![]() |
Danny. | 22-08-2001 | 23:21 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
![]() |
Ik heb een heel eigenaardig probleem, en ik vraag mezelf af of het iemand bekend voorkomt. Ik heb een GSX750ES (1983), die in volkomen originele staat verkeert. Wanneer de motor enkele weken stilstaat (wat bijna nooit voorkomt), slaat de motor aan zodra ik de startknop aanraak. Wanneer de motor daarna ( door het gebruik van de choke) heel even 3000 toeren draait, brandt de hoofdzekering door, en slaat de motor af. Na het vervangen van de zekering start de motor normaal en kan ik weer duizenden kilometers rijden zonder problemen. Het probleem doet zich alleen voor als de motor minimaal een week heeft stilgestaan, en dus alleen bij een koude start. Zoals ik al zei, alles is origineel, de laadspanning is normaal (14.3 Volt), de zekeringen hebben de originele waarden, etc. Wie weet raad? Ik zie je op de motor, Danny |
|
![]() |
||
![]() |
leon B | 26-08-2001 | 20:09 uur | |
![]() |
![]() |
Het kan zijn dat als je de motor een tijd niet gebruikt de accu langzaam leeg loopt. En dat na het starten de accu met een hoog aantal ampere word geladen, waardoor de zekering door brand. Een mogelijkheid is om als je de motor een tijd niet gebruikt om de hoofdzekering te trekken dan kan de accu ook niet langzaam door eventueele lekstroom zaken in lading. met groeten Leon later leon
|
|
![]() |
||
![]() |
JanB | 26-08-2001 | 21:24 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Tja, dit is een gekke, zeker als jij er zelf al niet uit komt. Zou condens een oorzaak kunnen zijn? Als de motor wat langer stilstaat kan zich wat meer condens ophopen dan normaal op bepaalde plekken. Spuit de bedrading eens in, in het ergste geval werkt het niet en dan is er nog geen man overboord.
|
|
![]() |
||
![]() |
Danny. | 25-10-2001 | 23:50 uur | |
![]() |
![]() |
Nou, het heeft even geduurd, maar ik ben eruit. Oorzaak: De spanningsregelaar... Alleen wanneer deze koud was, regelde hij de spanning niet af op 14,4 volt. Daarom liep de spanning op tot zo'n 17 Volt. De laadstroom werd daardoor zo hoog, dat de zekering doorbrandde. Achteraf heb ik nog mazzel dat de ontsteking niet kapot is gegaan door zo'n hoge spanning... Ik heb nu een spanningsregelaar van een Kawasaki ZR-7 gemonteerd. Die is veel goedkoper (260 i.p.v. 460 gulden!), en bovendien veel betrouwbaarder. Nog bedankt voor jullie reakties! Ik zie je op de motor, Danny
|
|
![]() |
||
![]() |
paul.ritze | 19-11-2001 | 23:43 uur | |
![]() |
![]() kawa 1000 turbo/lachgas+gs1000 |
Nu maar wachten tot je dynamo eruit fikt. goedkoop wordt hier waarschijnlijk duurkoop, maar je mag proberen. groeten paul.
|
|
![]() |
||
![]() |
Danny. | 21-11-2001 | 22:08 uur | |
![]() |
![]() |
Zeg Paul, kun je die opmerking wetenschappelijk onderbouwen, of is het gewoon larie??? De originele dynamo heb ik twee jaar geleden al vervangen voor een aftermarket-type. Als jij kunt verklaren waarom een Kawasaki regelaar anders is dan die van Suzuki (dynamo's geven hetzelfde vermogen af), dan lees ik dat hier graag. Of verkoop jij Suzuki-regelaars??? ;-) Ik zie je op de motor, Danny
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
paul.ritze | 29-11-2001 | 00:25 uur | |
![]() |
![]() kawa 1000 turbo/lachgas+gs1000 |
Eigenlijk geef je hier je eigen antwoord al, je had je dynamo toch reeds al vervangen door een aftermarket product? nu heb je daar een tijdje mee gereden en wat gebeurt er?, je regelaar gaat stuk. een goede tip is dat je een boek (geen beginnersboekje) aanschaft over de werking van een dynamo en dit bestudeert . je zult dan ook begrijpen dat deze materie te complex is om in enkele rake zinnen uit te kunnen leggen waarom jouw aanpak hierin vaak leidt tot aanhoudende problemen die uiteindelijk toch duurder voor jou uitpakken. en op jouw tweede vraag kan ik zeggen, ja ik verkoop suzuki regelaars , maar ook die van kawasaki. maar het liefst verkoop ik de juiste regelaars, want daar is de klant uiteindelijk het beste en goedkoopste mee klaar. Ik wens je hoe dan ook veel plezierige en storingsvrije motorkilometers toe. groeten paul.
