![]() |
Parlo | 01-03-2007 | 15:42 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
||||
![]() |
Het ministerie heeft het weer voor elkaar: hoe kan je zoveel mogelijk verwarring stichten op de openbare weg? Iedereen heeft al gelezen dat niemand iets begrijpt van de diverse soorten belijningen op 's heerenwegen. Eigenlijk begint dat al bij rare dingen als verdrijvingsvlakken. Bij Blik op de weg en in het echt ziet men al regelmatig dat men daar gewoon overheen rijdt en dat mag niet. Als iets niet mag waarom is het dan mogelijk? Het fysiek onmogelijk maken van sommige zaken lijkt me een betere oplossing. Een muur in plaats van een verdrijvingsvlak lijkt me effectiever, maar levert waarschijnlijk te weinig bekeuringsomzet op. Zo ook nu de strepen en daartussenin groene verf. Wat betekent dit? Denk aan het milieu? 80 in z'n 6? Met een bokkende motor onder je... Neen, maar er kan vast wel ergens voor bekeurd worden als je je er niet aan houdt, wat het er dan ook moge zijn. Waarschijnlijk hangt alles samen met de overdaad aan 'managers'. Ook bij de overheid. Deze 'managers' hebben de hele dag niets te doen en gaan dan gekkigheid verzinnen zoals voornoemde strepenbrij en blauwe Pieten bij de Sinterklaasviering. Maar er is een oplossing! Als het toch om strepen gaat, waarom in banden geen streepjescode verwerkt die sensoren volgt in de belijning op de weg? Zo controleren we de snelheid en mocht je een lijn passeren, dan wordt je automatisch terug gedirigeerd door Big Brother. Moet te doen zijn in deze moderne tijd. Alleen even kijken dat je dan niet overal van die 'supermarktbliepjes' hoort de hele tijd. |
|||||
![]() |
||||||
![]() |
risk | 02-03-2007 | 00:08 uur | |
![]() |
||||
DL650 A |
>
Blij om te zien dat er nog mensen zijn met geen grijntje gezond verstand........ edit: iets fout gedaan bij het quoten en hersteld Dit bericht is gewijzigd door risk op 02-03-2007 @ 15:50
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
JanB | 02-03-2007 | 12:42 uur | |
![]() |
||||
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Tja... een muur ipv verdrijvingsvlakken.... hoe kóm je er op...... Volgende wordt natuurlijk om snelheidsdetectie te koppelen aan warmtezoekende raketten..... hoef je ook nooit meer snelheidsverbalen uit te delen.... =) Hmmm.... geeft toch wel een aantal mogelijkheden. Als je een apparaatje in de auto plaatst dat detecteert of je te lang links rijdt of bumperkleeft, dat dan vervolgens automatisch je banden lek prikt......of je motor laat ontploffen...... Oi.... je kunt dat apparaatje natuurlijk ook alcohollucht laten detecteren, of het bellen met een GSM......of het niet betalen van je wegenbelasting....
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Jerna | 02-03-2007 | 13:36 uur | |
![]() |
||||
BMW Rockster |
@Risk: misschien wil je nog eens goed naar je berichtje kijken? Het vernaggelt de hele opmaak van de pagina. Zal wel iets met de quote code (zeg dat es 10x snel achter elkaar ![]() Back on topic: Alhoewel ik het inhoudelijk niet met de voorbeelden van Parlo eens ben valt het mij wel op dat er in nederland heel veel geregeld wordt via bijvoorbeeld borden en dat er erg weinig gebruik wordt gemaakt van de belevingswereld va de verkeersdeelnemer. Fraai en recent voorbeeld vind ik de afsluiting van een weg vlak bij mijn werk. Midden in de straat zijn van die palen geplaatst die in de straat kunnen zakken als er bijvoorbeeld een bus langs moet, maar het overige verkeer kan er dus niet langs. Er zijn sinds de ingebruikname een week of 2 geleden inmiddels 10 ![]() En nog geen verkeersambtenaar die bedacht heeft dat het misschien wel een idee zou zijn om de weg optisch aan te passen zodat de automobilisten aan de weg kunnen zien dat er wat aan de hand is (optische wegversmalling bijvoorbeeld). Zelfde gaat ook op voor wegen die eruit zien alsof je er 80 kunt/mag rijden en waar je dan middels borden maximaal 30 mag rijden. Zodra je dat bord voorbij bent zie je dus nergens meer aan dat je maar 30 mag. Was deze weg nu echter eng smal gemaakt (ik bedenk maar wat) dan ga je vanzelf wel langzamer rijden... Die groene middenstreep waar Parlo het over heeft vind ik persoonlijk wel pleziering. Het bord dat aanduidt dat je een autoweg op rijdt staat vaak nogal erg aan het begin en als je daar in de verkeersdrukte ff niet op hebt gelet dan wordt je zomaar zo'n slak die 80 op een autoweg rijdt waar anderen zich dan weer heerlijk aan kunnen ergeren (langseen autoweg staan meestal niet veel borden en het kan dus nogal wat kilometers duren voor iemand in de gaten krijgt dat ie 100 mag...). -- Groetjes van de enige echte TFB. Dit bericht is gewijzigd door Jerna op 02-03-2007 @ 13:36
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
JanB | 03-03-2007 | 14:11 uur | |
![]() |
||||
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Daar heb je gelijk in, gezond verstand bij het aanbrengen van verkeerstekens is soms ver te zoeken. Ook het aantal borden is soms verbijsterend. Aan de andere kant kom je op bepaalde plaatsen weer totaal geen borden tegen die de snelheid aangeven. Maar om dan alternatieven als betonnen muren te suggereren.......
