Hoe maak je van saai fraai? Hoe maak je van verantwoord en duurzaam ook leuk? Hoe voorkom je dat elektrisch rijden hetzelfde lot beschoren is als Buckler, dat smakeloze alcoholvrije biertje dat Heineken van de markt moest halen nadat Joep van 't Hek het belachelijk had gemaakt? Door een passie te koppelen aan topdesign.
Het nog maar anderhalf jaar oude bedrijfje Mission Motors uit San Fransisco heeft oprichters die verslingerd zijn aan motorrijden en tegelijkertijd duurzaamheid hoog in het vaandel hebben. Die combinatie bracht hen tot een zelf opgelegde opdracht: bouw een motorfiets die zich kan meten aan de beste motorfietsen met benzinemotoren.
Na vele uren sleutelen – ze bouwden eerst een elektrische motor en aandrijfsysteem op het frame van een Ducati – hadden ze de basis gelegd. En na opdracht verleend te hebben aan de topdesigner Yves Behar hadden ze het ontwerp. En vanaf volgend jaar is ie te koop: de Mission One EV. Weliswaar behoren de eerste 150 exemplaren tot de categorie Special Editions en kost ie per stuk een slordige € 47.500, de verwachting is dat ie daarna gunstiger geprijsd wordt. In elk geval krijg je er een super vette motor voor terug met een topsnelheid van 240 km/h en een actieradius van om en nabij 250 kilometer.
Tja, er zit wel een toekomst in... maak het ding wat minder snel en daarom 'duurzamer' (meer KM op een "tank"), en als 'ie dan ook nog betaalbaar wordt, dan wordt het wellicht een interessant alternatief Een enkele reis Oostenrijk zal er echter voorlopig nog niet in zitten
sixpack1963 |18-02-2009|14:10 uur
Als dit fraai moet heten.....
Rob |18-02-2009|14:57 uur
Scheißhaus!
Rob |18-02-2009|15:02 uur
Het enige wat overigens wel mooi is het het Ducati frame uit het jaar kruik!
Ciao!
Bonkiebonk |18-02-2009|15:04 uur
Goed idee dat Ducati frame met een elektrische motor, misschien trillen de bouten er dan een keer niet uit
WonkieBonk |18-02-2009|15:12 uur
Jaja....jij heb gelukkig je 1700cc MT5 met 5 liter uitstoot ler meter, das beter nie?
hans |18-02-2009|15:50 uur
Lijkt wel de klokkeluider van de notre dam met die bult in het midden. Hadden hem beter Quasimodo One EV genoemd
joepiejoep |18-02-2009|16:09 uur
lijkt een beetje op een wybertje maar als een actieradius heb van maar 240 km sta ik dus om t uur 2 uur stil!!!
Jippie |18-02-2009|17:15 uur
@Wonkiebonk : Heb je ooit een Duc gehad ? Nee dus, dacht ik al. Ik 3, jaren en jaren rijplezier zonder uitgetrilde bouten. Voordat je over iets oordeelt moet je ervaring ermee hebben vrind.
Ad |18-02-2009|19:18 uur
Heeft Yamaha nét de R1 voorzien van linear koppel...
Don |19-02-2009|16:38 uur
Al eens gehoord van de Vectrix, die was de eerste
Jan |20-02-2009|14:22 uur
Nou als Joep van't Hek hier geen grappen over weet te maken!
madjeux |21-02-2009|20:42 uur
Innovatief en vermeend milieuvriendelijk: - electricitetscentrales produceren ook CO2 - accu's/batterijen zijn in zijn algemeenheid vanwege chemische inhoud milileubelastend - Accu's hebben een beperkte levensduur en als je ze moet vervangen zijn de kosten zo hoog ( enkele kEur )dat je fiets economisch afgeschreven is.
Blijft voorlopig interessante studie objecten maar m.i. geen echte oplossing voor milieubelasting