![]() |
Jasper22 | 22-07-2008 | 09:50 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
![]() BMW R850R |
Sinds 2 maanden ben ik de trotse bezitter van een R850R. Ik check zeer regelmatig voor het wegrijden het oliepijl. Gisterochtend toevallig niet gedaan. Na een kwartiertje merkte ik dat de motor een beetje rook naar kaarsvet. Was op dat moment vlak bij werk en heb er geen aandacht aan besteed. Gisteravond blijkt er simpelweg geen olie meer in te zitten! Nu komt het, nergens is een plas olie te vinden! Hij staat zowel thuis als op werk netjes in de garage, dus een olievlek had ik zeker gezien! Nu kan ik er natuurlijk gewoon nieuwe olie in doen, maar ben uiteraard erg benieuwd of er BMW rijders zijn met soortgelijke ervaringen. Ik hoor ze graag! |
|
![]() |
||
![]() |
Jerna | 22-07-2008 | 13:47 uur | |
![]() |
BMW Rockster |
Dag Jasper, Die kaarsvetlucht moet je je niet teveel van aantrekken, dat doet die van mij (R1150R) al 65000km lang... die lucht komt van de oliekoelers als die lekker heet worden. Soms ruik je het soms niet. Maar weet je wel zeker dat er geen olie in zit? Hoe heb je dat geconstateerd? Zie je geen olie achter het peilglaasje? Volgens BMW is de onderkant van het peilglaasje het minimum en de bovenkant het maximum oliepeil, maar bij het peilen is een aantal zaken van belang: - een boxerblok houdt er absoluut niet van als er teveel oliedruk in het blok is en daardoor is het dan ook niet goed als er teveel olie in het blok zit. Als het oliepeil boven het maximum zit dan blaast het blok het teveel aan olie in hele korte tijd via de cilinders naar buiten (verbrand dan dus). - het verschil tussen minumum en maximum is maar een hele kleine hoeveelheid olie en als er geen olie meer zichtbaar is achter het peilglaasje dan hoeft dat dus helemaal niet te betekenen dat er veel olie weg is. - deze boxerblokken vinden het zelfs helemaal niet erg als het oliepeil aan de lage kant is. (Bij mij zie je zelden olie achter het glaasje en het blok loopt merkbaar beter als het oliepeil beneden minimumnivo zit. - oliepeilen vóór je gaat rijden is hardstikke fout! Het staat als het goed is zelfs in je instructieboekje: altijd oliepeilen als de motor op bedrijfstemperatuur is!! Ik zelf doe dat altijd ná een rit of bij het tanken. - ik peil mijn olie altijd op de volgende wijze: 1) motor op bedrijfstemperatuur (rijden!) 2) motor 5 minuten op de zij-standaard (als de motor goed warm is dan staan de thermostaten van de oliekoelers open en nu de motor scheef staat kan de eventuele olie in de koelers ook naar beneden lopen) 3) daarna tien minuutjes op de middenbok 4) en nu peilen - als ik helemaal geen olie zie dan vraag ik even iemand om te assisteren en dan houdt ik de motor steeds schever naar links terwijl mijn 'assistent' dan kijkt of er olie zichtbaar wordt in het peilglaasje. Dan weet ik in ieder geval óf er nog olie in het blok zit.
|
|
![]() |
||
![]() |
Jasper22 | 22-07-2008 | 14:36 uur | |
![]() |
![]() BMW R850R |
Dank je wel voor je tips! Fijn dat ik de kaarsvet lucht kan negeren! Zolang ik maar in beweging ben ruik ik het toch niet! Ik heb inderdaad op diverse fora gelezen dat de hoeveelheid olie in een boxer redelijk kritisch is. Mijn 850 staat in de garage altijd op de bok. In die positie stond de olie (bij koude motor) altijd netjes in het midden van het glaasje. Tot vanmorgen dus.. Ik zal vanavond jouw procedure volgen en kijken wat het resultaat is. Maak mij misschien druk om niks. Je hoort het morgen!
|
|
![]() |
||
![]() |
Jerna | 25-07-2008 | 19:22 uur | |
![]() |
BMW Rockster |
En? Zat er nog olie in het blok?
|
|
![]() |
||
![]() |
Jasper22 | 26-07-2008 | 12:30 uur | |
![]() |
![]() BMW R850R |
Hallo Jerna! Ja, gelukkig nog wel! Ook de bron van de kaarsvetlucht is gevonden! Er plakte een stuk landbouwplastic onder aan een uitlaatpijp! Dat ruikt natuurlijk nooit echt fris! Heb jouw tips gevolgd, motor op z'n kant gelegd, en jawel, glaasje vol! Als hij op de middenbok staat staat het pijl helemaal onderin, op de zijstandaard staatt het peil netjes in het midden. Ik laat het dus maar even zo! Heb voor de zekerheid een liter olie in de koffer gestopt, mocht hij echt een keer leeg zijn! Dank voor je tips!
|
|
![]() |
||
![]() |
Henk | 26-07-2008 | 23:09 uur | |
![]() |
Jasper, Ik heb 8 jaar op een BMW R 850 gereden. Ook bij mij was er regelmatig,kijkend naar het olie peil glaasje, geen druppel olie meer te zien. Terwijl er meer dan voldoende olie in zat. Ik ben nu al weer bezig met mijn tweede BMW R1150 R en daar komt het "probleem"niet voor. Groeten Henk
|
||
![]() |
||
Motorverhuur
|
||
![]() |
sander | 02-08-2008 | 11:02 uur | |
![]() |
Dat snap ik als je hem altijd op de jiffy laat staan. Peilen altijd op de middenbok.![]()
|
||
![]() |
||
![]() |
Melchert | 27-08-2008 | 20:38 uur | |
![]() |
Welke olie gebruiken jullie voor jullie motoren? Mijn dealer zei dat ik voor mijn R850R uit `96 Castrol moest gebruiken, maar ik weet niet meer welke precies. Weet een van jullie dat misschien? Bedankt alvast, Melchert
|
||
![]() |
||
![]() |
Jerna | 27-08-2008 | 20:46 uur | |
![]() |
BMW Rockster |
Bij mijn brommert gaat er altijd CASTROL GPS 10W40 4T in. Dat is een half-syntheet. Prima spul.
|
|
![]() |
||
![]() |
Melchert | 27-08-2008 | 20:52 uur | |
![]() |
Tnx! Ik denk alleen dat er nu vol-syntheet in zit. Kun je dat mixen? of sta ik dan de alchemist uit te hangen?
|
||
![]() |
||
![]() |
Jerna | 29-08-2008 | 07:40 uur | |
![]() |
BMW Rockster |
Mijn motorinstructeur zei altijd: "Je moet niet denken. Je moet zeker weten!" ![]()
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
clemens | 04-06-2009 | 21:12 uur | |
![]() |
Volgens Houtrust (leidschendam) gaat er 20w 50 in
|
||
![]() |
||
Reageer