Conceptstudie BMW Lo Rider: ultieme individualisering

Rijswijk. Puur, krachtig en gereduceerd tot het essentiële: dat zijn de kenmerken van de BMW Lo Rider, het nieuwe studiemodel van BMW Motorrad. Waar BMW klanten nu al uitgebreide mogelijkheden tot individualisering kennen, gaat het merk met de Lo Rider nog een stap verder. Hier heeft men zelfs de mogelijkheid om het design en de eigenschappen van de motorfiets naar eigen smaak vorm te geven. Van coole cruiser naar ontzagwekkende naked bike? Het kan met de BMW Lo Rider, die wordt gepresenteerd op de motorbeurs EICMA, die van 4 tot en met 9 november in Milaan plaatsvindt. 

Conceptstudie BMW Lo Rider: ultieme individualisering

De BMW Lo Rider combineert eigenschappen van diverse motortypen. Zijn lage gewicht, krachtige tweecilinder boxermotor en hoogwaardige frametechnologie garanderen sportieve rijeigenschappen van een hoog niveau. De verlaagde wielophanging en de ontspannen maar toch actieve zitpositie zijn echter gebaseerd op die van een naked of een urban bike. Hierdoor laat de BMW Lo Rider zich niet in een hokje plaatsen. Hij combineert de moderne techniek van high performance motoren met de traditionele principes van klassieke motorfietsen. Moderne onderdelen als de upside-down-voorvork, een remklauw met zes zuigers en 17-inchwielen, worden samengevoegd met stijlelementen van motorfietsen uit de jaren vijftig en zestig. Wordt bijvoorbeeld gekozen voor een laag geplaatst uitlaatsysteem met uitlaten aan de zijkant, dan krijgt de Lo Rider klassieke looks en vertoont hij gelijkenis met een heuse cruiser.

Lust voor het oog
De BMW flat-twin boxermotor staat al 85 jaar bekend om zijn sound, zijn kracht, zijn design en zijn hoge koppel. In zijn huidige vorm levert de tweecilinder boxermotor in de Lo Rider meer dan 100 pk. Daarnaast is hij voorzien van elektronische brandstofinjectie, bovenliggende nokkenassen en een katalysator. Door het uitgekiende design van het torsiestijve buizenframe is de geavanceerde techniek van de Lo Rider goed te zien. Samen met de telescopische voorvork en de Paralever-constructie van de achtervork, vormt het buizenframe de basis van moderne frametechnologie. Het frame is daarbij lager dan dat van traditionele roadster-motoren.
De chromen spaken, de zwarte naven en de stalen velgen van de 17-inchwielen hebben de flair van lang vervlogen tijden. Daarmee in contrast staat de eigentijdse techniek en de geavanceerde rijdynamiek van de Lo Rider. Hij is bijvoorbeeld voorzien van een remklauw met zes zuigers, voor controleerbaar en normverleggend remvermogen, uit de motorsport stammende Braking Wave-remschijven voor en een enkele remschijf achter.

Weerspiegeling
BMW Motorrad ontwierp het studiemodel Lo Rider zo dat de motorrijder in staat is zijn Lo Rider volledig naar eigen smaak aan te passen; dat is uniek voor een motor. Met allerlei opties – onder meer diverse uitlaatsystemen, zadels, koplampenbehuizingen en kleuren – weerspiegelt de Lo Rider het karakter van zijn bestuurder en transformeert hij van coole cruiser tot vervaarlijk uitziende naked bike. Zadels en de lakkleuren voor de brandstoftank en het buizenframe verwijzen naar die van motorfietsen uit de jaren vijftig en zestig. Geeft de aluminium sissy bar de Lo Rider vooral een custom uitstraling, het eenvoudige eenpersoonszadel zal vooral de puristen onder de motorrijders aanspreken. Optioneel kan dit zadel worden uitgebreid met een zitplaats voor een tweede persoon. Andere mogelijkheden om de Lo Rider naar eigen smaak aan te passen, biedt de keuze uit drie lakkleuren voor het buizenframe.

De hoogtepunten van het studiemodel Lo Rider:
• de combinatie van actuele techniek met moderne en klassieke stijlelementen
• designelementen die onafhankelijk van elkaar gecombineerd kunnen worden
• naar keuze een hoog of laag geplaatst uitlaatsysteem
• naar keuze een eenpersoons- of een tweepersoonszadel en/of een aluminium sissy bar
• klassiek ogende of 'streetfighter' koplampbehuizing
• brandstoftank met of zonder aluminium afwerking
• vier lakkleuren voor de brandstoftank
• voor- en achterspatbord met zwarte dan wel chromen afwerking 

Conceptstudie BMW Lo Rider: ultieme individualisering

Conceptstudie BMW Lo Rider: ultieme individualisering

De combinatie van klassieke en moderne stijlelementen plus zijn geavanceerde techniek geven de Lo Rider zijn unieke verschijning, van welke kant hij ook bekeken wordt. De mogelijkheid om het design van de motor volledig naar eigen smaak aan te passen, is daarbij uniek voor een motor. De Lo Rider moet de zintuigen van zijn bestuurder te allen tijde prikkelen met pure performance en een eigen uitstraling.

Bron: www.bmw-motorrad.nl

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (8)

  Paul Slingerland | 06-11-2008 | 20:58 uur Reageer op dit bericht
Das pas echt gaaf,

doet me weer denken aan de jaren zeventig van de vorige eeuw, racen met een aangepaste BMW op de straten circuits.smile

  stoffel | 11-11-2008 | 20:28 uur Reageer op dit bericht
het is alleen jammer dat je bmw onderdelen moet gebruiken anders is het ding gelijk weer ontregeld en je bankrekening weer leeg

  buellx | 12-11-2008 | 20:35 uur Reageer op dit bericht
zo gaan ze na denken bij bmw het auto merk

  dries | 13-11-2008 | 09:14 uur Reageer op dit bericht
Hoog wow-gahalte, maar dan graag met een guzzi-blok. Leuk om te zien dat de BMW designers steeds meer lef in hun ballen krijgen!

  Jan | 15-11-2008 | 20:50 uur Reageer op dit bericht
Ben niet echt een BMW fan, maar dit ding is wel vet gaaf! Zeker in de uitvoering met dat caferacer kontje.
"Shake that ass, baby":glasses:

  eriK | 03-07-2009 | 23:53 uur Reageer op dit bericht
Dat werd tyd, weg met dat stoffige emago

  Hans L. | 14-11-2009 | 18:13 uur Reageer op dit bericht
Wat een ontwerp, een ECHTE motor!
Waar wacht BMW nog op, gooi dat ding in productie en snel want mijn oude BMW uit '68 is (bijna)op.smile

  Marnix | 05-07-2010 | 12:14 uur Reageer op dit bericht
Ze durven niet

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's