Parlo | 26-02-2007 | 14:13 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Wie is Parlo
Ernstig Imagoprobleem van de motor.

De motorbeurs in Utrecht is het afgelopen weekend succesvol afgesloten en daarom is dit een uitgelezen kans om eens kritisch naar ‘de motor’ te kijken. Zo was het 1979 dat ik mijn eerste motor aangeschafte in de vorm van een Honda CB750 Four. Een geweldige motor die veel rijplezier gaf. Deze motor heb ik als uitgangspunt genomen om de voortgang te meten in motorland.
Natuurlijk is er sprake van technische vooruitgang op het gebied van de motortechniek, de elektronica en het gebruik van materialen. De motor van nu beduidend lichter in het gewicht, heeft meer vermogen en is veel verfijnder in het rijden.
Maar toch zijn dat verschillen die aanmerkelijk veel minder impact hebben gehad dan die van de ontwikkelingen in autoland. Het is opvallend als je ziet dat er in autoland heel veel is gedaan op het gebied van milieu. Alle (nieuwe) auto’s hebben een katalysator en in de ontwikkeling van de auto is veel meer nadruk gelegd op zuiniger gebruik, passieve veiligheid en milieu.

Ga je op zoek naar die ontwikkelingen bij een motor dan kom je daar maar bitter weinig van tegen. Een gemiddelde motor is velen malen meer vervuilend dan een auto om nog maar niet te spreken over het aspect veiligheid. Dat is simpelweg ook te danken aan het concept van deze tweewielers maar aan de andere kant zie je dat nu pas, schoorvoetend, een aantal motormerken ABS en de drieweg katalysator introduceren.
Echt nieuwe technieken zijn moeilijk vinden bij motoren en je kunt zelfs stellen dat men achterloopt in vergelijking met ‘autoland’. Daar zie je dat men door gebruik te maken van nieuwe technieken een bepaalde kopersgroep aan zich kan binden. Neem maar eens de Toyota Prius. Een nieuw concept waar veel meer nadruk op het milieu is gelegd in de vorm van een hybride motor en dus veel zuiniger en met minder schadelijke uitlaatgassen.
Ondanks het hoongelach tijdens de introductie, blijkt het een regelrechte topper! Klanten vinden dit soort van ontwikkelingen juist heel belangrijk en aanleiding om tot aanschaf over te gaan.
Nieuwe technieken en het milieu zijn dus voor veel consumenten heel trendy!

Juist daarom zou de motorbranche hier veel beter op moeten gaan inspelen. Dat gaat dus verder dan een mooi vormgegeven kuipje in een leuk fel kleurtje.

Bovendien blijken we in Nederland ook nog eens achter te lopen op het gebied van controle op motoren. Een simpele APK kennen we nog niet, dus zullen we nog altijd last hebben van motoren die ‘aangepast’ zijn, waardoor een uitlaatsysteem onnodig veel geluidsoverlast geeft. (En daardoor ook nog eens verantwoordelijk voor een slecht imago.)

De motorbranche zal dus zaak moeten gaan maken om ‘zelfreinigende’ acties op touw te zetten waarmee men een heel ander publiek zal gaan binnenhalen.

Zo zou men het aspect van de mogelijkheden van een motor veel beter moeten benutten en het imago op het gebied van veiligheid en milieu, meer aandacht moeten gaan geven.
Zet eens op de prijskaart wat het gemiddelde brandstofverbruik is, wegenbelasting en de uitstoot van uitlaatgassen. Maak beter duidelijk waarom een motor niet alleen praktischer is, in het drukke verkeer, maar door het kunnen doorrijden en lager gewicht, beduidend minder brandstof nodig heeft.
Ga als belangen organisatie eens meer aandacht besteden aan het stallen van motoren en maak meer afspraken over bepaalde voorzieningen die exclusief zijn voor de motor. (Wel eens gedacht aan speciale motordoorgangen of aan aparte rijbanen?)
En met het oog op de kilometerheffing zou er nu al volop moeten worden gelobbyd om juist de motor hier grotendeels van te vrijwaren.

