rvh | 04-07-2001 | 00:59 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Wie is rvh
uh, eerst maar een rijbewijs...
Deze week heb ik,20, m'n eerste rijles gehad. En er zullen er meerdere volgen, maar hoeveel lessen zijn er ongeveer nodig voor het examen?

En welke rijschool in ROtterdam moet je absoluut niet kiezen?

En zijn er mensen die in Rotterdam hebben afgereden? Wordt je daar genaaid of niet?
Het Rotterdams slagingspercentage is namelijk maar 58%, weet alleen niet of dit nou van de rotterdamse rijscholen is, of van het CBR-kantoor Rotterdam. Totale slagingspercentage is volgens de CBR-site namelijk ongeveer 66%...

RVH

  rop | 04-07-2001 | 15:57 uur | Reageer op dit bericht
Wie is rop
soes
heb in rotterdam afgereden vorig jaar. zitten een paar uitermate trieste examinatoren tussen, die je met veel plezier laten zakken, zonder duidelijke reden. Toen ik na twee keer geslaagd was, deed het gewoon zeer bij examinator om te zeggen dat ik geslaagd was.

welke rijschool je absoluut niet moet nemen weet ik niet, hoor verder weinig negatieve verhalen over rijscholen in rotterdam.

heb zelf afgereden na 14 en 20 lessen.

  rvh | 13-07-2001 | 22:14 uur | Reageer op dit bericht
Wie is rvh
uh, eerst maar een rijbewijs...
Bedankt ROP, denk dat ik een op met een les of 16 een aardig end kom dan.

RVH

  Jellyfish | 15-08-2001 | 14:39 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Jellyfish
Kawasaki ER-5
Hoi RVH,
Het aantal lessen dat je nodig hebt, verschilt echt per persoon. Er zitten snelle types tussen maar ook mensen die er 30 of 40 lessen over doen. Het belangrijkst is dat je pas examen gaat doen als je zelf het gevoel hebt ( en je rij-instructeur natuurlijk), dat het wel goed gaat. Ga vooral niet te vroeg examen doen, want dat kost je 400 piek en je hebt alleen maar kans dat je voor de volgende poging veel onzekerder bent.
In Rotterdam zitten er een paar "strenge" tussen, maar verder valt het wel mee.

Met rijscholen in R'dam heb ik geen ervaring, ik heb in een andere stad les gehad.

Succes!

  tauladan | 16-08-2001 | 08:33 uur | Reageer op dit bericht
Wie is tauladan
Ik heb ook verschillende verhalen gehoord. Ik heb op mijn 3e les de aanvraag ingedient. Ik moet nu half sept. rijden. Mijn instructeur zegt dat met 10-15 lessen alles goed moet zitten, ik les 1.5 uur, ik denk wel dat het belangrijk is dat je zelfvertrouwen hebt. succes!

  tauladan | 16-08-2001 | 08:33 uur | Reageer op dit bericht
Wie is tauladan
Ik heb ook verschillende verhalen gehoord. Ik heb op mijn 3e les de aanvraag ingedient. Ik moet nu half sept. rijden. Mijn instructeur zegt dat met 10-15 lessen alles goed moet zitten, ik les 1.5 uur, ik denk wel dat het belangrijk is dat je zelfvertrouwen hebt. succes!

Motorverhuur

  rvh | 17-08-2001 | 17:15 uur | Reageer op dit bericht
Wie is rvh
uh, eerst maar een rijbewijs...
Bedoel je dan 10 a 15 lessen van anderhalf uur of van een uur? Zelf rij ik lessen van een uurtje namelijk. Succes verder.

