Damp | 15-06-2003 | 00:53 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Damp
Yamaha XJ600S Diversion
Praktijkles 9

Terwijl ik binnenkom pakt de instructeur een geel, dun papiertje op. Wat blijkt, hij heeft niet handsfree gebeld (met een leerling) in de auto, en is betrapt. Wat me uit het gesprek (dat hij heeft met de vorige leerling) opvalt is dat hij niet heeft proberen te ontkennen dat hij fout zat, maar gewoon de prent heeft geaccepteerd (is dat normaal voor motorrijders?). Wel baalt hij een beetje van zichzelf, maar dat is begrijpelijk, en daar merk ik tijdens de les verder niets van.
Eerst krijg ik 10 minuten instructie over de het kijken voor kruisingen en bochten en etc. best wel nuttig, maar het meeste weet je nog wel van de auto.
Dan gaan we op weg, de route zal ik jullie besparen, ik zal een poging doen om de belangrijke momenten eruit te vissen. Het begint met het wegrijden en direct daarna de bocht naar rechts, gewaarschuwd voor het verkeer op de paralelle rijbaan (de hoofdbaan is de rondweg van Leeuwarden) kijk ik goed uit. Direct daarna invoegen op de hoofdrijbaan, en de situatie is daar lastig, 1 baan linksaf, 2 rechtdoor, en de baan rechtsaf gaat via de parralelle rijbaan waar ik op rijdt. Dus moet ik voorrang geven (haaientanden) aan het verkeer dat rechtsaf wil, en invoegen in de baan voor rechtdoor. Gaat redelijk omdat ik wacht tot iedereen is opgedingest, dat ik daarna voor het rode licht sta vind ik minder interressant.
Bij het volgende of daaropvolgende verkeerslicht wil de instructeur linksaf, de woonwijk in. Het wordt het daaropvolgende licht, daarna is het rondrijden door de woonwijk. En in deze woonwijk is men bezig alle voorrangskruisingen aan te passen naar gelijkwaardige, met alle mogelijke overgangs-situaties tot gevolg (zijstraat wel bord jij niet, geen borden wel haaientanden, etc etc). bijzonder vervelend dus.
Na wat getoerd te hebben, komen we een bocht door met 15 mtr verderop een oversteek over een uitvalsweg de wijk uit. Voor me willen 2 dames met een stoet kinderen gaan oversteken, maar ze schrikken blijkbaar zo van me dat ze terug de stoep op deinzen. Dus besluit ik hun nette gebaar te accepteren en door te rijden, maar voor mij van rechts komt een fietser, waar ik op moet wachten, en of door de hoog begroeide middenberm of door onoplettendheid, ik mis een auto. Daardoor kan het plan om langzaam achter de fietser langs te rollen niet doorgaan, en dus mag ik in de ankers. cry
200 mtr verderop wil de instructeur linksaf, natuurlijk onoverzichtelijk. Dus langzaam aan, en ja hoor: een fietser, een auto en nog een fietser allemaal van rechts. Ik besluit het hele zaakje eerst te laten gaan. Intussen zegt de instructeur dat ik de bocht moet bekijken en ik, stom rund, kijk de bocht uit, maar niet naar de grond in de bocht. Dus schijn ik een laagje zand gemist te hebben, en ik vond al dat die bocht niet goed ging, kwam bijna tegen de stoep uit, maar dacht dat het kwam doordat ik stil had gestaan. Wel was ik blij dat ik ook die laatste fietser eerst had laten gaan, anders had ik die plat gereden. Na dit alles mocht ik wel even stoppen voor wat aanwijzingen. cry

Via wat omwegen rijden we terug naar de rijschool, onderweg nog even stoppend voor nog een setje aanwijzingen. Terwijl we staan te praten komt er uit de zijstraat rechts voor ons een fietser, die meteen door de instructeur gebruikt wordt voor zijn uitleg. Eigenlijk zou ik, om goed met zo’n fietser om te kunnen gaan, zelf ook fietssnelheid moeten rijden in zo’n wijk, dan neem ik automatisch de goede beslissing. Ik heb mijn twijfels, aangezien ik op de fiets meestal behoorlijk doorrijd, en er een rijstijl op na houd van –de brutalen hebben de halve wereld-.

Teruggekomen bij de rijschool (wat is een uur –censuur- kort) lopen we nog even naar die eerste bocht, waar de instructeur vraagt op welke plek ik besluit of ik kan doorrijden of dat ik moet stoppen. Dit blijkt akelig dicht bij de bocht te zijn. Terwijl we staan te praten komen er 2 politie motoren voorbij die netjes worden gegroet, alleen groeten ze niet terug, de instructeur lacht en zegt -ze durven niet meer, die achterste heeft mij net die bekeuring gegeven-.

Terwijl ik mijn pak uittrek en we een afspraak maken voor volgende week, komt er een jongedame binnen die net met een collega instructeur gelest heeft, en vind dat ze de bijzondere verrichtingen maar snel moeten afschaffen (ze is dus niet tevreden over haar prestaties op het parkeerterrein).:-) ik ben dus niet de enige.
Terwijl ze daarover verder praten, komt de collega instructeur binnen die meteen krijgt te horen dat zij zijn opmerking tegen haar medelesser wel heeft gehoord (was via de mobi zoals me later duidelijk werd). Wat blijkt: de instructeur heeft bij het wegrijden van het parkeerterrein iets gezegd in de trant van –met dat lange blonde haar onder die helm vandaan laten ze je er altijd wel tussen-. Laten we zeggen dat ze er niet veel meer over zegt, maar dat haar houding wel duidelijk is. :-) :-)
Mijn afspraak is intussen gemaakt, en om aan wat er mogelijk nog komen gaat te ontsnappen poets is de plaat. :-)
Volgende week zaterdag mag ik van 11 tot 12 aan de bak.

Groeten Damp



Keep em rolin' babe

  monika | 18-06-2003 | 01:01 uur | Reageer op dit bericht
Wie is monika
CB125T
Heeeee damp,

leuk, om te lezen hoe het met je rijlessen gaat.
ik heb inmiddels ook al 6 lessen op een CB500 gehad. :-):-):-)

groeten
monika

  Damp | 18-06-2003 | 21:22 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Damp
Yamaha XJ600S Diversion
Monika,

[calimero stemmetje] Dat is niet eerlijk, zij heeft al een motor rijbewijs en ik heeft het nog niet.

