Nieuwe Grizzly 450 EPS

Grizzly 450 EPS
Yamaha Motor introduceerde onlangs haar nieuwe ATV-modellen waaronder een nieuwe versie van de beroemde Grizzly 450, voorzien van de nodige wijzigingen die de hanteerbaarheid, de veelzijdigheid en de duurzaamheid van deze robuuste vierwieler verbeteren. Een belangrijke aanpassing is onder andere het lichtere frame, een geoptimaliseerd remsysteem, meer koppel, een verbeterde wisselstroomgenerator en een solider achtertandwiel. Het resultaat: een lager gewicht en een betere ergonomie die het comfort en de wendbaarheid van dit model extra ten goede komen.

Nieuwe Grizzly 450 EPS

De Grizzly 450 EPS is de eerste 450 cc ATV op de markt met stuurbekrachtiging. Sinds zijn lancering in Europa in 2005 is de Grizzly 450 een veelgevraagd model, zowel voor professioneel gebruik als voor vrijetijdsbesteding. Hij verenigt sterke troeven zoals een grote veelzijdigheid, een prima hanteerbaarheid en een hoog comfortgehalte die essentieel zijn voor een multifunctioneel werktuig. De nieuwe Grizzly 450 EPS behoudt natuurlijk wel alle specificaties die de voorgaande versies al onderscheidden van de concurrentie. Voorbeeld hiervan is het bekende On-Command® systeem. Met dit systeem kan met behulp van een drukknop de aandrijving aangepast worden aan elk soort terrein. Hierdoor kan snel en makkelijk overgeschakeld worden van twee- naar vierwielaandrijving en kan zelfs het differentieel geblokkeerd worden. Daarnaast beschikt de Grizzly 450 EPS over een onafhankelijke voor- en achterwielophanging, die het contact met de wielen op moeilijk terrein optimaal maakt, waardoor zowel de tractie als het comfort worden verbeterd.

Net zoals zijn grotere broers de Grizzly 700 en 550, beschikt de 450 EPS over een Ultramatic® transmissie met 5-versnellings bak (lage gearing, hoge gearing, neutraal, achteruit en parkeerrem). Deze configuratie minimaliseert het slippen van de riem door permanente druk, wat de levensduur aanzienlijk verlengt. Dit systeem waarborgt ook het doeltreffend remmen op de motor waardoor de bestuurder met het volste vertrouwen steile hellingen kan nemen.

Het nieuwe stalen frame maakt de Grizzly 450 EPS sterk en robuust, terwijl het gewicht 2,7 kg lager ligt. De stabilisatiestang waarvan de sterkte met 20% werd verbeterd, is nu korter, zodat ingespeeld kan worden op de nieuwe dynamiek van het frame. Het montagesysteem van het achtertandwiel, voorheen op 2 punten, zit nu vast op 3 punten. Hierdoor wordt de achterkant van het frame structureel sterker waardoor de krachtdosering tijdens het versnellen of afremmen op zwaar terrein beter is geregeld.

De 2-kleppen motor met dubbele bovenliggende nokkenas van de Grizzly 450 EPS heeft de reputatie om in alle omstandigheden betrouwbaar te zijn, dankzij een hoog koppel in het lage toerenbereik, voor werkzaamheden in de landbouw of tijdens het rijden op steile hellingen. De wisselstroomgenerator is uitgerust met een nieuwe rotor, stator en regulator, wat een rendementswinst oplevert van meer dan 39% bij 3000 tpm. Het maximale vermogen van 320 Watt staat garant voor het volledig opladen van de accu en kan een lier of ander elektrisch gereedschap gemakkelijk in werking stellen.

De huidige technologie op het vlak van de accu maakt een kickstarter overbodig waardoor het concept lichter wordt gemaakt en er meer ruimte wordt gecreëerd bij de voetsteun. Het gebruikte remsysteem werd eveneens compleet herzien. In de nieuwe configuratie werd de initiële laterale positie veranderd naar een raderwerkconstructie met tandwielen, met een grotere remkracht en een beter remgevoel als resultaat. Deze nieuwe configuratie omvat een mechanisme dat de slijtage van de remmen compenseert en het onderhoud vergemakkelijkt. In synergie met het hydraulische remsysteem en de twee remschijven voor, zorgt de achterrem voor een uitstekend remvermogen, ongeacht de omstandigheden.

Andere geraffineerde aanpassingen aan de nieuwe Grizzly 450 EPS maken hem wendbaarder en zeker ook comfortabeler dan ooit, wat zeker meetelt tijdens lange expedities of werkdagen. De stuurkolom is uitgerust met een nieuwe stuurstang die meer feedback geeft. Vervaardigd uit een nieuw thermoplastisch polyurethaan is dit een tweedelige stang met geïntegreerde dichtingen die het smeervet beter vasthouden, wat het onderhoud vergemakkelijkt.

De nieuwe Maxxis – MU13 (AT25x8-12) voorbanden en MU14 (AT25x8-12) achterbanden verminderen het onafgeveerd gewicht met 2 kg, waardoor ook het rijgedrag verandert en de Grizzly 450 EPS nog meer feedback geeft. Het zadel kreeg een nieuwe vorm, waardoor de ergonomie verbetert, en is vervaardigd uit een scheurbestendig PVC dat soepel blijft, ook in een omgeving met extreem lage temperaturen. Bepaalde delen van het achterspatbord kregen een speciale afwerking naar het voorbeeld van de Grizzly 550 en Grizzly 700, waardoor er extra bescherming wordt geboden tegen de onvermijdelijke krasschade die ontstaat door de laarzen van de bestuurder.

Nieuwe Grizzly 450 EPS

Grizzly 450 EPS: een wereldprimeur
De nieuwe Grizzly 450 EPS is uitgerust met een revolutionair elektronisch
stuurbekrachtigingssysteem (Electronic Power Steering) van Yamaha.
Een gelijkwaardig systeem als de Grizzly 700 EPS, maar dan wel met een nieuwe programmering aangepast aan de specificaties van een 450 cc.
Dit systeem vermindert de fysieke inspanning van de bestuurder bij het rijden waardoor er minder snel vermoeidheid optreedt, zeker tijdens langere expedities of werkdagen. Bovendien absorbeert het EPS-systeem de schokeffecten aan het stuur.
Bij zijn lancering op de ATV markt in 2006, werd EPS door Yamaha voor het eerst gebruikt op ATV's met een middelgrote cilinderinhoud.

• Revolutionair elektronisch stuurbekrachtigingssysteem
• Onafhankelijke voor- en achterwielophanging
• Geoptimaliseerd remsysteem
• On-Command® systeem
• Ultramatic® transmissie
• Nieuw stalen frame
• Lager gewicht
• Meer koppel
• Multifunctioneel
• Prima hanteerbaarheid

Bron: yamaha-motor.nl


Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's