RVH

  boefie | 18-08-2001 | 20:26 uur | Reageer op dit bericht
Wie is boefie
GSXR-750W
Ik weet natuurlijk niet waar jij lest maar ik heb eerst bij Bastinck gelest en toen ik telkens vroeg of ik m'n examen mocht aanvragen vertelde hij mij "heb ik je dan gezegd dat je die al kan aanvragen?" Dat duurde me te lang en ben begonnen bij vriends Op de kleiweg in hillegersberg daar kon METEEN m'n examen worden aangevraagd en wat denk je ? In EEN KEER geslaagd!!!!! Sommige instrukteurs zijn gewoon bezig om je leeg te zuigen!
B.

  baantie | 10-11-2001 | 17:35 uur | Reageer op dit bericht
Wie is baantie
Volgens mij is het ook nogal afhankelijk van het feit of je je auto-rijbewijs al hebt. Het verkeersinzicht is dan voor een groot deel al aanwezig. Tijdens de lessen kun je je concentreren op de beheersing van de motor.

Ik had na 8 lessen mijn examen en ben geslaagd.

  Nirja | 23-02-2002 | 19:07 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Nirja
Op zoek
Haihai!

Ikzelf had 20 uur rijervaring en ik ben de eerste keer geslaagd. Het is wel makkelijker als je je theorie al hebt, en als je je autorijbewijs ook al hebt is dat eveneens een pluspunt.

Check mijn homepage voor wat tips, er staat vast wel iets nuttigs voor je tussen.

Groeten en succes! :wink:

  toontje | 24-03-2002 | 12:05 uur | Reageer op dit bericht
Wie is toontje
Suzuki DL1000 V-Strom met belt drive!
Ten eerste:
Je bent bij het CBR al geslaagd als je rijdt voor een 6-.

Ten tweede:
Bijna iedere beginnende motorrijder is alleen maar geïnteresseerd in het halen van het rijbewijs. Jullie ook, zo te lezen!

Ten derde:
Als je met zo weinig lessen bent geslaagt, als jullie nu vermelden , kun je waarschijnlijk rijden voor een 6-!

Ten vierde:
En nog vinden jullie het waarschijnlijk gek, dat er zoveel motorrijders zichzelf dood of in een rolstoel rijden.

Ten vijfde:
Rop, jij geeft de examinatoren er dus de schuld van, dat jij nog niet eens voor een 6- kan rijden! Ga maar eens een VRO doen, dan kom je er wel achter hoe weinig je nog kan!

Als laatste:
Jan Bastinck in Rotterdam is een motorinstructeur, die zijn leerlingen graag na 10-15 jaar nog steeds ziet rondrijden. Daarom wil hij jullie graag opleiden voor een 8, en liefst voor een 9! Dan doe je het CBR-examen met de spreekwoordelijke 2 vingers in de neus.

O ja, ik ben ook motorinstructeur, in de omgeving van Nijmegen, en ik kom liever niet op de begafenis van één van mijn vroegere leerlingen.

Den groenten . . . Anton vH

Advertentie

  UnixIt | 25-03-2002 | 00:06 uur | Reageer op dit bericht
Wie is UnixIt
Suzuki GSX 600 F
Toontje, dit is precies wat de CBR examinator zei na mijn examen...

Mijn ervaring met Jan Bastinck (en Peter natuurlijk) is idd dat ie meer lessen gebruikt (heb er zelf 35 uur op zitten), maar op het examen blijkt dat (volgens de heren examinator) telkens uit het feit dat "zijn" leerlingen wanneer ze er klaar voor zijn ALTIJD RUIMSCHOOTS slagen....