Durf je wel met al je -beperkt- ervaring? ik heb nooit niet eens gebrommerd. Fietsen ja dat wel :-) cry.

Dus vertel eens, hoe gaat het met de bijzondere verrichtingen?

Groeten
Damp

Keep em rolin' babe

  Damp | 21-06-2003 | 21:19 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Damp
Yamaha XJ600S Diversion
Balen, dat is het. Heb ik net een kompleet pak aangetrokken, testen we het -oortje- komt er geen geluid uit. niets, zelfs geen kraakje. Vraag mij niet waarom, maar hij deed het niet. Dus ook geen les. Als troostprijs een bakje koffie van de instructeur. Niet dat dat niet op prijs wordt gesteld, maar ik had liever rond gereden.

Nieuwe afspraak voor komende woensdag van 5 tot 6. Iedereen van de weg, want dan gaan we rotondes rijden. En zoals iemand in een auto eens tegen een duif gezegd heeft -Uit de weg of ik rijdt je hartstikke dood-. :-) (zal wel wat meevallen, maar hoe rustiger, hoe beter).

Groeten
Damp

Keep em rolin' babe

  t_rex1970 | 22-06-2003 | 08:04 uur | Reageer op dit bericht
Wie is t_rex1970
Harley Davidson Roadster
Tja Damp, Life sucks and then u die... Wat een domper is dat zeg. Ik moet zelf ook lang wachten voor ik weer kan, maar als je op het punt staat om te gaan rijden en dan gaat het niet door...
Daarom hebben ze bij Minardi nu die extra chassis gekocht van Arrows. Hebben ze altijd een onderdeeltje (batterijtje) extra... ;-)

t_rex1970 has the need for speed

Advertentie

  monika | 22-06-2003 | 14:12 uur | Reageer op dit bericht
Wie is monika
CB125T
Hoi Damp,

wat balen zeg, van je rijles.

Ik ben je nog een antwoord schuldig over hoe het met mijn bijzondere verrichtingen gaat.
Nou remmen gaat goed, slalom en stapvoets heb ik tot nu toe maar een keer gedaan. Gaat redelijk.
Ik moest wel wennen aan de andere wegligging van zo'n "dikke".
Dus was ik in begin een beetje te voorzichtig. Moet je ook niet hebben. Maar de laatste keer zij mijn rijleraar eindelijk: ga niet zo hard. Yes!!!

groeten
Monika

  Emily | 23-06-2003 | 23:38 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW K75

Merkwaardig Damp, dat je instructeur daar de les voor afzegt. Ik rij altijd zonder oortje(s)... ;-)

groetjes, Emily

  juultje | 24-06-2003 | 13:32 uur | Reageer op dit bericht
Wie is juultje
heb nog geen motor (mijn vriend heeft een kawa zx6r ninja)
wel lullig voor je dat je les niet doorging.vindt het wel een beetje raar want de vorige keer dat ik les had was er maar 1 oortje en we waren met z'n tweeen.dus degene met oortje reed gewoon voorop en degene zonder oortje erachter richting parkeerplaats om te oefenen.ging prima dus ik vind dat jouw instructeur dat ook wel had kunnen doen toch??
maar ja het is inmiddels alweer dinsdag dus morgen mag je weer lekker rijden.ik hoop voor je dat er dan niks fout gaat en dat alles het doet.succes.

juultjem3 motormutsje

  haas | 24-06-2003 | 19:59 uur | Reageer op dit bericht
Wie is haas
GSX 750 F
Ja duh, als je met twee leerlingen rijdt is het makkelijker om achter iemand aan te rijden dan als je in je eentje lest, en volgens mij was dat het geval bij Damp.
Bovendien heb je op het parkeerterrein minder oortje nodig dan op de openbare weg, en als dat juist nu voor Damp het belangrijkste lesterrein is kom je inderdaad niet ver zonder communicatiesysteem.
Een megafoon is zo vervelend voor de medeweggebruikers....sad

Veel succes bij de volgende les!

Groetjes, Barbara

  juultje | 25-06-2003 | 21:50 uur | Reageer op dit bericht
Wie is juultje
heb nog geen motor (mijn vriend heeft een kawa zx6r ninja)
oke dat snap ik ook wel maar een les op de parkeerplaats vind ik beter dan helemaal geen les.maar maakt ook niks uit.hoe ging het vandaag damp???
lukte het een beetje met de rotondes??

juultjem3 motormutsje

Advertentie

  Damp | 25-06-2003 | 22:34 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Damp
Yamaha XJ600S Diversion
Praktijkles 10

Als ik begin met dit verslag te tikken, realiseer ik mij dat er een mijlpaal is bereikt. Misschien reden voor een feestje, (bier?, maar ik moet morgen werken, dus zal het wel bij thee blijven). :-)

Eindelijk is het mij gelukt en ben ik 5 minuten voor het hele uur bij de rijschool, dus moet ik even wachten. Intussen heb ik alle tijd mij af te vragen wat er aan de hand is want alle motoren staan voor de deur. Blijkt dat meneer bezig is met autorijles geven. Samen met mijn vrouwelijke collega (deze keer) zorgen we dat we rap aangekleed raken en op weg gaan, dan kan de autoleerling nog de bus halen. Binnen de recordtijd van 5 minuten zitten we op de weg. Helaas merk ik later dat ik de kinband niet heb vastgeklikt en mijn jas niet voldoende heb gesloten, maar dat is bij de eerste stop snel verholpen. :-)

De dame heeft niet veel zin om voorop te rijden, ondanks de opdracht van de instrukteur, dus ben ik brutaal en neem het voortouw. Gaat redelijk, maar ook niet meer dan dat. Bij de eerste rotonde moet ik een voetganger voor laten gaan, de oudere man op de fiets blijft wachten, en, voor het EERST, ik laat de motor afslaan. crycrycrycry Ik heb hem binnen 2 seconden weer gestart, maar de man is erg wakker en begint over te steken. Ik kijk op, met de koppeling al half los om alsnog de rotonde op de rijden, en kan accuut vol in de remmen. Goed, dan meneer eerst, opnieuw de rotonde bekijken, en dan WIJ (grrr). Direct na de rotonde gaan we rechtsaf. Door een stukje woonwijk. En natuurlijk heb ik dat, kind met bal op de oprit van een woning (alle seinen op oranje). Bal rolt natuurlijk richting straat, kind erachteraan, REMMEN. Gelukkig pakt het jochie de bal nog op de stoep, en kunnen we doorrijden.

