Elk jaar organiseert de Supertest World Association de belangrijkste en meest prestigieuze vergelijkingstest voor supersportmotoren. Op het circuit worden door journalisten en professionele coureurs van over de hele wereld alle machines dagenlang tot op de limiet getest. Alleen zo kan objectief en definitief bepaald worden welke de allerbeste is.
Het oordeel tijdens deze Supertest 2009 was voor het vierde jaar op rij overduidelijk: De vernieuwde Triumph Daytona 675 is de allerbeste supersportmotor van 2006, 2007, 2008 en 2009. Duidelijker kunnen we het niet maken.
Sommige mensen staan ervan te kijken dat we voor de vierde keer op rij de Japanners hebben afgedroogd. Wie niet. Wij weten al sinds de "geboorte" van de 675 dat onze driecilinder de hele wereld aankan. In het begin dachten sommige motorrijders dat we een driecilinder bouwden omdat we bij Triumph anders dan de rest willen zijn. Zo zit het niet in elkaar. Wij hebben een driecilinder omdat we ervan overtuigd zijn dat naast een hoog topvermogen een ijzersterk middengebied wèl kan en dat zo'n hele smalle powerband helemaal niet nodig is. Sterker nog, dat dat op het circuit en op straat helemaal niet lekker rijdt. De tests geven ons elk jaar opnieuw gelijk, met elk jaar veel roem voor dat waanzinnige motorblok. We gaan dus onze eigen weg omdat we zo betere motoren maken, niet meer en niet minder.

Doordat we zo gek zijn op onze 675 cc driecilinder vergeten we nog wel eens dat het niet alleen om het motorblok gaat, want daarmee win je geen vergelijkingstest zoals deze. Dat we dit jaar het blok nog weer verbeterd hebben heeft zijn vruchten afgeworpen maar we mogen onszelf ook nog eens flink op de borst kloppen voor het hele pakket. Het briljante rijwielgedeelte met de vernieuwde vering. De nieuwe, radiaal geplaatste monobloc superremmen met radiale rempomp. De ontspannen maar perfecte zithouding. Het briljante geluid. Het eigenzinnige uiterlijk. Sorry als het lijkt of we wat doordraven, maar we zijn gewoon apetrots dat alles wat wij bedacht hebben nu één-op-één terug te lezen is in de testrapporten. Net als vorig jaar. En het jaar daarvoor. En het jaar daarvoor.
Bron: triumphmotorcycles.nl