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Jerna | 03-03-2007 | 16:51 uur | |
![]() |
||||
BMW Rockster |
Wel een van de meest efficiente snelheidsremmers... :P ![]() -- Groetjes van de enige echte TFB.
|
|||||
![]() |
||||||
|
||||||
![]() |
JanB | 03-03-2007 | 19:06 uur | |
![]() |
||||
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Dat dan weer wel ja......
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Jerna | 04-03-2007 | 10:59 uur | |
![]() |
||||
BMW Rockster |
@Parlo: misschien is het een idee om jezelf even kort te introduceren op het forum? Ik (en anderen waarschijnlijk ook) dacht dat je op persoonlijke titel berichten op bikenet plaatste, maar in een ander topic zie ik dat je ook als redactie van bikenet berichten plaatst? -- Groetjes van de enige echte TFB.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Suuz | 04-03-2007 | 11:07 uur | |
![]() |
||||
Honda CBR600 F & Suzuki GS750 & DL650 |
http://www.intermediar.nl/artikel.jsp?id=644129 Volgens mij is dit een veel beter idee. Motorrijden is livin' your dream!!!
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
PeterStolk | 09-03-2007 | 22:09 uur | |
![]() |
||||
Suzuki GSX 1100G |
is het ook niet helemaal geloof ik , geen regels meer... helaas zijn er dan altijd weer mafketels die het recht in eigen hand nemen en dan alsnog douten en ongelukken maken... zal altijd wel zo blijven regels of geen regels...... enne parlo, 1 en dezelfde naam is wel zo duidelijk toch??
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Suuz | 10-03-2007 | 10:29 uur | |
![]() |
||||
Honda CBR600 F & Suzuki GS750 & DL650 |
Volgens mij krijg je alleen maar ongelukken als minstens 2 verkeersdeelnemers het recht in eigenhand nemen.... Bijvoorbeeld voorrang.... dat krijg je niet, dat verleen je. Pas als iemand het niet verleend en de ander neemt het krijg je een ongeluk. Als het allemaal nou minder geregeld is, dan moet je het onderling oplossen. Dus als de een eerst wil, dan laat je die toch lekker gaan in plaats van je auto in de zijkant te beuken? Want dáár krijg je ongelukken van.
|
|||||
![]() |
||||||
|
||||||
![]() |
Marlene | 10-03-2007 | 10:46 uur | |
![]() |
||||
Diversion 600 |
Klinkt in principe wel mooi, maar als ik zie wat een gemiddelde fietser voor een risicos neemt, terwijl die juist kwetsbaar zijn.... Draco dormiens nunquam titillandus
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Suuz | 10-03-2007 | 12:11 uur | |
![]() |
||||
Honda CBR600 F & Suzuki GS750 & DL650 |
Klopt Marlene, maar misschien heeft dat met de min of meer beschermde status van de fietser te maken? En misschien ook wel omdat automobilisten te weinig rekening houden met een fietser omdat bij een confrontatie de automobilist fysiek relatief weinig letsel heeft. Dat is tenminste mijn idee. Motorrijden is livin' your dream!!!