Kortom, het is hoog tijd om wat te gaan ondernemen om eens wat aan het imago van de motor te gaan doen En dan niet in de laatste plaats omdat het een geweldig leuk vervoermiddel is die dat ook verdient.

Parlo




  Jerna | 26-02-2007 | 16:12 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW Rockster
Hmmm, ik vind de vergelijking met de automobielindustrie op het vlak van het milieu wel een beetje mank. Dat auto's zoals de Toyota Prius milieuvriendelijk heten te zijn is vooral een marketingverhaal (lees hier maar eens) en in de Verenigde Staten is het nog erger. Daar worden inmiddels al grote zware SUV's voorzien van iets hybride-achtigs waardoor ze commercieel beter verkopen...

Een motorfiets en een auto zijn eenvoudigweg niet zomaar te vergelijken. Ik heb een motorfiets met ABS, maar als ik op een berghelling hard moet remmen wordt door die ABS mijn remweg LANGER. En bovenal: de onveiligheid van de motorfiets heeft statistisch gezien vooral te maken met andere weggebruikers en niet zozeer met het voertuig zelf.

Zo zijn er nog meer ontwikkelingen in autoland die ik liever niet ook in motorland terug zie komen: auto's worden steeds veiliger. Ja, duh, voor de inzittenden, maar niet voor het overige verkeer ((bijvoorbeeld de Opel Meriva). Hoe veiliger de auto, hoe onveiliger de bestuurder. Hier moet ik toch niet aan denken bij motorrijders zeg, ik kan me de uitzending van Blik op de weg nog goed herinneren. Daar lag een Honda Goldwing op de snelweg die zichzelf onderuit had geremd achter een file ofzo. Met een km of 100 per uur. Die motorrijder heel verbaasd: "maar ik reed helemaal niet snel"...

Als ik jouw verhaal zo lees Parlo, dan zie je ons het liefst op een 1-cilinder van maximaal 650 cc met automatische versnellingsbak? waar heb ik dat meer gehoord?


--
Groetjes van de enige echte TFB.

  Hamster | 26-02-2007 | 19:43 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
R1200GS
Helemaal eens met de voorganger: er worden appels en peren vergeleken. Motorfietsen zijn in vergelijking met de auto-industrie peanuts, dienen een volledig ander doel en doelgroep. 

Daarbij, motoren hebben altijd al een slecht imago gehad en dat zal wel zo blijven ook. Ik zit helemaal niet te wachten op 'brede acceptatie' van de motormuis. Ernstig imagoprobleem, wat een flauwkul!

De motorbranche doet haar duit in het zakje wat betreft veiligheid en milieu maar dat is i.d.d. louter uit commercieel oogpunt.

Dit bericht is gewijzigd door Hamster op 26-02-2007 @ 19:51

  risk | 27-02-2007 | 00:02 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
DL650 A
En dat APK verhaal gaat ook niet op!! Je noemt als voorbeeld uitlaat geluid, maar dat wordt dus bij de APK niet gemeten!! Het gene waar naar gekeken wordt is de uitstoot en de gasdichtheid van het uitlaatsysteem......

Kortom, leuk geschreven maar inhoudelijk niet helemaal je dat.....


En als ik straks een nieuwe brommer koop, dan wordt het er toch eentje met ABS...

  Jerna | 27-02-2007 | 08:59 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW Rockster
 Quote:
 En als ik straks een nieuwe brommer koop, dan wordt het er toch eentje met ABS...

Alhoewel mijn tekst misschien anders doet vermoeden ben ik wel degelijk een groot voorstander van ABS op de motorfiets. Echter, in tegenstelling tot bij een auto is ABS bij een motorfiets dus niet altijd beter. Vandaar dat de BMW R..GS uitschakelbaar ABS heeft... smile


--
Groetjes van de enige echte TFB.

  d-exit | 27-02-2007 | 12:17 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
YAMAHA 1000 FAZER
 Quote:
 Vandaar dat de BMW R..GS uitschakelbaar ABS heeft...

