![]() |
Damp | 07-04-2003 | 23:09 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Tsjakkaa Ben vanochtend geslaagd voor mijn theorie, maar 1 fout, dus die kreet, dat moest even. Ik zag de vraag in de discussie rondom de rijlessen van FreakyCat, en zal proberen een "lopend" verslag te maken totdat ik geslaagd ben, als dat al ooit lukt. :-) Een kleine tipje: Neem theorie les, zal uitleggen waarom. Vanochtend 11 personen in de examenzaal. 4 geslaagd, 11 gezakt. Spijt me bijzonder voor de gezakten, maar van degenen die ik kende volgden de meesten 1 theorieles, zal niet oordelen over de redenen, maar het was wel een beetje opvallend. Is op deze manier ook goedkoper, ik betaalde E12 per les van 3 uur, 2x = E24. 1x examen = E 28,50? verschil E4,50. Iedereen moet voor zichzelf beslissen, maar ik vind dit ook een prettigere manier, 2x 3uur les en als ik het boek meer dan 5 uur open heb gehad is het veel. Bovendien zijn de vragen die je op les krijgt vaak leerzamer dan uit het boek, al was het maar door de volgorde van dia's en de soms confronterende manier van vragen stellen. Kan maar 1 minpuntje bedenken, mijn 1e rijles is pas op 16 april. :-) Niet dampen, rijden! |
|
![]() |
||
![]() |
GoldyLocks | 08-04-2003 | 07:50 uur | |
![]() |
![]() Honda CBR 600 F |
Zeg Dampie, Gefeliciteerd met je theorie!! Ga je nu lessen of ben je al bezig? In ieder geval heel erg veel succes! groetjes, Mandy
|
|
![]() |
||
![]() |
Rommie67 | 08-04-2003 | 09:12 uur | |
![]() |
Honda XL1000V Varadero |
van harte en Damp het leukste moet nog komen!!!!! Als je valt dan leg je Grtn Rommie
|
|
![]() |
||
![]() |
Lange Darm | 08-04-2003 | 09:34 uur | |
![]() |
![]() Kawasaki GPz900 R 1993 |
Helemaal mee eens. Bij theorielessen krijg je ook extra uitleg waarom je in die situatie zus of zo moet handelen. Er is maar 1 vraag waar ik het niet eens ben met het CBR. Dat is is de vraag of je nadat je iemand hebt aangereden, het slachtoffer moet/ mag verplaatsen. Het CBR zegt van wel, maar ik heb na een BHV en een aantal EHBO lessen geleerd om met je handen van het slachtoffer af te blijven. Verstandiger is om te zorgen dat je de omgeving "afzet" en de hulpdiensten belt. Blijf bij het slachtoffer tot iemand van de ambulance gearriveerd is. Maar goed, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb bij m'n examen maar gewoon het CBR antwoord gegeven, je wil toch dat papiertje hebben ![]() Lange Darm
|
|
![]() |
||
![]() |
JanB | 08-04-2003 | 12:43 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Oei, dat wist ik niet, dat het CBR zoiets vermeldt? Ik heb altijd geleerd een slachtoffer met onbekend letsel NOOIT te verplaatsen, is ook een van de belangrijkste onderdelen van het EHBO gebeuren. Zet de boel af rond het slachtoffer, zorg dat het slachtoffer kan ademen, knellende kleding losmaken etc., belangrijke (slagaderlijke) bloedingen stelpen, maar laat de helm (als die gedragen wordt) gewoon met rust tenzij die gedraaid zit oid waardoor het slachtoffer geen lucht krijgt. Mogelijk vindt het CBR de doorstroming van het verkeer belangrijker????
