De nieuwe BMW F 800 R: lichtvoetige straatvechter

Rijswijk. BMW presenteert op de internationale tweewielerbeurs EICMA in Milaan (4 t/m 9 november) de nieuwe BMW F 800 R. Deze compacte en sportieve naked bike vormt een logische uitbreiding op de succesvolle Enduro- en Sport/Tourmodellen van de F 800 Serie. Met de lichtvoetige F 800 R brengt BMW een nieuwe op maximaal rijplezier afgestemde roadster in het segment van compacte naked bikes.

De nieuwe BMW F 800 R: lichtvoetige straatvechter

De tweecilinderkrachtbron met 64 kW (87 pk) bij 8.000 t.p.m. is grotendeels dezelfde als die van de BMW F 800 S. Het maximumkoppel van 86 Nm wordt bereikt bij 6.000 t/min. Door een nieuw ontwikkelde gasklepbediening is de respons directer - maar net zo uitgebalanceerd - als die van de BMW F 800 S. Samen met de extra balansas beschikt de BMW F 800 R over een bijzonder toegankelijk en soepel karakter.

Nieuw uitlaatsysteem
BMW Motorrad ontwikkelde voor de F 800 R een nieuw uitlaatsysteem met een driewegkatalysator. Die is niet, zoals die van de F 800 S, geïntegreerd in de einddemper. De matstalen uitlaatdemper van de F 800 R is daardoor korter dan die van de F 800 S en draagt zo bij aan het sportieve, dynamische uiterlijk van deze straatvechter. Voor nog meer trekkracht tijdens het rijden op uitdagende, bochtige binnenwegen zijn de overbrengingsverhoudingen van de vierde, vijfde en zesde versnelling korter dan die van de BMW F 800 S. Ondanks zijn sportieve karakter verbruikt de tweecilindermotor van de BMW F 800 R gemiddeld minder dan vijf liter brandstof per honderd kilometer. Met een tankinhoud van zestien liter heeft de motor dus een actieradius van ruim driehonderd kilometer. Voor een laag zwaartepunt en een goede gewichtsverdeling is de brandstoftank overigens onder het zadel gemonteerd.

Dubbelzijdige swingarm
Aan de achterzijde van het stijve aluminium frame van de BMW F 800 R bevindt zich een dubbelzijdige, aluminium wielophanging, waarvan de vorm doet denken aan die van supersportmotoren. De veerpoot van de achterwielophanging is voorzien van een variabele demping en is eenvoudig met de hand verstelbaar. Om dat te vergemakkelijken wordt bij de motor een speciale sleutel geleverd, zodat de berijder zijn motorfiets kan afstemmen al naar gelang voorkeur en omstandigheden. De veerpoot is direct bevestigd op de fraaie swingarm van gegoten aluminium en heeft een veerweg van maximaal 125 millimeter. Daarmee draagt de achtervering in belangrijke mate bij aan zowel het comfort als het sportieve karakter van de machine.

Stuurdemper
Een stabiele telescopische voorvork met een diameter van maar liefst 43 centimeter aan de buitenzijde draagt bij aan de hoge mate van stijfheid van de voorzijde. Deze bovendien van een stabilisator voorziene voorvork bezorgt de BMW F 800 R een uitstekende rechtuitstabiliteit en stuureigenschappen. Ook de afstelling van de schokdempers is zodanig gekozen dat de bestuurder goed uit de voeten kan op bochtige wegen. Een veerweg van 125 millimeter zorgt voor comfort en een hoge mate van grip. Op de nieuw ontworpen bovenste aluminium kroonplaat is een breed aluminium stuur gemonteerd, standaard voorzien van een stuurdemper. Zo worden mogelijke ongecontroleerde stuurbewegingen geëlimineerd, wat bijdraagt aan de veiligheid van de bestuurder en zijn eventuele passagier. 