  dazoeta | 25-03-2002 | 00:24 uur | Reageer op dit bericht
Wie is dazoeta
ik snap dat geneuzel over 10 of 20 lessen nooit zo..je hebt echt maar één kans jezelf de vernieling in te rijden en dat is wel denken dat je waanzinnig kan rijden en denken dat je alles al beheerst (en alles durft !) Dat motorrijden mooi is, is al duidelijk..maar ik kan me de mening van Toontje goed voorstellen, dat ze een leerling niet wensen te begraven..omdat 'ie zo snel af moest rijden !! en met een beetje motorrijschool kom je precies op het juiste aantal lessen uit wat je nodig hebt (en ik hoop voor je dat ze er 5 uurtjes bijoptellen !) zodat je in staat bent van a naar b te komen en het aankan een leerproces in te gaan: vraag gewoon eens of je met zo min mogelijk aanwijzingen mag rijden waarheen je maar wilt, op een weg die je niet kent...dan weet je zo hoe ver je bent succes maar laat je geen poot uitdraaien ! dat is nou ook weer niet nodig ..

dazoeta@yahoo.com

  gromm | 25-03-2002 | 15:44 uur | Reageer op dit bericht
Wie is gromm
Als je slaagt voor je examen dan rijd je toch goed genoeg volgens de examinator om zelfstandig te gaan rijden. Ik vind het een beetje onzin pas af te rijden na 30 lessen terwijl je met 20 lessen ook geslaagd zou zijn. De echte ervaring doe je toch pas op na je examen.

  Jerna | 25-03-2002 | 17:08 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW Rockster
Gromm,

Ervaring heeft nauwelijks iets met veilig motorrijden te maken. Motorbeheersing, verkeersinzicht en nog steeds de stem van je instructeur in je oor als je jaren later een erg optimistische beslissing in het verkeer neemt zijn van levensbelang bij een gevaarlijke hobby als motorrijden. Ikzelf ben mijn instructeur nog altijd bijzonder dankbaar dat hij mij niet heeft klaargestoomd voor het examen, maar dat hij als instelling had dat zijn leerlingen goed en veilig konden motorrijden als hij met ze klaar was.

Laat ik dan die 30 lessen hebben gehad, als ik daarmee heb kunnen voorkomen dat mijn eerste ervaring die boom in die krappe bocht was dan zijn dat bijzonder nuttig besteedde centjes.

Mijn ervaring is dat je als je een gedreven instructeur en voldoende lessen hebt gehad dat je dan veiliger onderweg bent dan heel veel ervaren motorrijders met ontiegelijk veel kilometers in de spiegels die echter vroeger nooit de juiste basis hebben meegekregen.

Hou het heel!

Groetjes Arjen

  JanB | 25-03-2002 | 19:31 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanB
Yamaha Fazer 1000
Natuurlijk klopt het dat een goede basis enorm belangrijk is. Maar hoe weet iemand nu dat de gekozen rijschool die goede basis legt en niet gewoon zijn zakken vult door leerlingen te lang te laten doorlessen? De leerling kan dat niet beoordelen en de rijschoolhouder is enigszins partijdig....
Overigens: verkeersinzicht is altijd een combinatie van een goede basis (rijlessen) én ervaring..... Verkeersinzicht heb je echt niet voldoende als je dat rose papiertje net binnen hebt.....

Motorverhuur

  Nirja | 25-03-2002 | 20:40 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Nirja
Op zoek
Ik denk dat verkeersinzicht je ook een beetje 'gegeven' is. Sommige mensen letten van zichzelf al goed op. Anderen zien helemaal niets, nooit niet (niet alleen in het verkeer), zij hebben 'oogkleppen op'.

Ik denk dus dat je je verkeersinzicht dus sowieso verbetert met je lessen. Voor iemand die dit al heel veel van zichzelf heeft, heeft er natuurlijk minder moeite mee om dit verder te ontwikkelen dan iemand bij wie je er eerst de oogkleppen af moet peuteren.

Om maar ff een voorbeeld te noemen; mijn beste vriendin doet nu al 1,5 jaar over d'r autorijbewijs omdat ze gewoon niet goed let op dingen als over de schouder kijken, spiegelen, etc. Terwijl ze het rijden zelf al heel goed kan.