|
|
![]() |
||
![]() |
EagleBiker | 08-04-2003 | 14:32 uur | |
![]() |
|
Damp, Gefeliciteerd ...... maar één fout! Da's dus echt met vlag én wimpel! Misschien kunnen we bij je in de leer :-) 16 april is het zomaar joh, tenminste .... ik ga er dan wél vanuit dat het dit jaar is :-) Net als bij FreakyCat, laat maar komen dat verslag. Errug leuk om erover te lezen. Extra voordeel voor jou: straks duimen heel wat duimen voor je als je af gaat rijden :-) Greetz, Eagle http://groups.msn.com/BikerBtch
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
Damp | 08-04-2003 | 21:58 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Dank u, dank u, dat zijn wel genoeg felicitaties, straks rijdt iemand over mijn schoenen als ik op het trottoir loop. :-) Ik zal het zeggen als ik aan de beurt ben voor het afrijden. Maar maak je niet druk, tenzij je in leeuwarden woont, tot ik klaar ben is het alleen daar onveilig. De opmerking van Lange Darm en JanB over het verplaatsen van gewonden ben ik het helemaal mee eens. Wil alleen een kanttekening plaatsen: Verplaatsen moet je alleen doen als de positie van het slachtoffer zo is die niet goed "beveiligd" kan worden. (extreem voorbeeld: slachtoffer nog in een brandende auto). Je zult dus in alle gevallen een afweging moeten maken. Meestal is de uitkomst liggen laten. Genoeg theorie les voor dit moment, praktijk vanaf 16 april, bij voorkeur zonder ongelukken en gewonden. Niet dampen, rijden!
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 16-04-2003 | 23:02 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Praktijkles 1 In tegenstelling tot FreakyCat, maakt het mij niet veel uit hoeveel reacties ik krijg, ik schrijf dit net zogoed voor mijzelf als voor iedereen die mijn getik wil lezen. Dus daar gaan we: Eigenlijk moet ik eerst zeggen dat ik nooit gebrommerd of gescooterd heb, fietsen dat was alles op 2 wielen. dus het uitgebreide pakket. Allereerst kreeg ik een korte instructie over hoe mee te rijden achterop bij de instructeur. Daarna achterop naar een ruime parkeerplaats. Daar verder met instructie, starten, uitzetten, de -noodstopknop-, schakelen, beide remmen (voet en hand), evenwicht, sturen door je gewicht te verplaatsen (dus de motor schuin), en meer van die dingen die je op de fiets automatisch doet, maar waar je nu ineens over gaat nadenken. Daarna zelf starten, oefenen met remmen (eerst achter, dan voor), schakelen, koppeling en gas geven (bijna heb ik medelijden met de koppelingsplaten, ik geloof dat ze toch een beetje gesleten zijn). Deze oefening verbaasde mij nogal, maar was wel leerzaam. De instructeur ging met een voet voor het voorwiel staan, motor in 1e versnelling, op de voetrem trappen, koppeling telkens verder laten komen en gas bijgeven. Duidelijk is dat dit slecht voor de koppelingsplaten is, maar je hebt wel een snel idee wanneer de motor een redelijk minimaal toerental heeft. Daarna rijden, meter voor meter, en telkens remmen, eerst met de achterrem, dan met de voorrem, dan een bocht met slepende koppeling en het stuur helemaal om, (om terug te komen bij de instructeur zijn helm) nog 2x -optrekken- en stoppen, en de les is om. Hé 1 uur nu al om? Ja! Terug naar de rijschool (natuurlijk weer achterop) ben ik veel zekerder van mijn evenwicht, en wat er gebeurdt met de motor onder ons. Al met al een fijne les en al veel gedaan, over dik een week, 25 april, mag ik alweer, kan niet wachten ;-). Bey bey Niet dampen, rijden!
|
|
![]() |
||
![]() |
FreakyCat | 17-04-2003 | 00:34 uur | |
![]() |
![]() Motor op foto is nie van mij |
Hey Damp het maakt mij niks uit hoor hoe veel reacties ik krijg maar ik kreeg er géén terwijl er gevraagd werd om verslag.Maakt verder ook niet uit.Maar leuk om te zien joh hoe iemand anders lest,ik zie dat het heel verschillend is,ik begon bijv,bij de tweede les met de achter rem te remmen.Ik ben zeer benieuwd naar je volgende les,ik ga helaas pas de 27ste weer lessen,maar les wel 2 uur per x. Succes hé ![]() De groentjes FreakyCat Dit bericht is gewijzigd door FreakyCat op 17-04-2003 @ 0:41
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 17-04-2003 | 22:05 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Tja FreakyCat, het is niet mijn bedoeling om jouw af te vallen, alleen maar om aan te geven dat ik reacties niet zozeer noodzakelijk vindt, schrijven doe ik toch wel (bijv voor de stille genieters) ;-) Stel je van dat voorremmen niet teveel voor, snelheid is ook nog niet zo hoog. Heb daarbij een voordeeltje, een oude racefiets die ik tijdens stage gebruikte had een behoorlijk giftige voorrem en een waardeloze achterrem. Dan leer je dus bijzonder snel om een voorrem te doseren. 2 uur lessen is op dit moment niet handig, want ik heb overdag niet veel tijd ivm werk, mischien wel jammer, maar zo is het. groeten (aan jouw en de rest) Niet dampen, rijden!