Aan het einde van die straat is er een onoverzichtelijke bocht waarvoor ik nog net niet de voet aan de grond moet zetten, en dan kom ik niet goed weg (eerst rechtuit, en op het laatste moment voor de stoeprand wegdraaien, en met veel te veel gas) cry. De volgende rotondes en zelfs het stapvoets rijden gaan goed. Bij de bewuste bushalte worden we gevraagd om even te stoppen. En ja hoor, er wordt nog even wat van de acties gezegd, maar verder gaat de instructie over het kijkgedrag voor de rotondes en de bochten. (onder ons gezegd en gezwegen denk ik wel eens dat die lui zelfs op hun collega’s nog wat aan te merken hebben).

Nu geef ik aan dat ik in de achtervolging wil, maar de portofoon moet er nog aan te pas komen om dat 100% duidelijk te maken. Daarna rijden we verder, kleine weggetjes, een stukje rondweg (80), met overal en nergens commentaar op het kijken. Op de rondweg staat het stoplicht op rood, als het op groen springt, rijden we nog (50 –60?) en zijn we blijkbaar niet snel genoeg weg, want bij de volgende stop wordt er verteld dat van ons verwacht wordt dat we elke versnelling terugschakelen, en ook de koppeling even loslaten. Om sneller weg te kunnen. Dat doe ik dus nog steeds niet, dus zal ik het nog wel eens horen.

Bij het afrijden van de rondweg komen we vlakbij het Nuon gebouw uit. De dame rijd de bocht linksaf richting de Nuon zo, dat ze op de linker baan uitkomt, en ik volg braaf (wat weet ik der van) :-). Maar over de porto komt de vraag waarom, dus gaan we braaf terug naar rechts, daarna komt de opdracht voor linksaf, dus gaan we weer terug naar links, en slaan we linksaf. (Jojo effecten :-))

Na een korte instructie stop gaan we verder door de wijk, waarbij we soepele bochtjes moeten rijden. Hier niet teveel te melden (denk ik) maar bij de volgende stop horen we dat we beide, de bocht –ophalen-. En als we naar rechts gaan is het het meest opvallend, dan zwenken we eerst naar links voordat we naar rechts gaan. Dat mag dus niet. Verder nu een paar woordjes over hoe de plaats op de weg je zicht op en door een bocht beïnvloedt.

Als we van de andere kant de nuon weer benaderen, dan besluit de instructeur dat we een bocht eerder naar links gaan. Ik reken er op dat de dame doorrijd, en laat mijn motor doorrollen. Maar blijkbaar vind ze het toch niet vertrouwd, en ze blijft staan. Met als gevolg dat ik er aan de buitenkant naast kom te staan, en dat de instructeur nog even probeert of hij er aan de binnenkant ook naast past. Maar dat dus niet. Bij het wegrijden missen we zowat een spookrijdende fietser, terwijl ik toch zeker 300 meter fietspad heb bekeken, balen cry. Als gevolg hiervan krijgen we bij de rijschool nog even te horen dat de bocht hierdoor niet naar wens is. En ik trek te snel op waardoor ik kramp in mijn heup krijg. Gelukkig is het niet zo heftig en ben ik het snel weer kwijt, maar schrikken was het wel even.

Verder blijkt dat veel pedaalemmer piloten niet weten dat er een handeltje voor richting aanwijzen op hun emmer zit, dus zijn er op de meeste rotondes weinig lichtjes te bewonderen. cry Daarom staan we nogal een tijdje te wachten bij het vrijheidsplein, voorat we een gaatje zien om er tussen te komen. Bij de rotonde bij het oude gymnasium blijkt dat de brug 100 mtr verderop open is, dus kiezen we ervoor om richting de Oldehoven te rijden. Ik kijk nog even in de spiegel, maar blijkbaar had ook de instructeur in de auto voldoende ruimte om de rotonde legaal over te steken.

Bij de rijschool willen de volgende lessers weten of het warm is, maar dat vond ik dus niet.Nu maar wachten op mijn volgende les, op woensdag 2 juli, om 6 uur.

Groeten
Damp


Keep em rolin' babe

  Damp | 25-06-2003 | 22:36 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Damp
Yamaha XJ600S Diversion
Juultje,

vraag zo goed beantwoord? ;-)

Groeten
Damp

Keep em rolin' babe

  juultje | 25-06-2003 | 23:14 uur | Reageer op dit bericht
Wie is juultje
heb nog geen motor (mijn vriend heeft een kawa zx6r ninja)
prima damp was alleen benieuwd hoe het was gegaan:-)
ik mag morgen weer zal wel weer parkeerplaats worden.zal proberen om meer dan 1 pion te raken oke??maar volgens mij gaat het toch al wel aardig met je lessen of niet??
wel stom dat je medelesser niet voorop wilde rijden,ik vind het wel leuk om voorop te rijden.je moet alleen degene achter je goed in de gaten houden

juultjem3 motormutsje

  Damp | 25-06-2003 | 23:29 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Damp
Yamaha XJ600S Diversion
Ach, ik vond het ook niet erg om te -achtervolgen-, kun je lekker alles afkijken. Bovendien mis ik nog wel een keer het richting aangeven. Volgens mij is dat mevrouw vandaag niet overkomen. Dus reden om voorop te rijden. :-)

mischien is het ietsje relaxter om niet voorop te rijden. maar ach, wat weet ik er van?

