Wereldprimeur van Honda: “Dual Clutch-transmissie” voor motorfietsen

Als eerste motorfietsenfabrikant brengt Honda een transmissie met dubbel schakelmechanisme. Deze innovatie wordt voor het eerst toegepast op de nieuw te introduceren Honda V4!

Wereldprimeur van Honda: “Dual Clutch-transmissie” voor motorfietsen

Honda heeft deze nieuwe transmissietechniek speciaal ontwikkeld om de prestaties en de efficiency van sportmotoren te verbeteren. Een groot voordeel van een transmissie met dubbele koppeling is de kortere schakeltijd in vergelijking met een conventionele versnellingsbak. Dat levert niet alleen snellere rondetijden op een circuit op, maar geeft ook op de weg een sportiever gevoel. In eerste instantie zal de nieuwe transmissie worden toegepast op sportieve motoren met een grote cilinderinhoud. De binnenkort te verwachten Honda VFR profiteert als eerste van deze techniek in combinatie met een V4-krachtbron.

Hoewel het om zeer complexe techniek gaat, is het principe vrij eenvoudig. De transmissie is opgebouwd uit twee delen, elk met een eigen koppelingspakket. De twee transmissiehelften worden beurtelings geactiveerd. Terwijl een versnelling op het ene deel in gebruik is, wordt op de andere transmissiehelft vast het tandwielpaar van de volgende versnelling ingeschakeld. Op het moment van overschakelen hoeven er dus geen schakelklauwen meer te worden verschoven, zoals bij een conventionele transmissie. Alleen de gebruikte koppeling wisselt, waardoor de schakelactie supersnel en zelfs zonder onderbreking van de aandrijving plaatsvindt.

De schakelprocedure van de "Dual Clutch-transmissie" is volledig geautomatiseerd. Het schakelmoment kan daarbij zowel manueel als automatisch worden bepaald. De volautomatische bediening is bedoeld voor gewoon gebruik, waarbij het motormanagement het ideale schakelmoment bepaalt voor comfortabel en zuinig rijden. De eveneens automatische S-modus zorgt voor een sportieve schakelkarakteristiek die het maximale uit de motor haalt.

Ondanks de complexe constructie van de nieuwe techniek, is de "Dual Clutch-transmissie" toch zeer licht en compact gebouwd, waardoor "de versnellingsbak zonder substantiële modificaties in bestaande krachtbronnen kan worden geïntegreerd. Honda is dan ook van plan om deze transmissie in de loop der tijd bij meerdere motoren uit het topsegment toe te passen.

Bron: honda.nl


Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (1)

  Corne Doornhein | 14-09-2009 | 12:39 uur Reageer op dit bericht
Das in ieder geval de eerste DSG bak in een motorfiets...
VW rijd hier al een poosje mee in de Golf 5 GTI.
Dus de techniek is al oud!

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's