![]() |
Japiooo | 18-07-2002 | 10:22 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
Mercedes 450SL... |
Wat is de theorie van de noodstop; eerst achterrem dan voorrem? Nadat mijn vrouw haar choppertje onderuit geremd heeft willen we deze stop nog eens een paar keer oefenen... Groeten, Japiooo |
|
![]() |
||
![]() |
stampertje | 18-07-2002 | 10:53 uur | |
![]() |
![]() suzuki V-strom |
Japiooo, ik weet het niet zeker (en er zullen ervaren rijders zijn die wellicht anders zullen beweren), maar ik heb geleerd dat je belangrijkste rem de voorrem is. En een beetje bij remmen doe je met je achterrem. Het 'aanleggen' van je voorrem is iets wat je moet oefenen. Verdeel je voorrem in 5 denkbeeldige stappen, waarbij de 5 gelijk is aan het vol inknijpen van je rem. een goede opbouw voor een snelle stop zou dan moeten zijn : 1-3-5 En bijvoorbelld bij een glad wegdak: 1-2-3-4-5 Nogmaals dit is wat ik geleerd heb.... succes! groetjes Stampetje
|
|
![]() |
||
![]() |
Jerna | 18-07-2002 | 11:58 uur | |
![]() |
BMW Rockster |
Hee Jaap, In theorie is een noodstop aanzienlijk eenvoudiger dan in het echie. Bij een noodstop zijn een aantal zaken belangrijk: Ben je gewend om altijd voor- en achterrem te gebruiken, doe dit dan ook bij een noodstop. Gebruik je altijd alleen je voorrem, gebruik dan ook alleen je voorrem bij een noodstop. Als je namelijk afwijkend gaat remmen door ineens wel de achterrem te gaan gebruiken ben je kostbare tijd kwijt, omdat je dan toch je aandacht op die achterrem richt. Gebruik je de achterrem wel, rem dan niet eerder met je achterrem dan op het moment dat je echt remdruk aan het opbouwen bent met je voorrem. Wat er ook gebeurt, blijf in de verte kijken, daar waar je naar toe wilt. Ook tijdens hard remmen zorgt je lichaam er voor dat je de motorfiets die kant uit "stuurt" en je blijft stabieler. KIJK DUS NIET NAAR HETGEEN WAAR JE ZO HARD VOOR IN DE ANKERS GAAT, WANT GEGARANDEERD DAT JE DAAR DAN PRECIES NAAR TOE GAAT! Wees niet te benauwd met remmen. De meeste motorrijders gaan remdruk echt opbouwen en dus steeds krachtiger remmen. In het begin van je remweg heb je dan te weinig vertraging en aan het einde te veel waardoor je jezelf gemakkelijk onderuit remt. Hoe eerder je je topsnelheid kwijt bent hoe beter. Dus de rem inknijpen tot de motor in de voorvering is gedoken (op dat moment heb je maximale grip op het wegdek) en dan gewoon meteen heel hard remmen. Hoe hard je kunt remmen kun je inderdaad het beste even ergens gaan oefenen. Als je dan hard remt kan het zijn dat je achterwiel blokkeert. Zolang je rechtuit rijdt en ver vooruit kijkt kan dat helemaal geen kwaad. Lekker laten roken die achterband. Blokkeert echter je voorwiel, dan heel snel je voorrem iets loslaten en meteen weer remmen. Maar dat is theorie en ik denk dat er maar weinig zijn die dit onder paniekomstandigheden voor elkaar krijgen... Verder is nog van belang om te weten dat het met een shopper aanzienlijk moeilijker is om een noodstop te maken. Dat komt door de lange voorvork met lange duik en door de grote naloop. Het duurt gewoon net wat langer voor de motor goed in de voorvering is gedoken en je echt kunt gaan remmen en door de grote naloop (zeg maar de behoorlijk scheve stand van de voorvork) bouw je minder gewicht (druk) op de voorband op waardoorje gewoon minder grip hebt (je zult niet snel iemand met een shopper een "stoppie" zien maken). Hele uitgebreide informatie en uitleg over het remmen staat als vervolgverhaal in een aantal ProMotors van afgelopen voorjaar. Ongetwijfeld heb ik nog iets vergeten, maar ik neem aan dat er nog genoeg deskundigen hier rondkijken die ons kunnen aanvullen of misschien zelfs verbeteren. Groetjes Arjen Dit bericht is gewijzigd door Jerna op 18-7-02 @ 12:10 PM
|
|
![]() |
||
![]() |
Pdaddy | 04-08-2002 | 18:31 uur | |
![]() |
![]() Honda VF1000R |
Gewoon remmen met beide remmen. langzaam opbouwen en bij een moderne motor maar eerst eens oefenen. Want als je dan te hard knijpt blokkeert of je voorwiel of je achterwiel komt langs, beide wil je niet. Verder boeit het niet hoe ver je je achterrem gebruikt, deze is voor stabiliteit, blokkeren is niet erg. Het schijnt dat een blokkerend wiel nog steeds 90 to 95% remvermogen heeft. Alleen kan je niet meer sturen met een blokkerend wiel, maar een noodstop is meestal rechtuit. Goed in de verte kijken, dan blijft de motor vanzelf stabiel en terug schakelen, want er zal vast een auto achter je zitten die jouw rem afstand te kort vind. Met vriendelijke groet, Peter Vader
|
|
![]() |
||
![]() |
JanB | 05-08-2002 | 00:07 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Er zijn onderzoeken in Engeland geweest. Het idee was, dat de gemiddelde moderne auto sneller tot stilstand komt dan de gemiddelde moderne motor. Dat blijkt dus totaal fout te zijn. De motor komt veel sneller tot stilstand. Wel is het zaak dat de bestuurder heeft geoefend en dus weet wat hij doet.... Er zijn ook verschillende theorieën over alleen voorremmen, of voor en achterremmen gelijktijdig etc.etc. De voorremmen zijn "de" remmen. De achterrem dient inderdaad alleen om de motor stabiel te houden. "Leg"de voorremmen aan tot de motor gaat duiken. Gebruik dan pas de achterrem erbij. Als je een noodstop maakt, verdient het de voorkeur, de remmen NIET te laten blokkeren, dus ook achter niet.
|
|
![]() |
||
![]() |
Japiooo | 05-08-2002 | 10:12 uur | |
![]() |
Mercedes 450SL... |
Heren, bedankt voor jullie reacties. Zogauw mijn vrouw haar knie weer kan buigen gaan we oefenen. Dat zal dan wel volgend seizoen zijn... JJ
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
homer | 17-08-2002 | 19:13 uur | |
![]() |
![]() kawasaki gpz 500s |
Eigenlijk gaat het hier alleen maar over de techniek van het remmen. Heel goed allemaal. Zeker het belangrijkste, maar vergeet niet goede remvloeistof te gebruiken. bij voorkeur dot 4 (dot 5 is voor racers) en ververs die boel vaak. Kost weinig, maar is oh zo veel waard. Je zal merken dat je rem minder snel blokkerd, en dus beter aan te zetten is. 5-stappenplan en remmen is leuk, maar als die eene vrachtwagen op je afkomt moet je daar wel aan denken. Oefening zorgt er voor dat dat goed gaat, maar als je dan paniekt kan je maar beter verse vloeistof hebben! vriendelijke groet, Wouter
|
|
![]() |
||
Reageer