De nieuwe BMW F 800 R: lichtvoetige straatvechter

Brembo-remklauwen
De BMW F 800 R is uitgerust met dezelfde gegoten aluminium 'Speed'-wielen als de F 800 S. Die zijn aan de zijkant voorzien van een ventiel om het controleren van de bandenspanning te vergemakkelijken. Met twee stalen remschijven (diameter van 320 millimeter) en Brembo-remklauwen met vier zuigers in het voorwiel is de BMW F 800 R uitgerust met een remsysteem dat ook voor zwaardere motorfietsen geschikt lijkt. De achterrem bestaat uit een zwevend remzadel met één remzuiger en een enkele stalen remschijf met een diameter van 265 millimeter. Hoogwaardige, met staal verstevigde remleidingen maken dat de bestuurder beschikt over een constante remdruk en een optimaal en stevig remgevoel. De nieuwe F 800 R kan bovendien ook worden uitgerust met ABS, dat speciaal voor deze motor is voorzien van een nieuwe remdrukregelaar. Die verfijnt het remgedrag van het systeem zodat het beter past bij het sportieve karakter van de BMW F 800 R.

Overzichtelijke cockpit
In de cockpit met analoge instrumenten vindt de bestuurder in één oogopslag alle essentiële informatie. Speciaal voor de F 800 R zijn de wijzerplaten nieuw vormgegeven zodat ze aansluiten bij het dynamische karakter van de machine. De veeleisende rijder kan kiezen voor de optioneel leverbare boordcomputer, met onder meer een stopwatchfunctie. Net als op de nieuwe K 1300 modellen zijn de bedieningsknoppen op het stuur nieuw. Om toekomstige nieuwe functies ergonomisch optimaal te kunnen integreren, is bovendien gekozen om de gebruikelijke twee aparte knoppen voor de richtingaanwijzers plaats te laten maakten voor een enkele knop op de linker stuurhelft.

Brede doelgroep
De hoogwaardig afgewerkte BMW F 800 R is wat design betreft geënt op de nieuwe K 1300 R, die BMW Motorrad presenteerde op de Intermot in Keulen. Dat is te zien aan onder meer het sportieve, agressieve front met zijn asymmetrische dubbele koplampen. Vergeleken met de BMW F 800 S kent de F 800 R een iets lagere zithoogte. Dat verhoogt de handelbaarheid en is vooral prettig voor heropstappers en beginnende motorrijders. Bovendien is een lager zadel (775 millimeter) optioneel verkrijgbaar. Voor wie de BMW F 800 R een persoonlijk tintje wil geven, vermeldt de optielijst onder meer een Sport-windscherm en een duozitcover in de kleur van de motor, radiatorpanelen en een motorspoiler. Ook handvatverwarming, het bandenspanningcontrolesysteem, LED-knipperlichten en een sportieve uitlaatdemper van Acrapovi zijn verkrijgbaar.

Kleuren
De BMW F 800 R is verkrijgbaar in de kleuren Fire Orange, White Aluminium metallic en in de kleurencombinatie Alpine White/Black. Het frame, de swingarm en het motorblok van de F 800 R zijn in alle gevallen zwart gespoten. Samen met de zwarte, gegoten aluminium wielen zorgt dat voor een dynamisch uiterlijk.

Bron: www.bmw-motorrad.nl
Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (5)

  marius | 04-11-2008 | 17:25 uur Reageer op dit bericht
Mooi, mooi, mooi, wat een techniek en ook nog een drie-weg katalisator!
Vooral die puntjes naast het voorwiel vind ik cool!
(p.s. waarom moet ik hierbij nou weer Harley intypen als anti-spam controle?)

  kit | 18-11-2008 | 22:13 uur Reageer op dit bericht
damn wat een afgrijselijk dingdepressed

  ledo | 19-11-2008 | 09:16 uur Reageer op dit bericht
Als je vaak rijdt, dan wil je niet altijd in wind en regen zitten, ofwel onbeschermd.
Voor mij zo'n motor dus zeker niet.
Ik kan me ook voorstellen dat de 2ehands verkoop van deze
aan mode onderhevige modellen tegen zal vallen, u bent
gewaarschuwd.

  elhippo | 07-12-2008 | 10:20 uur Reageer op dit bericht
Zielig,echt zielig van BMW,om design te pikken van Yamaha MT-03.

  A.L.van der Ven | 17-12-2008 | 11:04 uur Reageer op dit bericht
Je kunt wel zien welke motorrijders geen BMW rijders
zijn .Wat mij betreft is deze machine weer een heel
goede uitbrijding van al het moois dat BMW tot nog toe
heeft geproduceerd.GA ZO DOOR

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's