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
annemien | 10-03-2007 | 12:38 uur | |
![]() |
||||
Suzuki Bandietje |
Volgens mij zou het een grote chaos worden, er zijn nou eenmaal altijd mensen die niet zonder regels kunnen rijden en dan zou 90 % van de bestuurders maar moeten geven en die 10 % neemt dan alles. En die 10 % zijn denk ik juist de mensen die dit een geweldige regeling zouden vinden. Kwil niet zeggen dat het aantal regels nog hoger moet worden, maar van mij mogen ze de theoriën van de heer Monderman best ergens uitproberen, maar doe het nou eens ergens anders dan in Nederland, daar waar ze nog met paard en wagen over straat banjeren ofzo.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Suuz | 10-03-2007 | 14:40 uur | |
![]() |
||||
Honda CBR600 F & Suzuki GS750 & DL650 |
Toch heeft Meneer Modderman al een aantal dingen in Nederland gedaan met verbluffende resultaten. Hieronder staan een aantal voorbeelden. Oké, 2 zijn er in Friesland: maar daar rijden we ook niet meer met paarde en wagen hoor :-) Als ik vanaf het rotondetje rechtsaf de winkelstraat in het centrum van Haren wil inrijden, aarzel ik: het asfalt houdt er abrupt op, rode klinkertjes strekken zich van pui tot tegenoverliggende pui. Dit herken ik als voetgangersgebied. Maar er staan geen borden die autoverkeer de toegang ontzeggen, dus rijd ik toch maar door langzaam, want lichtelijk op mijn hoede. Monderman stuitte op zijn nieuwe invalshoek toen hij eind jaren zeventig als veiligheidsdeskundige van de Provincie Friesland de opdracht kreeg de doorgaande weg door het dorp Oudehaske, bij Leeuwarden, veiliger te maken. Zoals bij zoveel dorpen voerde er ook hier een straatweg dwars door het dorp, waarlangs het vrachtwagenverkeer van ’s ochtend vroeg tot ’s avonds laat af en aan denderde. Normaal gesproken zou je in die tijd met sluisjes, chicanes en fietspaden hebben gewerkt om de verkeersonveiligheid terug te dringen de verkeersdrempel was nog niet bedacht’, zegt Monderman. ‘Maar daarvoor was geen ruimte. Een vrachtwagen is bijna drie meter breed, dus je wegdek moet minstens zes meter breed zijn. Maar je moet je wegdek niet tussen de zes en zeven meter breed maken, want dan raken de fietsers in de knel als vrachtwagens elkaar passeren. Uiteindelijk besloot ik in plaats van allemaal dingen aan te brengen verkeerssluizen, borden dingen weg te halen en zo van het dorp weer een dorp te maken, in plaats van een groepering gebouwen rond een quasi-snelweg. Ik maakte het wegdek vijf meter breed, met daarnaast aan weerzijden een molgoot (afvoerrooster voor regenwater; CS) van vijftig centimeter. Het voetpad ernaast was maar vijf centimeter verhoogd. Vandaar liep de verharding door tot aan de puien. Alle strepen haalde ik ook weg. Tegenliggende vrachtwagens die langs elkaar moesten, werden zo gedwongen uit te wijken over de molgoot. Maar doordat er minder begrenzing of afbakening van het rijgebied was, gingen ze vanzelf langzamer en voorzichtiger rijden. Zoals goed te zien is in de stad Drachten, waar vijftien van de zeventien grote kruispunten traditioneel uitgerust met al die opsmuk in de loop der jaren op de shared space-manier zijn heringericht. De grote rotonde vlak achter het gemeentehuis verwerkt dagelijks 22 duizend automobielen, waaronder heel veel streekbussen van en naar het naastgelegen busstation. Nu pas, nu ze totaal ontbreken, zie je hoezeer verkeersborden het aanzien van een stad vervuilen. Hier geven verspringende patronen in het klinkerwegdek en minimale opstaande randjes globaal aan wie waar het beste kan rijden of lopen, maar als een automobilist het raadzaam acht dwars over het quasi-fiets-annex-voetgangersgebied een hele hoek af te snijden, dan kan dat en het mag nog ook. In de praktijk loopt het zo’n vaart niet; de weggebruikers kennen hun plaats, maar moeten die wel bewust zelf zoeken. Hier zie je weer fietsers hun hand uitsteken als ze een bocht gaan nemen; en je ziet automobilisten om zich heen kijken om te zien waar de fietsers en voetgangers uithangen. Sinds de invoering van dit systeem is het aantal ongelukken drastisch teruggelopen bij een hogere doorloopsnelheid van het verkeer. Monderman: ‘Tweeëntwintigduizend wagens per dag: theoretisch kan dat helemaal niet.’ Motorrijden is livin' your dream!!! Dit bericht is gewijzigd door Suuz op 10-03-2007 @ 14:53
|
|||||
![]() |
||||||
Reageer