De nieuwe X Max van Yamaha vergelijken met grote broer T Max is hem toch wel teveel eer bewijzen. Een bevestiging die we kregen toen we ermee reden op enkele kleine wegjes en in het stadsverkeer.Deze X Max laat niemand onberoerd. De eigentijdse lijnen grijpen naar de keel. Een sportieve look zorgt voor een brede klantenbinding. Jongeren, dames, yuppies, werk-woon-verkeer gebruikers, enz… 
In het stevige kader bevindt zich zeer goed bereikbaar een vloeistofgekoelde ééncilinder met steile ambities. Hij levert een vermogen af van 14,8 kW of 20,1 pk. Het koppel van 20,8 Newtonmeter is meer dan zomaar een assistentje.
Door de grote wielen (groter dan op een doorsnee scooter), geniet je met de X-Max op een goed wegdek van een uitstekende wegligging.
Bepaald licht is de X Max niet. Hij weegt 164 kg (het gewicht van een gemiddelde sportieve motorfiets), maar door de hoge snelheden die hij haalt, blijkt hij toch nog windgevoelig te zijn. Gelukkig alleen maar wanneer het heel erg hard waait!
Voor het overige is de X Max een leuke metgezel.
De echte 120 km per uur kun je in alle omstandigheden aanhouden op de autosnelweg. Dan heb je zelfs nog flink wat reserve.
Je wordt niet zoals vele andere scooters van zijn cilinderinhoud verbannen naar het baanvak van de vrachtwagens, maar je kunt vlot de verkeersstroom volgen. En wanneer het stilvalt, flaneer je ongehinderd tussen de files.
Yamaha mag deze scooter dan vooral voor het stadsverkeer ontworpen hebben, hij is duidelijk tot veel meer in staat. Op de secundaire wegen is hij meer dan een nuttig voertuig, dat gezwind de bochten neemt, op voorwaarde dus dat het wegdek er goed bijligt.
In de stad is dit een echte koning.
De scooter beschikt onder het zadel over heel wat ruimte voor bagage of boodschappen. Je kunt er ook je helm onder kwijt.
Het benzineverbruik bedraagt zowat 5 liter per 100 km, even boven de 200 km floept het reservelampje aan. Met een benzine inhoud van 12,5 liter zit je goed voor zowat 250 km per tankbeurt. En dat is een normaal gegeven voor een kwartliter.
Zijn prijs valt tamelijk mee: 4.300 euro voor een veelzijdige scooter is niet overdreven, al hadden we voor deze prijs toch een betere vering gewild.
Bron: 6minutes.be