vlasweel | 30-07-2002 | 17:06 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Foto4
BMW R850r
Ik heb nu reeds 12 rijlessen gehad en het rijden op de motor (Suzuki Intruder 250 CC) gaat mij best af. Ik heb nu ook het theorie examen met positief resultaat door lopen. Mijn grootste uitdaging blijft echter de bijzondere verrichtingen (m.n. cirkels draaien). Ondanks alle extra aandacht van de instructeur blijven echt grotere vorderingen uit! Wie kan mijn hierin adviseuren om dit toch bij mijn naderende examen dit toch positief te door lopen. Bij voorbaat dank!
mvrgr

Royco

  Tasmanian | 30-07-2002 | 19:35 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Tasmanian
Honda XL 1000 Varadero
Bij cirkeltjes draaien ; blijf over je schouder kijken naar het middelpunt van de cirkel en terwijl de motor wel schuin gaat probeer je zelf rechtop te blijven zitten tov de weg. Tegenhangen dus.

Probeer het eens. Succes
Taz

  Catmaniac | 31-07-2002 | 08:57 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Catmaniac
Yamaha R6
Vraag je instructeur eens te rijden terwijl jij achterop zit. Op deze manier kun je dan eens aanvoelen hoe schuin een motor werkelijk kan.

Dit was voor mij ook nl. een uitkomst, want ik ging ook gewoonweg niet schuingenoeg en maakte ovaaltjes i.p.v. kleine circels.
Kijk naar het midden, idd. min of meer of je schouder, dus: kijk waar je naartoe wilt.

Veel succes!!



CAT :-)

  vlasweel | 31-07-2002 | 10:29 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW R850r
Hey Guys,
Alvast bedankt voor de adviezen. Ik zal ze bij mijn volgende les gaan toepassen, c.q. voor leggen aan mijn instructeur.
Royco

Royco

  JanB | 31-07-2002 | 22:27 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanB
Yamaha Fazer 1000
Kijken waar je naartoe wilt is het belangrijkste onderdeel van het hele verhaal. Niet goed kijken=niet goed sturen. Neem een denkbeeldig middelpunt voor de bocht die je neemt (een 8 is tenslotte ook niets anders dan 2 aan elkaar gekoppelde bochten) en blijf daarnaar kijken. Lukt dat niet, laat de instructeur dan in het middelpunt gaan staan, zodat je steeds naar de instructeur kunt kijken.
En inderdaad, duw als het ware de fiets schuin van je af in de bocht. Soepel in de heupen en gelijktijdig naar beneden duwen van het stuur aan de binnenkant van de bocht.
Een kennis van me had hetzelfde probleem. Hij vertelde dat de instructeur hem achter op zijn motor nam en vervolgens, met één hand sturend, de achtjes draaide.... Daarna had ie er zelf ook geen problemen meer mee, toen hij eenmaal had gezien hoe schuin je kunt gaan.
Het hele verhaal is eigenlijk gewoon een handigheidje. Als het muntje valt en je eenmaal door hebt hoe het werkt, is er niks moeilijks meer aan.

  vlasweel | 01-08-2002 | 11:34 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW R850r
Beste JanB,
Bedankt voor het advies, ik krijg er al meer vertrouwen in! Ik zal het zeker toepassen!
mvrgr
Royco

Royco

Motorverhuur

  Udo | 01-08-2002 | 11:55 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Udo
Suzuki GSX 750
Beste Royco,

Ik zag dat je lest op een chopper-model.
Deze modellen hebben een langere wielbasis en zijn daarom wat lastiger in de bochten.
Wellicht heeft jouw instructeur ook een model met een kortere wielbasis (modellen als de Honda CB500, Kawasaki ER-5, etc.). Deze hebben ook een wat actiever zithouding, hetgeen ook bijdraagt tot het stuurgedrag.
Als dat zo is, probeer het dan eens op zo'n model.

Succes,

Udo

  vlasweel | 03-08-2002 | 16:18 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW R850r
Beste Ludo,
Goed advies! Ik zal deze (ook) opvolgen!
MVRGR

Royco

  JanB | 03-08-2002 | 17:05 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanB
Yamaha Fazer 1000
Ga er maar van uit dat het muntje écht een keer valt, dat duurt bij de een wat langer dan bij de ander, maar als je het kunstje een keer doorhebt, verleer je het niet meer. Dan snap je ook niet waar je het nu zo moeilijk mee had.....
Geen paniek dus, gewoon lekker blijven oefenen en dan komt het vanzelf.

  vlasweel | 16-08-2002 | 14:57 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW R850r
Hi Gents,
Het goed nu een stuk beter, dus allen badankt voor jullie adviezen! Is er misschien nog een algemeen advies voor mijn komende examen?

met vriendelijke groet,

Royco

  T.Q.F | 16-08-2002 | 16:03 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Yamaha Thundercat, Virago
in 1x slagen!

succes en doe je best.

die rondjes waren bij mij een ramp en de 8tjes een eitje.
maar wat gebeurde op het examen.....
het 8tje 2x niet goed en de rondjes perfect!

wat ik wil zeggen is: als je het volgens de instructeur kan heb je alleen een beetje geluk nodig om te slagen.
er zijn geen nieuwe tips die je het positief kunnen beinvloedden.
alles weet je nu wel door het lessen/instructeur.

dussssss gewoon ff slagen he!!!!

groet tim

Advertentie

  swam76 | 28-08-2002 | 11:31 uur | Reageer op dit bericht
Wie is swam76
YAMAHA XVS650 Dragstar
ik zag er altijd enorm tegen op, die bijzondere verrichtingen. maar uiteindelijk gingen die juiste iedere keer helemaal foutloos (op 1 noodstop na, toen had het geregend).
maar juist daarna ging ik bij twee examens in de fout, door stommiteiten.
m'n derde examen was gewoon relaxed rijden. al zat daar ook een klein foutje in. ik dacht nog: "NIET WEER", maar gelukkig was het de examinator niet opgevallen.

  Catmaniac | 28-08-2002 | 12:46 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Catmaniac
Yamaha R6
Reken er niet op 'dat ie het niet gezien heeft'. Ze zien namelijk alles altijd teveel.
Ik neem aan dat het geen ernstige vaud is geweest, anders was ie er zeker over begonnen en als het zeer ernstig was geweest er over gevallen en was je weer gezakt.

CAT :-)

  JanB | 28-08-2002 | 21:23 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanB
Yamaha Fazer 1000
Maar één advies: rij zoals je altijd rijdt en trek je niets aan van adviezen op het laatste moment zoals: deze examinator let scherp op snelheid, of: deze kijkt vooral naar de bijzondere verrichtingen etc. Rij zoals je zélf wil rijden en niet zoals je denkt dat een ander het wil....
Gewoon jezelf zijn, lekker ontspannen rijden (da's dus gewoon het moeilijkste, want rijden kun je best wel...) en dan moét het lukken.


Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.