Groeten
Damp

Keep em rolin' babe

  Damp | 02-07-2003 | 23:39 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Damp
Yamaha XJ600S Diversion
Praktijkles 11

Mijn regendoop, dat kun je deze les wel noemen. Bijzondere verrichtingen onder de buien en tussen de buien door. Omdat ik bij aankomst van de rijschool het weer al niet vertrouw zoek ik ditmaal een kunststof broek uit, samen met een nieuw uitziend jack.
Al bij het begin blijkt al dat mijn medelesser nog niet zolang lest, waaruit ik de conclusie afleid dat we naar het parkeerterrein gaan, en dat ik wel voorop zal moeten. Dat blijkt te kloppen.

Op het parkeerterrein beginnen we met de halve draai, de eerste gaat direct goed, en dat verbaast me, meestal heb ik een rondje of 2 nodig om er goed in te komen. Na de derde keer heb ik in de gaten dat de pionnetjes te ver uit elkaar staan. Om verder te oefenen, probeer ik binnen 2 van de getekende parkeervakken te draaien, maar dat is net niet mogelijk, hoewel het me wel dwingt het maximale uit de motor te halen. :-) Maar de instructeur is niet tevreden, de bocht is niet vloeiend, ik kijk niet ver genoeg vooruit. cry (tot nu toe keek ik altijd ongeveer een kwart cirkel vooruit.) In verband met de breedte heb ik genoeg ruimte om een halve bocht vooruit te kijken. Bij het begin van de bocht kijk je waar je uit wilt komen en leg je de motor zo scheef als je hoofd/lichaam denkt dat nodig is om daar te komen. Als je 1/8 van de bocht gehad hebt (dan licht de motor goed scheef), kijk je al de bocht uit naar waar je uiteindelijk naar toe wilt (de horizon). Het is even wennen, maar het blijkt ook nog te werken. En de bocht is strakker. :-)

Daarna mag ik rondjes om een putdeksel gaan rijden, om te kijken hoe dat nu gaat, en om de drie rondjes te oefenen. Maar echt netjes rond een putje rijden met alleen dat putje als referentie, dat is niet makkelijk. cry Intussen zet de instructeur voor mij deze oefening uit en voor mijn collega het achtje. Het rijden van de drie rondjes binnen de pionnetjes dat valt nog wel mee, maar het uitrijden nog steeds niet. Nu merk ik wel dat het regent, want op een bepaalt moment schuift mijn achterwiel iets (of regen of een steentje, weet ik veel), maar als reactie til ik de fiets iets rechtop, waardoor ik meteen het rondje niet meer haal. cry cry
Maar het uitrijden, dat wil nog steeds niet. De instructeur vind het rondje rijden nu wel voldoende en wil graag dat ik maar 1 rondje doe, dus erin en er direct weer uit.
Zo gezegd zo gedaan, dat scheelt voor het uitrijden al een heel stuk, maar op dat moment kunnen we beide nog niet zeggen waarom. Later, terug op de rijschool, tijdens het uittrekken van het pak komen we tot de conclusie dat ik bij 1 rondje de fiets al halverwege het rondje overeind til om eruit te rijden, terwijl ik, als ik 3 rondjes doe, het laatste rondje voor 3/4 rij alsof ik nog een rondje moet, dan als het ware bedenk dat ik eruit moet, en in dat kleine stukje de fiets overeind moet tillen en de andere kant om plat moet leggen, wat dus nooit lukt.

Als laatste mag ik nog 2 achtjes voordoen aan mijn collega lesser. Terwijl ik voor de 2e keer kom aanrijden zie ik de instructeur een ringetje als van een grote frisdrankflessendop (mooi woord voor scrabble :-)) oppakken in het 2e deel van mijn achtje, en ik let daar verder niet meer op. Na het achtje, als ik terug kom rijden, maant hij me even te stoppen, en vraagt of ik dat ringetje wel gezien had. Dat had ik dus, maar ik had er overheen of omheen moeten rijden, niet er binnendoor, daardoor had ik in de 2e helft van het achtje te weinig ruimte en kwam buiten het parkoers. De les is duidelijk, neem alle ruimtje die je kunt krijgen, waarom moeilijker doen als het makkelijker kan. :-)
Daarna gaan we terug naar de rijschool, en op het europaplein kom ik een auto of wat voor de anderen uit te rijden, wat ik even later niet erg vind, want ik schakel tot 2 maal toe op in plaats van af, dus mag ik echt even rommelen voordat ik weer een rijdbare versnelling heb gevonden (in middels de 2e). cry cry

Volgende week mag ik op donderdag ochtend, helaas weet ik niet of ik dan wel een verslagje kan schrijven, want ik ga 1 uur na afloop van mijn les met vakantie (met de trein naar de voet van de Mont Blanc, en dan een rondje van een dag of 8 eromheen wandelen). De weken daarna is de instructeur met vakantie waardoor het pas na de bouwvak wordt voordat ik weer kan lessen. cry Maar dan gaan we wel een planning opzetten voor een excamendatum en etc. :-):-)

Groeten
Damp


Keep em rolin' babe


  t_rex1970 | 03-07-2003 | 13:11 uur | Reageer op dit bericht
Wie is t_rex1970
Harley Davidson Roadster
Hee Damp,

Dat is met wat met dat gedraai en gecirkel hè. Ik ben benieuwd hoe me dat zaterdag weer afgaat. Dan rij ik ook samen, en we zouden dit eens goed gaan oefenen.

t_rex1970 has the need for speed

  Damp | 03-07-2003 | 22:45 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Damp
Yamaha XJ600S Diversion
Dinosaurus,

veel suc6,
ik zie je verslag van de les graag verschijnen

Groeten
Damp



Keep em rolin' babe

  t_rex1970 | 04-07-2003 | 18:15 uur | Reageer op dit bericht
Wie is t_rex1970
Harley Davidson Roadster
nog één nachtje slapen en dan mag ikke weer...:-)

t_rex1970 has the need for speed

  prodje | 04-07-2003 | 20:29 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Hallo damp,
Als je weer bij ons door de straat rijd,
(achter de Pan European) claxoneer dan even.

