechts. Wie gaat er voor? De verkeersregels geven de auto voorrang, maar de sociale norm is de verregende fietsster niet te laten wachten.

Volgens Monderman illustreert dit voorbeeld hoe we in het verkeer met elkaar omgaan. ,,We hanteren twee systemen met verschillende antwoorden. Sociaal gedrag, in dit geval het voor laten gaan van een oud vrouwtje, wordt door verkeersregels onderdrukt.'

De verkeerskundige kreeg bekendheid door een verkeersplein in Drachten geheel zonder verkeersborden in te richten. Mondermans filosofie is: weg met alle regels, borden, verkeerslichten, drempels, vluchtheuvels en belijning en laat de mensen het onderling regelen.

Het gevolg is een grotere verkeersveiligheid, omdat mensen automatisch meer rekening met elkaar houden, zoals we buiten het verkeer ook doen, redeneert Monderman. Dus: wegen moeten weer opgenomen worden in de sociale ruimte, zodat weggebruikers elkaar ook sociaal behandelen. ,,Bij een feestje staat ook geen bord dat je niet op de grond mag spugen.'

Monderman geeft momenteel vorm aan zijn theorie in het Europese project Shared Space, dat nieuw beleid wil ontwikkelen voor de inrichting van de openbare ruimte.

Minder regels en meer eigen verantwoordelijkheid voor de verkeersdeelnemers; in het Groene Hart zijn ze mondjesmaat te vinden. Twee jaar geleden werd een kruispunt bij het nieuwe gemeentehuis in Alphen zo ingericht, dat voetgangers, fietsers en streekbussen door elkaar heen krioelen. In Woerden richtte de gemeente recent de Jozef Israëlslaan in als 'fietsstraat'. De auto's zijn hier 'te gast', de fietsende jeugd krijgt alle ruimte op de straat zonder belijning. Ook in de Goudse binnenstad, op de Markt, mogen fietsers, voetgangers en bussen zonder belijning het met elkaar uitvechten. Monderman vindt dat we gedwongen zijn de verantwoordelijkheid terug te geven aan de verkeersdeelnemers. ,,Niet de gemeente of de politie moet ons vertellen hoe we ons moeten gedragen, dat moeten we zelf doen.'

De discussie over de maximumsnelheid op snelwegen, zoals die nu in Duitsland gaande is, vindt hij niet interessant. ,,Op snelwegen vindt slechts vijf procent van de ongelukken plaats, terwijl daar relatief veel verkeer is.' Veel liever pakt hij vijftig- en tachtig-kilometer-per- uurswegen aan. ,,Dat zijn de echte rampwegen. We moeten keuzes maken. Richt een weg zo in als een snelweg, met een maximumsnelheid van honderd of honderdtwintig kilometer per uur, of schroef de snelheid terug naar zestig, haal belijning weg en geef fietsers de ruimte. En maak deze weg onderdeel van de omgeving zonder het landschap te verpesten.' Parkeren van auto's is het meest gruwelijke misbruik van openbare ruimte, voegt hij er terloops aan toe. Maak op strategische plekken in de stad ondergrondse parkeergarages. Het mag de gebruikers best wat kosten. '

Daarnaast vindt hij dat we ons meer mogen afvragen hoe nodig nieuwe wegen, zoals de geplande randwegen bij Woerden en Gouda zijn. ,,Wie zegt me dat we over dertig jaar nog steeds op deze manier gebruik maken van wegen?' 

Bron: AD
Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (12)

  peter | 09-11-2007 | 15:35 uur Reageer op dit bericht
ik wil zijn visie nog eens horen nadat zijn kind door deze maatregel omgekomen is.huh??

  Francois | 09-11-2007 | 16:07 uur Reageer op dit bericht
idd, wie is er juridisch aansprakelijk voor als er een aso rondrijd en z'n zoontje plat rijd ? Want regels zijn er niet voor niets al honderden jaren :P

  Dirk | 09-11-2007 | 16:38 uur Reageer op dit bericht
Het doodrijden van kinderen blijft natuurlijk verboden

  hans | 10-11-2007 | 02:08 uur Reageer op dit bericht
typisch nederlands, we hebben een hekel aan regels maar als er wat fout gaat roept iedereen waarom er geen regel voor is.

  Gunther | 10-11-2007 | 03:11 uur Reageer op dit bericht
Laten we ook gelijk het asfalt afschaffen. Gaan we vanzelf voorzichtiger rijden. APK kan ook wel weg. Autogordels, ook niet meer nodig. Gaan we allemaal vanzelf veel beter opletten.


xd

  henk | 10-11-2007 | 10:20 uur Reageer op dit bericht
Prachtige maatregel om Nederland nog verkeersasocialer te maken. De nederlandse wegggebruiker kan nog heel wat leren van de gemiddelde duitser. Daar weet men tenminste nog wat verkeersdiscipline en wederzijds respect is. sad

  frank | 10-11-2007 | 14:16 uur Reageer op dit bericht
ik ben voor, kan dat ondoorzichtige oerwoud van borden weg.Minder regels !!
Mag ik bv. op een prachtige zondagmorgen met een slakkegangetje, binnen mijn dorp,aub zonder helm naar de bakker rijden zonder dat iemand anders zich er mee bemoeid? Ik ben ook tegen gordelPLICHT, eigelijk tegen
elke overreglementering.Ik bekijk het zo, al de regels zijn er om de verzekeringen en banken nog meer te laten verdienen, niet om uw of mijn gezondheid hoor.btw. ik heb ook 3 kinderen.

  arnout | 10-11-2007 | 15:16 uur Reageer op dit bericht
klinkt goed natuurlijk dat plan ware het niet dat het uitgaat van een bepaald sociaal verantwoordelijkheidsgevoel naar de medemens toe.. niet iedereen heeft dat (voldoende).
anderszijds zijn er ook regels en vooral verkeersborden puur uit praktisch oogpunt (pas op scherpe bocht/gladheid/einde invoegstrook, niet parkeren voor uitgang garage etc, voorrang eenrichtingverkeer bij versmalling, stoplichten op DRUKKE kruispunten, en zo kun je er nog wel een aantal bedenken)
kortom, een hoop regels en verkeersborden zouden weg kunnen maar lang niet alle.

  Frank | 10-11-2007 | 19:34 uur Reageer op dit bericht
lekker terug naar vroeger, zonder regels, op het paard en het zwaard links houden... of rechts...nhaja, daar komen we door een regelinvoering wel uit.

  Jan | 10-11-2007 | 20:13 uur Reageer op dit bericht
Is het "Monderman" of "Modderman"?

  marius | 12-11-2007 | 17:49 uur Reageer op dit bericht
Wie heeft dit verhaal geschreven? Iemand die de (huidige) verkeersregels niet kent en dat is erg.
Fieters van rechts zijn bestuurders en op een gelijkwaardige kruising gaan bestuurders van rechts voor. Het oude vrouwtje op haar fiets in de regen heeft gewoon voorrang!

  marius | 12-11-2007 | 18:11 uur Reageer op dit bericht
Oeps, het was toch een ONgelijkwaardige kruising. Sorry.

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's