Een van de iconen van de motorwereld, de woeste maar uiterst stijlvolle Speed Triple, viert zijn 15-jarig bestaan. In die jaren groeide de Speed Triple tot de grondlegger van het nog steeds groeiende segment van de zogenaamde "fabrieks streetfighters". Na maar liefst 35.000 verkochte Speed Triples, wordt deze verjaardag van de "moeder van alle naked bikes" gevierd met de komst van een uiterst exclusieve Limited Edition. De Speed Triple is de ultieme naked bike met een puur, onderscheidend uiterlijk en een smeuïge, enorm krachtige driecilinder. Dit unieke motorblok levert de 189 kilo zware motorfiets naast een schitterend geluid een soepel topvermogen van 132 pk en een vet koppel van 105 Nm.

De Triumph Speed Triple Special Edition zal in een uniek Phantom Black kleurenschema worden geleverd. De "pinstripe" op de velgen past prachtig bij het '15th Anniversary Special Edition' logo op de achterzijde en het flyscreen. Ook wordt de SE voorzien van een onderkuip ( "puntbak" ) in kleur. Verder wordt de Special Edition uitgerust met het comfortabele gelzadel uit de officiële Triumph accessoirelijn. De consumentenadviesprijs voor de Speed Triple Special Edition zal in Nederland € 14.190- en voor België € 12.390,- bedragen en staat vanaf Maart leverbaar.

De Speed Triple is de populairste Triumph van het Hinckley tijdperk. Hiermee is deze machine zo belangrijk voor Triumph Motorcyles dat John Bloor, eigenaar van Triumph, voor het eerst het gebruik van zijn handtekening op de tank van deze Special Edition heeft toegestaan. Daarnaast krijgt elke bezitter van deze fantastische cultmotor een Speed Triple 15th Anniversary horloge. Dit horloge is niet los te koop maar zal dus enkel en alleen beschikbaar zijn voor de eigenaars van de unieke Speed Triple 15th Anniversary Special Edition. Zo wordt de zeer onderscheidende Speed Triple voor kopers nog unieker dan hij al was!

In 1994 kwam de Britse driecilinder voor het eerst op de Nederlandse wegen te rijden. De machine leunde eerst nog op de gestripte café racers uit de jaren '60, het oermodel werd toen nog aangedreven een 98-pk versie van het modulair gebruikte Triumph motorblok. Vooral in de opwindende Speed Triple Challenge op de Britse circuits maakten de Speed Triples al snel naam en faam als de ideale combinatie van een naked en een ciurcuitmotor waardoor doorontwikkeling geboden was. In de volgende jaren evolueerde de Speed Triple tot de "fabrieksfighter" die de basis legde voor alle streetfighters die kant-en-klaar door motorfabrikanten werden gefabriceerd. In 1996 verschenen de opvallende koplampen en de enkelzijdige swingarm die zo karakteristiek voor het model werden. In 1988 werd er overgeschakeld van lage clipons naar het nu zo bekende, lekker in de hand liggende stuur. Bij elke nieuwe generatie werd de Speed Triple lichter, sterker en stoerder. Bij alle verbeteringen bleef echter het minimalistische design altijd overein
Bron: triumphmotorcycles.nl