Dus toch vooruitgang!

I've got a silvermachine.....

Advertentie

  risk | 27-02-2007 | 13:57 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
DL650 A

En dan nog iets. Het schijnt mij toe dat er motorrijders zijn die het imago van de motorfiets geen goed dan, dan dat het de branche en fabrikanten te verwijten valt!!!


 


 


 


=) =) =) =)



Dit bericht is gewijzigd door risk op 27-02-2007 @ 14:00

  marillion | 27-02-2007 | 13:59 uur | Reageer op dit bericht
Wie is marillion
Wildstar xv 1600

Mag ik van de zekerheden 8)

  Jerna | 27-02-2007 | 16:13 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW Rockster
 Quote:
 Mag ik van de zekerheden 8)

Nee, heb ik niet, maar mag ik dan van de vooroordelen 8)


--
Groetjes van de enige echte TFB.

  risk | 27-02-2007 | 16:23 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
DL650 A
Kwartet!!!!!


=) =) =)

Leve de vooruitgang!!!

gr Remko

  Pandriver | 09-03-2007 | 16:08 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Pandriver
ST1300
Jerna,
Een motorfiets en een auto zijn eenvoudigweg niet zomaar te vergelijken. Ik heb een motorfiets met ABS, maar als ik op een berghelling hard moet remmen wordt door die ABS mijn remweg LANGER. En bovenal: de onveiligheid van de motorfiets heeft statistisch gezien vooral te maken met andere weggebruikers en niet zozeer met het voertuig zelf.

Op droog wegdek win je het niet van een motorfiets met ABS, en inderdaad de remweg wordt langer bij een vochtig wegdek omdat je grip minder is.

Maar ik sluit me aan dat het vergelijken van motoren met auto's niet kan. Die hebben immers veel plaats om een een stel extra accu's op te bergen en andere voorzieningen. Dan zou iedereen zijspan moeten rijden=> kunnen we misschien ook de extra apparatuur kwijt...................

Maar dan beginnen we weer op een auto te lijken..........

Advertentie

  Suuz | 10-03-2007 | 10:45 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Honda CBR600 F & Suzuki GS750 & DL650

Door ABS blijft je voertuig tijdens het remmen bestuurbaar: dat is het doel van ABS. Niet dat je remwegkorter wordt.....


Oh wat een heerlijk vak heb ik toch geleerd!!!! =)=) =)



Dit bericht is gewijzigd door Suuz op 10-03-2007 @ 10:48

  JanB | 10-03-2007 | 12:01 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanB
Yamaha Fazer 1000
De reden dat die GS een uitschakelbaar ABS systeem heeft is NIET omdat het onbruikbaar of onbetrouwbaar zou zijn.
De GS (Gelände-Strasse) is óók bedoeld om in het terrein gebruikt te worden. In het terrein is ABS niet alleen zinloos, maar zelfs gevaarlijk......

Dat motorrijden een slecht imago heeft, waag ik te betwijfelen. Natuurlijk, het gedrag van sommige motorrijders kon beter, maar dat geldt net zo goed voor eenzelfde percentage automobilisten. Probleem is alleen dat niemand dat gedrag van die automobilisten meer opvalt, omdat het in veel grotere aantallen voorkomt.....

De vraag is ook of motorrijders er écht belang bij hebben om dat imago te verbeteren. Bepaalde vooroordelen zullen er altijd zijn.
Bovendien: waar is ons voordeel om motorrijden ten koste van alles een hoge "aaibaarheidsfactor" te geven?

Over de technische ontwikkeling: je hebt gelijk, die is achtergebleven tov de auto. Komt voor een deel omdat motorrijders nu eenmaal nogal conservatief zijn en de "puurheid" (wat dat ook moge zijn) willen bewaren. Kijk maar naar de reacties op ABS..... De fabrikanten maken wat de klanten willen.


Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.