Groetjes,

Sjouke
P.S stug doorzetten



Dit bericht is gewijzigd door prodje op 04-07-2003 @ 20:36

  risk | 04-07-2003 | 20:36 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
DL650 A
Ik wordt wel een beetje draaierig van je laatste verslag Damp! smile
Maar weer leuk om te lezen! Sank joe dus! Dat is engels for budank o.i.d.;-)

Het is altijd motor weer!!

Remko

Advertentie

  Damp | 06-07-2003 | 15:05 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Damp
Yamaha XJ600S Diversion
Risk,
dan moet je ook niet in het midden gaan staan. Daar staan geeft 2 problemen, jij wordt draaierig, en ik kijk teveel naar jouw en rij mijn oefening niet goed. cry
Als je nu een knappe vrouw was, dan kan het nog een keertje, maar dat ben je ook al niet. Dus kom maar niet in Leeuwarden als ik les, BVD. :-)
PS die instructeur in het midden zien staan is al erg genoeg.

Sjouke,
Als ik bedacht heb waar, EN ik denk eraan, dan kan ik wel eens per ongeluk met mijn duim de claxon raken :-)

Groeten
Damp

Keep em rolin' babe

  Damp | 10-07-2003 | 11:42 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Damp
Yamaha XJ600S Diversion
Praktijkles 12

Warm, dat is het, en omdat we de vorige keer op het parkeerterrein reden, denk ik dat we de weg weer op gaan. Fout.
Op het plein aangekomen beginnen we met de slalom, dat gaat behoorlijk goed, 1x heb ik iets teveel snelheid, en haal ik de pionnetjes net, de rest is behoorlijk tot goed. De laatste rij ik zelfs bewust langzamer en breder, wat me een goedkeurende duim omhoog van de instructeur oplevert.

Daarna de halve draai, dat gaat ook behoorlijk, want vorige keer heb ik geleerd minimaal een halve bocht vooruit te kijken, en dat breng ik nu in praktijk. Enige -probleem- dat overblijft is dat ik mijn bochtsnelheid nog niet voldoende kan inschatten en daarom in de bocht meer of minder ren en gas geef. Dat kan nog iets beter, maar verder ben ik ook hierover tevreden.

Als laatste de remproef. Dit doen we met 3 leerlingen en 2 instructeurs waardoor je eigenlijk continu bezig bent. De eerste 2 gaan niet zo goed, vergeten terug te schakelen, ed. daarna een paar goede, keurig teruggeschakeld, achterrem kan iets beter losgelaten worden, alleen hoef ik niet zo hard op het schakelpedaal te trappen, volgends de instructeur trap ik hem zowat van de fiets. Daarna een redelijke, achterrem te vroeg, en voor niet goed doorgeknepen, wel goed geschakeld (niet te hard getrapt). Dit gaat zo nog even door (allemaal kleine foutjes).

Dan pakken de instructeurs de pionnen op en gaan we terug. Bij het stoplicht (hetzelfde waar Jerna mij onlangs zag) laat ik nu de motor afslaan. Verder gaat het behoorlijk goed.

Ivm vakanties maken we 2 afspraken. 29-07 rij ik ik bij een collega instructeur, en 7-8 weer bij mijn vaste instructeur.

Groeten
Damp



Keep em rolin' babe

  t_rex1970 | 10-07-2003 | 15:19 uur | Reageer op dit bericht
Wie is t_rex1970
Harley Davidson Roadster
Wheeeee... ik heb zaterdag de laatste les. Over vier weken mag ik dan pas weer.cry

Hé Damp. Ik merk aan je verslagen dat het steeds beter gaat. That's the way to go.

t_rex1970 has the need for speed

  Damp | 30-07-2003 | 18:17 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Damp
Yamaha XJ600S Diversion
Praktijkles 13

Na 2 weken niet gereden te hebben, wil ik eigenlijk nog maar 1 ding, rijden en wel zo snel mogelijk. :-) Toch arriveer ik, door werkomstandigheden, laat bij de rijschool. Daar blijkt dat de instucteur die ik verwacht ook met vakantie te zijn. Maar gelukkig is er iemand die er op rekende dat ik zou komen. We spreken af dat we een deel van een examenroute gaan doen, en nog wat bijzondere verrichtingen.

Bij het wegrijden merk ik dat mijn spiegels, die ik wel heb ingesteld toch niet helemaal naar mijn zin staan. En als ik bij het eerste stoplicht voor rechtsaf sta te wachten en mijn linker spiegel heb ingesteld, gaat het licht op groen. Direct wordt ik gestraft voor het niet goed staan van de rechter spiegel, want terwijl ik de koppeling loslaat om weg te rijden passeert een scooter (die rechtdoor wil) mij rechts. Ik schrik me half wezenloos en modder om de scooter heen. Het geheel verdient beslist geen schoonheidsprijs. cry cry Het vervolg van het tochtje naar een (ander) parkeerterrein gaat redelijk, er gebeurt niet veel bijzonders, maar ik ben er ook niet tevreden over, het gaat nog lang niet vloeiend. Af en toe heb ik moeite om het gas en de remmen goed te doseren, en ook vind ik dat ik bij de rotondes en de kruisingen niet goed uitkom.

