Schiphol-Rijk, 16 juni 2008 - 'De motorfiets kan een belangrijke rol spelen in de mobiliteit van de toekomst, maar dan moet de motor ook qua veiligheid met de auto kunnen concurreren.' Met die stelling opende Christophe Baillien van Honda Motor Europe een tweedaagse, technische workshop, die geheel aan dit onderwerp was gewijd. Honda presenteerde er de eerste elektronisch gestuurde gecombineerde ABS voor motorfietsen in de supersportcategorie. Meer dan 150 experts uit de hele Europese motorindustrie kwamen op 9 en 10 juni bijeen voor deze eerste Pan-Europese workshop naar het LUK Driving Centre bij het Duitse Baden-Baden. Hier demonstreerde de fabrikant zijn inspanningen om motorrijden veiliger te maken. Honda is al jaren trendsetter op het gebied van veiligheid en richt zich daarbij op zowel passieve als actieve veiligheidssystemen en op preventie. Voor dat laatste ontwikkelde het merk twee rijsimulatoren, waarop motorrijders lastige verkeerssituaties veilig kunnen oefenen. Verder doet Honda onderzoek naar manieren om motorfietsen beter te laten opvallen in het verkeer en spant de fabrikant zich in om motorfietsen bij de ontwikkeling van vehicle-to-vehicle-communicatiesystemen te betrekken.
Baanbrekend werk Op het gebied van passieve veiligheid heeft Honda baanbrekend werk verricht. Onder meer met de ontwikkeling van een motorfietsairbag die in 2006 leverbaar werd voor de Gold Wing. Uitgebreide testen hebben bewezen dat deze airbag de kans op letsel significant verkleint. Daarnaast heeft de motorenfabrikant een zeer indrukwekkende staat van dienst op het gebied van actieve veiligheid. Zo werd de Honda CB750 in 1969 als eerste productiemotorfiets met een schijfrem uitgerust, terwijl de Honda ST1100 Pan European in 1992 als eerste ABS kreeg. Het eerste Dual Combined Braking System werd in 1993 geïntroduceerd op de CBR1000F, terwijl de ST1100 van 1996 de voordelen van beide systemen genoot dankzij het eerste 'Combined ABS'. Sindsdien heeft Honda bijna het gehele modelgamma van geavanceerde remsystemen voorzien en streeft de producent ernaar om deze state-of-the-art-remsystemen vanaf 2010 op bijna alle modellen met 250cc en meer aan te bieden.
Electronic Combined ABS
Geheel in lijn met deze strategie presenteerde Honda in Baden-Baden ook een totaal nieuw elektronisch gestuurd "Combined ABS" voor supersportmotoren. ABS biedt het voordeel dat wielen niet meer kunnen blokkeren, terwijl het CBS zorgt dat de remmen beter te doseren zijn en dat de motor tijdens remmanoeuvres stabieler blijft. In dit nieuwe systeem worden deze functies afgestemd op de karakteristieken die voor supersportmotoren gewenst zijn. Vanwege de korte wielbasis en het relatief hoge zwaartepunt kunnen deze motoren namelijk voorover kantelen als er hard wordt geremd. Het nieuwe, gecombineerde 'brake by wire'-remsysteem voorkomt dit en zorgt niet alleen voor een uitmuntende stabiliteit en doseerbaarheid, maar ook voor uitstekende remprestaties.
Bron: Honda