|
|
![]() |
||
![]() |
Danny. | 03-12-2001 | 23:50 uur | |
![]() |
![]() |
Zonder mezelf nu op de borst te gaan kloppen, wil ik even zeggen dat ik weet hoe een dynamo (of beter: 3-fasen generator) werkt. Ik weet ook hoe een spanningsregelaar werkt. Maar dat is ook niet wat ik vroeg. Ik vroeg wat volgens jou het VERSCHIL is tussen een Suzuki en een Kawasaki regelaar. Ik heb de werking van de systemen van beide merken tot op de bodem uitgezocht en kan geen verschil ontdekken. Ik weet bovendien dat het doorbranden van Suzuki regelaars en dynamo's een kwaal is. Dus ik heb nu een prima oplossing voor het probleem: Een aftermarket dynamo en een Kawasaki spanningsregelaar! Paul, schroom je niet om een technisch verhaal op te hangen, zolang je duidelijk maakt wat het VERSCHIL is tussen een Suzuki en Kawasaki regelaar. Ik zie je op de motor, Danny
|
|
![]() |
||
![]() |
paul.ritze | 05-12-2001 | 23:47 uur | |
![]() |
![]() kawa 1000 turbo/lachgas+gs1000 |
Om het verschil ervan aan te tonen is nog niet zo gemakkelijk, dit omdat de fabrikant geen gegevens in de werkplaatsboeken verstrekt over de juiste sterkte van het magnetisch veld, het aantal wikkelingen per fase en de draaddiameter die op de spoelen gewikkeld is. Tevens geven ze ook niet op uit hoeveel magneten de rotor bestaat, en de diameter hiervan. De fabrikant zelf beschikt wel over dergelijke informatie, en berekend hiermee, hoe en waarvan de verdere electrische delen gefabriceerd moeten worden. De werkwijze van de dynamo's van de verschillende motoren tonen weliswaar bij benadering veel overeenkomst,doch de inwendige electronica verschilt vaak enorm. Toch zal ik trachten je hier een beetje duidelijkheid in te geven, voorzover ik me de tijd kan permitteren om hierin te steken. Wat ik van jou nodig heb, is liefst het framenummer van jouw motor, en het type kawasaki waarvan je de regelaar gemonteerd hebt(daar dus ook liefst het framenummer van waar ze begonnen zijn deze regelaars toe te passen). Alleen dan kan ik trachten de juiste informatie te achterhalen en je op een begrijpende manier uit te kunnen leggen wat het verschil van deze diverse componenten is. Met vriendelijke groet Paul Ritzen. groeten paul.
|
|
![]() |
||
![]() |
Danny. | 09-12-2001 | 17:23 uur | |
![]() |
![]() |
Paul, ik waardeer het dat je dit allemaal voor me wilt uitzoeken, maar ik geloof niet dat het nodig is. De praktijk heeft inmiddels uitgewezen dat het een prima oplossing is zo. Ik weet uit ervaring ook, dat een Suzuki-regelaar inmiddels alweer kapot had kunnen zijn, zelfs met een originele generator. Ik ben zelf ook een voorstander van het gebruik van originele onderdelen. Maar in dit geval (oude motor, twijfelachtige "dynamo-reputatie") vind ik het zelfs waanzin om originele onderdelen te monteren. Een generator kost vlot fl. 750,00 en is waarschijnlijk al niet eens meer leverbaar. Ik heb zelf natuurlijk de nodige research gedaan voordat ik een regelaar heb besteld. Daarbij heb ik rekening gehouden met zaken als toerentallen, aantal poolparen, vermogensafgifte van de dynamo etc. Er ontstond toen een mooie "match" voor een Kawasaki regelaar, en ik heb toen besloten om de praktijk de rest van het verhaal uit te laten wijzen. Tot nu toe gaat dat prima, en ik hoop dat het zo blijft. Als het kapot gaat, zal ik zo sportief zijn om dat hier te vermelden. Bedankt voor je response. Ik zie je op de motor, Danny
|
|
![]() |
||
![]() |
Bol d'Or | 03-02-2002 | 18:54 uur | |
![]() |
![]() Honda CB 900 F2 |
Misschien een tip voor mensen die wel eens meer last hebben van het doorbranden van zekeringen. Als je bezig bent om een eventeule kortsluiting op te sporen, is het misschien wel makkelijk om de zekering te vervangen door een 12 Volt gloeilamp (krokedillebekjes). Wanneer nu de kortsluiting optreedt, brandt de zekering er niet uit, maar gaat de lamp branden. (niets aan de hand verder). Nu kun je rustig in de bedrading aan het rommelen om de sluiting te localiseren. De te gebruiken lamp (wattage) is afhankelijk van de sterkte van de zekering. Een duplo-lamp (55W/60W) zou je dus kunnen gebruiken, om een zekering van ongeveer 10 ampere te simuleren. Een lichtere zekering kun je dus vervangen door een lichtere lamp. Het scheelt je in ieder geval een hoop zekeringen tijdens het stroringzoeken. Groetjes, Bol d'Or
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
hjvdbelt | 05-02-2002 | 18:48 uur | |
![]() |
![]() Honda VFR, Honda XR500, |
goeie tip bol dor. Ik doe het al jaren zo, en het scheelt ook in het ,,zekeringenverbruik,,. meer van dit soort tips uit de praktijk zijn zeer welkom
|
|
![]() |
||
![]() |
will | 05-09-2010 | 10:32 uur | |
![]() |
Hallo kan iemand mij zeggen waar mijn probleem zit? mijn hoofd zekering brand steeds door als ik de moter start.het gaan om een oude gs 450 L
|
||
![]() |
||
![]() |
marc | 31-10-2010 | 19:38 uur | |
![]() |
hoi dan denk ik dat de startmotor te veel stroom gaat trekken
|
||
![]() |
||
Reageer