Op het parkeerterrein beginnen we met de remproef, en de eerste verpruts ik alsof was het mijn 2e les :-), daarna gaat het telkens beter, en na een keer of 4 is het goed te noemen. Helaas merkt de instructeur op dat ik op het examen niet zoveel kansen heb.
Daarna de halve draai. Zelfde verhaal, snelheid te hoog, dus verprutst. :-) Daarna beter
Daarna de 8, de 1e helft gaat redelijk, maar doordat ik de gashendel te hoog vast heb, draai ik op een bepaald moment het gas open, met als gevolg dat ik er uit vlieg. Na de aanwijzing om het gas lager (dus de pols lager) vast te pakken gaat het een stuk beter. :-)
Dan de cirkel, ik had de vorige keer nog problemen met het uitrijden, maar dat gaat nu goed, ook de snelheid is redelijk. De instructeur vindt alleen dat ik het middelste rondje te klein reed. Er ligt 36 m2 voor me klaar en die mag ik ook wel gebruiken. Na nog een paar keer proberen is hij wel tevreden, en ik eigenlijk ook wel. :-)
Als laatste doen we de slalom. Bij de 1e 2 pogingen heb ik teveel snelheid, en slinger ik dus onvoldoende. (de 2e poging gaat in de 2e versnelling met een streepje gas, maar dat is nog teveel). De 3e poging moet ik in de 3e versnelling rijden, en dat doe ik dan maar echt zonder gas (begin hem nu toch een beetje te knijpen). Maar wonder boven wonder gaat dit vlekkeloos, wat me een compliment van de instructeur oplevert, volgens hem zijn er niet veel die dit kunnen :-). Daarna nog een keer in de 2e versnelling, maar na de goede run in de 3e, heb ik nu te weinig snelheid of leg ik de motor te plat, en moet ik ernstig corrigeren bij de 2e pion, want ik lig zowat naast de fiets cry. Nu is de instructeur echt verbaast, hij denkt dat het te langzaam gaat (en dat heeft hij nog nooit eerder meegemaakt), en adviseert dan maar een beetje gas en rem te gebruiken. Ook deze run is goed. (Maar thuis vind ik dat het ook met een lagere snelheid moet kunnen, blijven oefenen dus)

Dan heeft meneer er genoeg van, en gaan we terug naar de rijschool. Voor dat we vertrekken wordt ik nog even gewaarschuwd, het rustiger aan te doen bij de kruisingen en rotondes, daartussen mag ik echt wel 50 rijden.
Dat knoop ik allemaal goed in mijn oren, en pas bij de rotonde van wat de friezen -Us Mem- (onze moeder = standbeeld van een koe) noemen, krijg ik een probleem. De voor mij van links komende auto geeft geen richting aan, wat kan betekenen dat dat is vergeten, of dat er een halve rotonde gereden gaat worden. Ik vertrouw het voor geen cent, en laat de motor doorrollen. Het wordt een halve rotonde, waardoor ik net stil moet staan, en bijna direct weer weg kan. Maar in de 1 rotonde rijden (3/4) vind ik bijzonder vervelend, de motor reageert dan zo heftig op het gas dat het bijna gevaarlijk is. Dus bij het afrijden van de rotonde wil ik 3 dingen tegelijk, opschakelen, dode hoek controleren en goed op de weg blijven. Dat laatste wordt het slachtoffer, want op de rijschool aangekomen zegt de instructeur dat ik vlak langs de stoeprand reed cry. Op de motor heb ik geen tijd om erover na te denken want ik moet meteen rechts.
Gelukkig ben ik daar een beetje bekend zodat ik mij na de bocht realiseer dat dit wel eens een 30km zone kon zijn. Een blik in de inmiddels bijgestelde spiegel leert me dat er inderdaad een rechthoekig bord aan het begin van de straat staat. Dus ben ik braaf. :-)
Verder gebeurt er niet veel bijzonders meer.

Bij de nabespreking, zegt de instructeur dat ik er bij de BVs om moet denken dat ik de snelheid goed heb, en dat ik direct daarmee bezig ben, als ik het na een keer of 4 goed kan, dan kan ik dat ook direct. Verder moet ik er bij de kruisingen en rotondes om denken dat ik eerder begin met kijken, en daardoor ook rustiger aan kom rijden. Hij verteld me dat ik bij de rotonde bij us mem harder reed (en ik reed in de 1) dan hij in de auto kon bijhouden. De Vectra die hij reed begon te glijden vanwege de snelheid, en die ligt dan dus hoger dan 30 km/h, terwijl het CBR 20 heel aangenaam vind. Laten we zeggen dat er op dat punt nog wel wat werk verzet kan worden.

Ach volgende week woensdag mag ik weer, bij mijn -eigen- instructeur. Maar eens vragen of we een route mogen rijden met veel rotondes. :-)

Groeten
Damp


Keep em rolin' babe

  t_rex1970 | 30-07-2003 | 19:35 uur | Reageer op dit bericht
Wie is t_rex1970
Harley Davidson Roadster
Tja... het is niet gemakkelijk hè. Twee weken rust en daar weer gaan rijden. Maar vanaf nu kun je weer vaker rijden, en daar leren we alleen maar van. ;-)

t_rex1970 has the need for speed

Motorverhuur

  Emily | 30-07-2003 | 21:50 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW K75

Ach... jij ook al... een rotonde in z'n eerste versnelling... hoe verzinnen we het ;-) Ja dat rijdt bijzonder beroerd, ik heb het vanavond ook ervaren... En zo krukken we samen gezellig door :-)

groetjes, Emily

  Damp | 06-08-2003 | 22:45 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Damp
Yamaha XJ600S Diversion
Praktijkles 14

Dat het warm zou zijn dat wist ik van tevoren, dus maar een korte broek en een t-shirtje onder het pak. Tijdens het testen van de oortjes blijkt dat 1 van beide een zwakke batterij heeft, waardoor er maar eentje bruikbaar is. Daardoor wordt besloten dat we naar het plein gaan. cry
Omdat ik zonder oortje rijd, heb ik een super rustig tochtje (No comment). =) Alleen is het even wennen aan het feit dat je bijna blind op de acties van je voorganger moet vertrouwen.

Op het plein beginnen we met de slalom, en net als de vorige keer rijdt ik de eerste te snel. cry Daarna gaat het beter, en de derde is al goed. Er is dus enige verbetering. :-)

Daarna de halve draai, ook deze gaat redelijk, alleen vergeet ik tegen te hangen, blijkbaar kan ik zonder dat ook nog binnen de 6 mtr draaien. Maar met elke draai gaat het beter en makkelijker, ook het uitkomen van de draai gaat, op de eerste keer na goed. cry Het is een veelgemaakte fout, ook mijn medelesser heeft er last van, om na de draai, te ver door te draaien. De oplossing is om eerder -ver- weg te kijken.

