LOSAIL - Het is iets spannender dan overdag rijden en je moet wat scherper opletten, maar Hugo van den Berg vindt motorrijden in de late avonduren absoluut geen sensatie. "Ik heb er niet zo heel veel mee. Ik race liever overdag", aldus de coureur van het Nederlands De Graaf Grand Prix Team. 
Van den Berg moet er zondag toch echt aan geloven in de Grote Prijs van Qatar. De eerste wedstrijd van het wereldkampioenschap wegrace wordt voor het eerst in de historie 's avonds bij kunstlicht gereden.
De 17-jarige coureur uit Hulshorst testte de afgelopen drie dagen zijn Aprilia 125cc al op het woestijncircuit van Losail onder de felle lampen. "Het was even wennen. Je ziet schaduwen voor en achter je, waardoor je wat meer moet concentreren. Maar verder is het niet heel anders."
Sneller De enige Nederlander in het WK wegrace 2008 hield aan de officiële testserie een redelijk goed gevoel over. "Ik ben veel sneller dan vorig jaar op dit circuit, maar ben nog niet snel genoeg. Ik had nu de 28e rondetijd en ik wil eingelijk zondag in de wedstrijd bij de beste twintig rijden. Dat wordt echt mijn streven. Ik moet daartoe een seconde per ronde rapper rijden dan vorig jaar in de race. Met de afstelling die we op de laatste testdag hebben gevonden, moet dat haalbaar zijn. De motor loopt goed nu."
Van den Berg heeft inmiddels zijn draai gevonden in het raceteam van Arie Molenaar. Hij zegt al veel te hebben opgestoken van de oud-coureurs Jarno Janssen en Hans Spaan, respectievelijk teammanager en hoofdmonteur. "Zij hebben zo veel ervaring, dat merk je aan alles. Ik voel me helemaal thuis in het team. De sfeer is goed en de samenwerking prima. Heel anders dan vorig jaar."
Van den Berg racete vorig seizoen in de 125cc voor het Spaanse Blusens, maar dat bleek geen succes. De Gelderlander voelde zich helemaal niet op zijn gemak in het team en had constant het gevoel dat hij niet serieus werd genomen. Zijn progressie in de Grote Prijzen bleef uit en halverwege het seizoen leverde hij zijn contract in.
Hoopgevend Het leek het einde van een ultrakorte GP-carrière, maar Arie Molenaar en voorzitter Jos Vaessen van het Asser TT Circuit brachten redding. Vaessen praatte een startbewijs voor Van den Berg los bij rechtenhouder Dorna en Molenaar sloot een akkoord met Aprilia. Alleen op die Italiaanse motor kan de relatief lange Van den Berg uit de voeten.
Het De Graaf Grand Prix Team van Molenaar maakte overigens hoopgevende testdagen door op het circuit van Losail. Van den Berg bleef dan wat achter, maar de coureurs Danny Webb en Stevie Bonsey deden nadrukkelijk van zich spreken en klokten rondetijden waarmee ze voortdurend in de top tien zaten. De 16-jarige Brit Webb was in de eerste avondsessie zelfs de snelste van allemaal.
Bron: nusport.nl