Dus ... oefenen, oefenen, oefenen ... Als je fietst gewoon doen alsof je motor rijdt en je dingen aanwennen; over je schouder kijken, vaart minderen voor zijstraten (ook al is dat op de fiets niet zo heel belangrijk), veel spiegelen (gaat op de fiets ook niet, maar dan toch doen alsof). Dit kun je uiteraard ook op je snor/bromfiets resp. in de auto doen.

Suc6! :wink:

Greetz!
Nirja

www.nirja.ikuu.org

  JanB | 25-03-2002 | 22:09 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanB
Yamaha Fazer 1000
Toch hebben we het dan over 2 verschillende zaken. Het gebruik van spiegels, kijken, wanneer je richting aangeeft, plaats op de weg etc. zijn allemaal onderdeel van het lessen. Mits goed aangeleerd wordt ook dit beter en "automatischer" met ervaring.
Verkeersinzicht is het kunnen inschatten van situaties: kan ik er nog voorlangs, komt die auto opeens naar links zonder richting aangeven (geloof me, na enige tijd ontwikkel je daar "feeling" voor....), kan ik nog remmen, haal ik die bocht wel, moet ik uitwijken etc. etc. Ook het kunnen omgaan met slechte omstandigheden, eigen vermoeidheid, "tunnelvisie" etc. hoort daarbij. Dit zijn allemaal zaken die je al bij rijlessen kunt/moet aangeven (hoeveel doen dat eigenlijk???), maar die alleen met ervaring beter worden.

  Nirja | 25-03-2002 | 23:08 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Nirja
Op zoek
Ja okee, dat hoort er ook allemaal bij, maar ik vind dat spiegelen en gewoon 'goed uitkijken' in het algemeen daar ook bij hoort. En als je nog geen rijles hebt of net begonnen bent, sta je niet zo stil bij de door jou genoemde zaken.

Maar een prima aanvulling! Ik hoop dat iedereen die het leest er wat aan heeft!

Greetz!
Nirja

www.nirja.ikuu.org

  swindregt | 26-03-2002 | 21:42 uur | Reageer op dit bericht
Wie is swindregt
gw 1200 aspencade
als al deze berichten zo lees zitten er veel mensen tussen die denken dat ze kunnen motorrijden en allemaal aan het vakmanschap en examinatoren twijfelen omdat deze mensen in hun ogen alleen maar proberen zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen zij hebben dus ook alleen maar rijles gevolgd omdat het moet en dat gezeik van die instructeur nemen ze maar op de koop toe ze hebbben waarschijnlijk niet in de gaten dat zij met hun leven bezig zijn en rijden als kippen zondre koppen daarom gebeuren er zoveel ongelukken met die zogenaamde motorrijders.als je serieus aan je rijbewijs wilt werken luister je gewoon goed wat je verteld wordt en vertrouw op de ervaring en vakmanschap van je leraar af.je moet echter wel vragen of de leraar ook met de motor mee rijd of alleen maar in de auto zit het aantal lessen wat je nodig heb is geheel afhankelijk van je eigen kunnen als je geen brommer of auto ervaring duurt het allemaal veel langer.ik ben zelf ook instructeur voor de motor en doe dit al 15 jaar en rijdt ongeveer 40.000 km per jaar op de motor en heb bijna alle denkbare cursussen voor de motor al gevolgd en als je je bij mijn rijschool je eigen inschrijft moet je tenminste je autorijbewijs hebben anders beggin ik er nog niet eens aan . dus vergeet al die zogenaamde goede raad die je al gekregen heb van die klunzen een andere benaming heb ik er niet voor en informeer gewoon eens bij het cbr

  JanB | 26-03-2002 | 23:01 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanB
Yamaha Fazer 1000
Voor een deel heb je misschien gelijk, Swindregt. Een grote groep motorrijders is -te- snel overtuigd van eigen kunnen...
Maar waar het om gaat is: de examinatoren "controleren" de leerlingen (al blijft ook dat maar een moment-opname). Maar wie controleert de instructeurs? Ofwel: hoe weet je dat je bij een goeie rijschool zit, die je zo snel (tuurlijk, dat gaat ook om geld, maar daar moeten wij ook voor werken toch?), maar zeker ook zo goed en veilig mogelijk leert motorrijden?


