België
Bent u in het bezit van een autorijbewijs en denkt u wel eens aan een lichte, gemotoriseerde tweewieler om vlot en zuinig door woon-werk- en stadsverkeer te laveren? Dan is een scooter misschien de meest verstandige oplossing, maar niet de meest opwindende. Voor wie de sensaties van het motorrijden wil leren kennen, rijdt Honda een sympathiek 125cc-straatvechtertje voor dat nauwelijks dorst heeft. 
De verkoop van nieuwe motoren loopt niet slecht in ons land: +14% in het recordjaar 2007 en nog eens +4,2% in de eerste drie kwartalen van 2008. De aanstormende economische crisis dreigt dat feest nu te verstoren. Toch zouden de 125 cc'tjes het goed kunnen blijven doen, of zelfs nog beter. Ze zijn goedkoop en zuinig en dat kan meer dan ooit de doorslag geven om bijvoorbeeld die tweede gezinsauto aan de kant te laten. Daarbij komt nog het mobiliteitsargument: een gemotoriseerde tweewieler kan een pendelaar veel file- en parkeerleed besparen.
Honda kon dan ook niet bij de pakken blijven zitten nadat het enkele populaire 125 cc-modellen had moeten schrappen omwille van strengere Euro-emissienormen. De nieuwe CBF125 wordt voorgereden als een zuinige, comfortabele motor met een volwassen, sportieve uitstraling tegen een scherpe prijs. En het moet gezegd: we zijn ver verwijderd van het saaie opabrommertje. Met zijn snedige, wigvormige lijnen - let op de fijne, gevorkte staart -, het halve kuipje met de grote koplamp en het donkere ruitje, de forse uitlaat en de sportieve 6 spaakswielen ziet hij er verrassend goedgevormd uit. Alleen de dimensies van het motorblokje verraden dat we ons in de lichtgewichtklasse bevinden.
De afwerking is degelijk en doordacht. Met handigheidjes als een achterlicht waarvan het lampje gemakkelijk te vervangen is vanuit de ruimte onder het zadel. Daar is ook plaats voor kleine spulletjes, en er is een helmhaak die beveiligd wordt door het zadel te vergrendelen. Jammer dat er geen geld meer over was voor een toerenteller in het dashboard met carbonprint.
Het luchtgekoelde eencilinderblokje met elektronische injectie zet volgens de constructeur in zijn categorie de beste prestaties neer: 11,3 pk - in de 125 cc-klasse tellen ook de cijfers na de komma - en een maximumkoppel van 11,2 Nm. Dat zijn geen waarden om de stenen mee uit de straat te sleuren maar ze zijn goed genoeg om lekker op te schieten. Tot 80-90 km/uur zet de CBF125 een aardige acceleratie neer, tenminste als u hem voldoende hoog in de toeren houdt, wat enig schakelwerk vereist. Maar dankzij de soepele bak met 5 gangen is dat nu ook weer geen beproeving.
Het parcours leende er zich niet toe om op zoek te gaan naar de topsnelheid, maar we vermoeden dat die rond de 110 km/uur uitkomt. Een stukje snelweg tussendoor behoort dus tot de mogelijkheden, voor wie tevreden is met het rechterrijvak en snelle inhaalmaneuvers uit zijn hoofd kan zetten. Goed nieuws voor de portemonnee is het zeer lage verbruik dat Honda vooropstelt: 1 liter benzine voor 46 km, of omgerekend nog geen 2,2 l/100 km.
Hoezeer de stad en de secundaire weg zijn biotoop zijn, konden we ervaren in de binnenstad van Nice en op de slingerende, stijgende en dalende 'corniche' naar het prinselijke Monaco, enkele tientallen km verderop. De Russische president Medvedev is op bezoek en dat maakt de circulatie in 'la bella Nizza' er alleen maar problematischer op. Een kolfje naar de hand van de CBF125. Rank en licht glijdt hij zonder problemen tussen de rijen stilstaande auto's, wurmt zich in het kleinste gaatje om als eerste bij het verkeerslicht te staan en iedereen het nakijken te geven als het licht op groen springt. En allemaal zonder dat we ons in het zweet hoeven te werken. De ontspannen zithouding, bijna rechtop, geeft de rijder een goed overzicht en het verhoogde, brede stuur maakt de motor extra wendbaar.
Ook buiten de stadsmuren blijkt de CBF125 over voldoende dynamische - vroeger heette dat 'sportieve' - kwaliteiten te beschikken om rijden tot meer dan een nuchtere verplaatsing van A naar B te maken. Met zijn afdoende remmen - een schijf voor en een trommel achter -, stabiele wegligging, licht en precies stuur, goed rijcomfort - ook voor wie groter is dan 1,80 m - heeft hij alles aan boord om de bestuurder te laten proeven van de ware sensaties van het motorrijden. De vering achteraan had weliswaar wat stijver gemogen, leerden ons enkele venijnige putten in het wegdek.
Geen voer voor gevorderden, maar jonge beginners en oudere (her)opstappers zullen zich niet vervelen. In dit verband weze nog eens herhaald dat houders van een autorijbewijs voor de CBF 125 geen apart motorrijbewijs hoeven te halen.
De Honda CBF125 zal in de loop van januari 2009 verkrijgbaar zijn in de kleuren rood, grijs en zwart. Prijs: 2.100 euro.
Website :
www.honda.nlBron: nieuwsblad.be