Dan het achtje, en ook hier weer te snel, waardoor het onbeheerst wordt. Ook hier is de derde goed, maar dan heb ik voor mijn idee werkelijk een slakkentempo door de oefening. Maar dat is blijkbaar het enige goede tempo. cry

Als laatste de cirkel. Vorige week vond de vervangende instructeur het goed, maar was ik niet tevreden over het uitrijden. En dat ben ik nu ook niet, maar na en keer of 5 proberen en nog wat instructie kan ik de mentale stap maken om niet meer naar de uitrijpionnetjes te kijken, maar naar mijn medelesser. :P De 6e keer raak ik nog wel het laatste pionnetje, en kijk ik daar na, als ik 2mtr verder weer opkijk, kan ik direct een bocht gaan maken om te voorkomen dat ik mijn medelesser van de motor rijdt. 8) Maar dan gaat het beter, en net als ik denk: ja nog 1 keertje dan heb ik hem, worden de pionnetjes opgepakt. cry

Bij het opdraaien van de rondweg besluit ik nog voor een grijze auto de rondweg op te draaien, maar helaas kan de instructeur niet volgen. Dus mogen we bij de bushalte voor het europaplein op hem wachten. Maar omdat ik geen oortje heb, en omdat ik er blind op vertrouwde dat hij wel mee zou komen, in zijn grijze vectra, heb ik even geen idee wat er gebeurt. Maar als we stil gaan staan, dan vat ik hem.

Bij het oprijden van het plein heb ik nog een probleem. Mijn medelesser is al op het plein, maar ik moet rekening houden met een auto die richting aangeeft, en halverwege de beide rijstroken op het plein gaat rijden. Ik heb geen idee wat de oudere man in de auto wil, :P en besluit maar te stoppen. Het blijkt dat hij de paralelweg op wil die direct na onze oprit begint. Als de man is vertrokken, rijd ik het plein over, maar zo geweldig vind ik het niet gaan. Daarna wil de instructeur nog via een zijstraatje terug naar de rijschool, en bij de eerste bocht moeten we terugschakelen naar de 1 omdat hij nogal onoverzichtelijk is. En natuurlijk realiseer ik me dat te laat, en moet ik heel hard werken om nog netjes alle punten op het -lijstje- af te werken. Gevolg is dat de instructeur bijna met de auto binnendoor kan. cry
Bij de rijschool bespreken we nog wat zaken, en bepalen we dat de volgende les volgende week woensdag zal zijn. Hopelijk met wat frisser weer. (B)

Groeten
Damp


Keep em rolin' babe

  risk | 06-08-2003 | 22:52 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
DL650 A
Het komt heus allemaal wel goed!!!
Er komt een moment dat schakelen en remmen op instinct gaan en dan hoef je er niet meer bij na te denken!!!
Houd moed!!

Twee Wielen lonken in de verte!!

Suc6 en zo

Het is altijd motor weer!!

Remko

  Damp | 13-08-2003 | 23:11 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Damp
Yamaha XJ600S Diversion
Praktijkles 15

!@#$%^&*())(*&^%$#@!!@#$%^&*). Sorry, maar soms heb je van die uurtjes, breek me de bek niet open, zoals ze hier in het noorden zeggen.
Het weer is in elk geval aangenamer dan de afgelopen dagen, niet zo extreem warm.

Omdat we afgelopen week niet de remproef hebben gedaan, besluiten we eerst naar het plein te gaan om dat te doen, daarna gaan we een stukje rijden.
Het wegrijden is niet echt soepel, maar vooruit. Tijdens het tochtje naar het plein doe ik het rustig aan, denk ik, want mijn medelesser rijdt sneller, maar nog rijdt ik te snel op de kruisingen af, en heb ik te weinig tijd om alles goed te doen, het is wel beter dan vorige keer, maar nog niet top.

Op het plein beginnen we met de remproef, en eigenlijk ben ik over niet een van die stops tevreden, er is altijd wel wat. Toch is er ook hier een langzame verbetering merkbaar.

Daarna gaan we rijden, stuntelen is het niet meer, daarvoor gaat het te goed, maar helaas is er nog veel ruimte voor verbetering. Zo heb ik het eerste kwartier van de rit door de stad zowat alle putdeksels onder de wielen door gehad, ipv eromheen te rijden.

Verder is de volgafstand te klein, waardoor ik mezelf soms in de problemen breng en wel heel snel iets moet doen. En soms vind ik de route door de bocht niet goed, hoewel de instructeur hier niets van zegt, dus zal dat nog wel meevallen.

En ik ben blijkbaar een apart geval want op de weg gebruik ik de achterrem heel weinig. Terwijl ik dat met de remproef wel goed doe.
Ach, laten we het maar op een offday houden, volgende week vrijdag meer geluk.


Groeten
Damp


Keep em rolin' babe

  FallenOne | 13-08-2003 | 23:59 uur | Reageer op dit bericht
Wie is FallenOne
rijd nog niet op een: Kawasaki ZX-6R
Er is iig verbetering! smile en je mag lessen wat ik immers nog steeds niet mag, ben druk aan het leren voor me theorie. Veel succes met je volgende les

groeten

Advertentie

  Viking64 | 14-08-2003 | 00:36 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
R1150R R100RS VW-T4 matzwarte opoefiets
achterrem gebruiken bij de remproef???
heb je helemaal niets aan, tenzij je met volle bepakking rijdt en een duo passagier achter op...

VIKINGS have more fun!

  Smurfke | 14-08-2003 | 07:24 uur | Reageer op dit bericht

Hoi Damp,zo'n achterrem zit er egelijk alleen maar een beetje voor de sier er op.Gebruiken kun je het alleen maar bij een noodstop.

Doei Doei,het smurfke

  t_rex1970 | 14-08-2003 | 07:39 uur | Reageer op dit bericht
Wie is t_rex1970
Harley Davidson Roadster
Het is mij opgevallen dat als je de achterrem niet gebruikt de motor erg nerveus wordt aan de voorzijde. Ik denk dat het daarom belangrijk is dat je beide remmen aanspreekt bij zo'n stop. Tenzij je een stoppie maakt tuurlijk =)...

t_rex1970 has the need for speed

  Smurfke | 14-08-2003 | 07:42 uur | Reageer op dit bericht

Het beste is geen achterrem te gebruiken,want de kan bestaat heel groot dat die blokkeert en je onderuit kan gaan.En als je bij je examen je achterrem te veel gebruikt,heb je groote kans dat je zakt.Want zo'n examinator let ook op je rechtervoet bewegingen.Op naar de volgen en hopelijk een hele goede les.