  gromm | 26-03-2002 | 23:02 uur | Reageer op dit bericht
Wie is gromm
Ben een vriendin van Gromm. Ik heb motorrijlessen gevolgd en uiteindelijk geslaagd. Voor mijn gevoel was ik altijd de beste van het groepje, destijds. TOt dat ik op een gegeven moment na veel lessen vroeg aan de instructeur wat ik nog zou kunnen verbeteren voordat mijn examen aangevraagd zou kunnen worden. De kaart werd er bij gepakt. Er werden een aantal onderwerpen opgenoemd wat verbeterd zou kunnen worden. Langzaam maar zeker zag ik iemand steeds kleiner worden. Wat bleek, de instructeur had de kaart te pakken van een jongen die de week erop mocht afrijden. Ja, en toen gingen bij mij de belletjes rinkelen. Op het moment dat ik daar vertelde dat het geld aan het opraken was, kon er ineens afgereden worden. Wat me opviel is dat bij deze rijschool altijd werd gezegd hup, doorrijden, sneller meer tempo. Terwijl ik vond dat mijn tempo hoog genoeg lag. Tijdens mijn examen heb ik pittig doorgereden. De instructeur vond dat ik te hard reed, nota bene. De examinator daarentegen lachte en zij: ik ben niet van de politie, ik kijk naar je rijstijl en die is goed. Je bent geslaagd.

  swindregt | 29-03-2002 | 18:47 uur | Reageer op dit bericht
Wie is swindregt
gw 1200 aspencade
beste janb
jij vraagt je af wanneer je les krijgt van een goeie instructeur dat is iets wat je zelf zal moeten ondervinden wat de een goed vindt vindt de ander slecht waar je wel van auit kan gaan zijn de bevindingen van vrienden, kennissen maar dan nog kan het bij jouw slecht zijn omdat het bijvoorbeeld niet klikt tussen jouw en de instructeur en dat merk je gauw genoeg.
Waar ik zelf heel pissig om kan worden is dat de leerling gaat beslissen wat er in de les gedaan gaat worden of bij iedere uitleg die gegeven wordt bij bepaalde onderdelen konstant er tegen ingaan.
Ik kan die jongen die een rijschool zoekt alleen adviseren neem er de tijd voor kijk naar je eigen achtergrond kwa ervaring met het rijden en het omgaan met het overige verkeer en ga af de ervaring en vakmanschap van je instructeur.
ps
dit is toch een site van onze allerheilige bovag organisatie die menen de wijst in pacht te hebben waarom vraag je daar niet om raadt voor een goeie rijschool die hebben ze zat of het echt zo is merk je van zelf groetjes en veel succes

  JanB | 29-03-2002 | 19:29 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanB
Yamaha Fazer 1000
Ik hoef niet meer, heb dat papiertje al.
Het gaat me er eerder om hoe iemand die les wil nemen er achter komt waar hij/zij moet zijn. En van iemand die dus lés komt nemen, kun je toch niet verwachten dat diegene in staat is te beoordelen of een rijschool goed is? Als het klikt tussen jou en de instructeur, zegt dat dan iets over het vakmanschap van de instructeur?? Volgens mij helemaal niets.

Ik ben tevreden over de rijschool waar ik afreed (natuurlijk, want ik ben er geslaagd..), maar wil dat zeggen dat ie ook goed is? Nu ik wat langer zelf rijd, kan ik in ieder geval zeggen dat de man wist waar hij het over had, maar dat kon ik destijds dus zeker niet....



Dit bericht is gewijzigd door JanB op 29-3-02 @ 7:39 PM


Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.