Doei Doei,het smurfke

  AnneMarie | 14-08-2003 | 08:39 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Triumph Speed Triple 955i
Met motorrijles leer je een noodstop met voor en achterrem, 30% geloof ik achter, 70% voor. Dit heeft te maken met de stabiliteit tijdens het remmen. Niet dat ik nog zo rem, maar het wordt je zo wel aangeleerd en je zult het ook op die manier moeten doen tijdens je afrijden, anders kun je er op zakken!


niets is toeval....
AnneMarie

Advertentie

  Smurfke | 14-08-2003 | 09:37 uur | Reageer op dit bericht

Hoi Annemarie,vraag,hoe kun je nu weten wanneer je nu op 30% en 70% zit met remmen.Lijkt mij onmogelijk,maarja ik ben al een oudje en misschien kan de jeugd het beter schatten tegenwoordig??

Doei Doei,het smurfke

  AnneMarie | 14-08-2003 | 12:24 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Triumph Speed Triple 955i
Dat is ongeveer, zo heb ik het in ieder geval geleerd. Hoe je weet wat 30 en 70% is? K heb geen idee, maar ik zorgde ervoor dat ik net geen slippende achterband had en verder zo hard mogelijk (tot net voor blokkeren) remmen met de voorkant.
Het duurt ff voordat je het onder de knie hebt, zeker met rijlessen is dat erg moeilijk aanleren.

niets is toeval....
AnneMarie

  fisherman | 14-08-2003 | 17:11 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Yamaha Wildstar xv 1600

Ja hallo zeg smile
zijn jullie nu met z`n allen
aan het proberen om die toch
al arme lessers gek te krijgen !
Is er dan niemand die kan vertellen
hoe het zit, deze onzekerheid knaagt
aan mij. smilesmile

Laat je niet vangen,

FISH

  AnneMarie | 14-08-2003 | 18:49 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Triumph Speed Triple 955i
Fish, er is maar 1 oplossing!
oefenen, oefenen, oefenen en oefenen!
das de enige manier

niets is toeval....
AnneMarie

  Viking64 | 14-08-2003 | 19:24 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
R1150R R100RS VW-T4 matzwarte opoefiets
Als je een goede noodstop moet maken, zal je maximaal moeten proberen te remmen met je voorrem. De achterrem kan zo wie zo niet genoeg vertraging opbrengen. En als je dan volluit (tegen het blokkeren aan) remt met je voorrem, verplaatst het gewicht van de motor zich naar je voorwiel. De achterkant komt dan uit de veren. Als je op dat moment nog probeert mee te remmen met je achterrem is de kans heel erg groot dat de boel achter blokkeert. Gevolg: je ziet je eigen achterwiel in je ooghoeken voorbij komen. Geen optie dus!
Als je motor instabiel wordt tijdens een noodstop met alleen je voorrem, dan wordt het tijd om de volgende zaken maar eens na te kijken:
- voorband (+ spanning)
- voorwiel lager
- balhoofd lager
- schijven / remklauwen
- voorvork (lekkage, demping, veren enz.)

Met mijn huidige R1150R heb ik vorig jaar een VRO cursus gedaan op circuit te Lelystad, en daar werd van harte aanbevolen om met je poten van die achterrem af te blijven!! =)
Daar heb ik ook remproeven gedaan (tot in den treure smile) met alleen de voorrem en niets van instabiliteit gemerkt smile.

Groeten Ruud

maar de mensen van het CBR weten het waarschijnlijk beter en willen dat je ze allebeide gebruikt sad

VIKINGS have more fun!

Dit bericht is gewijzigd door Viking64 op 14-08-2003 @ 19:40

Advertentie

  annemien | 14-08-2003 | 21:06 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Suzuki Bandietje
Euhhhhhhhh, waar zit de achterrem eigenlijk??

Groetsels Annemien

  risk | 14-08-2003 | 21:11 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
DL650 A
Hij bedoeld het rechter schakel pedaal!!!

smile


Het is altijd motor weer!!

Remko

  annemien | 14-08-2003 | 21:24 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Suzuki Bandietje
Zit dat ook op mijn brommer dan? :wink:

Groetsels Annemien

  Smurfke | 14-08-2003 | 21:25 uur | Reageer op dit bericht

Is dat die extra lange rechtervoetsteun??

Doei Doei,het smurfke

  fisherman | 14-08-2003 | 21:49 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Yamaha Wildstar xv 1600

Tjonge jonge wat een hulp voor ons lessers.
Viking bedankt voor de uitleg daar kan ik in
ieder geval iets mee en Anne Marie ook jou
inbreng zal ik ter harte nemen.
Mijn mening over Annemien wordt alleen maar
weer bevestigd smile en de rest is wel gezellig.

A.s. zaterdag zal ik het e.e.a. uitproberen
wanneer ik gezellig (nou ja)smile met Emily mag
lessen.

Laat je niet vangen,

FISH

Motorverhuur

  annemien | 14-08-2003 | 21:51 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Suzuki Bandietje
Hehe, ik verheug me nu al op jullie les smile

Groetsels Annemien

  Emily | 14-08-2003 | 21:57 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW K75
Oh HELP....

=)

  Smurfke | 14-08-2003 | 22:07 uur | Reageer op dit bericht

Hé Emily,als ik jou was ging ik zaterdag maar achter fish rijden,want als zijn rempogingen mislukken dan kan hij niet bij jou achter op knallen.

Doei Doei,het smurfke

  Smurfke | 14-08-2003 | 22:14 uur | Reageer op dit bericht

En fish,dit is dus de ideale remproef zoals viking beschrijft.

Doei Doei,het smurfke

  Emily | 14-08-2003 | 22:26 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW K75

Jaja Smurfke, ik achter Fish aan. En dan zeker achterop hém knallen alstie zo'n remproef uitvoert...Dachtut effe nie. Ik blijf maar even errug ver bij 'm uit de buurt, dat lijkt me voorlopig beter ;-)


1 2 3 4 5

Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.