|
|
![]() |
||
![]() |
rjvdkolk | 18-04-2003 | 12:02 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Virago XV 1100 |
Hey FreakyCat en Damp, Allebei heel veel succes met het lessen. Zelf 'mag'ik 28 april examen doen, dus fingers crossed ! Theorie in september 2002 gedaan. Bij mij ook zoveel gezakt.In spijkenisse examen gedaan. Praktijk examen in r'dam zuid e.o. is best lastig. veel kleine straatjes etc. Valkuilen genoeg zou ik zeggen. Ik hoop in mei een toffe bike te hebben. Heb zelf zo'n 22 a 23 lessen weg nu en ik ga er vol vertrouwen tegenaan. Ben ook lid van Bikerbitch, zoals Eagle ook weet... Jongens hou ons op de hoogte van jullie vorderingen en nogmaals veel succes !!! Trebor Dit bericht is gewijzigd door rjvdkolk op 18-04-2003 @ 12:03
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
Damp | 25-04-2003 | 22:50 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Praktijkles 2 Helm, jas, handschoenen (bijna vergeten) en snel naar de parkeerplaats, geen broek, veel te warm, en snel rijden doen we toch niet. Vandaag geoefend met opschakelen naar 2, en bochten rijden. Het wegrijden gaat redelijk, bochten iets minder, het schakelen moet erg wennen. Begonnen met midden op de parkeerplaats bochten draaien, praktisch blijkt dat je genoeg zelfvertrouwen moet opbouwen om de motor schuin te leggen. Om het evenwicht bij lage snelheden te bewaren, leun je zelf de andere kant op. Bij langzame snelheden is dit best eng. Daarna in de lengte over de parkeer plaats gereden, en opschakelen naar 2, bij het stoppen moet je (natuurlijk) terug naar 1, maar om dit automatisch te doen, dat valt niet mee. Daarna verder met bochten, door meer om het parkeerterrein heen te rijden is er iets meer snelheid, en gaat de bocht gemakkelijker. Nu blijkt ook dat het remmen met de achterrem om helemaal te stoppen vrij lastig is, en dat het goed doseren van de voorrem ook niet mee valt als je tegelijk het gas moet dichtdraaien. De instructeur zegt dat je, terwijl je de rem inknijpt, je pols omhoog moet draaien, je draait dan met je duim automatisch het gas dicht. Het enge hieraan vindt ik dat je dan de muis van je hand van de handel optilt. Moet dus ook wennen. Als laatste dwars over het parkeerterrein gereden, hierbij moet ik vertellen dat de vakken een lichte bolling hebben, en dat er een duidelijke watergoot is tussen de vakken. Dat hobbelt nogal, en ook dat is even uitkijken. Het weer werkte mee, ik reed in het zonnetje, maar was nog geen halfuur klaar met lessen toen het begon te regenen, wat je noemt timing. Volgende week zelfde dag, zelfde tijd mag ik weer. Ben van plan voor die tijd een eigen helm te gaan kopen, langzaam een uitrusting gaan samenstellen :-) De groeten aan iedereen Damp Niet dampen, rijden!
|
|
![]() |
||
![]() |
FreakyCat | 27-04-2003 | 15:15 uur | |
![]() |
![]() Motor op foto is nie van mij |
Hey Damp ik zie t al het gaat helemaal goed komen met ons ![]() De groentjes FreakyCat
|
|
![]() |
||
![]() |
Moderator | 27-04-2003 | 21:53 uur | |
![]() |
![]() |
Damp: Heb met plezier je verslag gelezen.... Freaky: Sucs6 Donderdag.... Moderator
|
|
![]() |
||
![]() |
risk | 27-04-2003 | 22:10 uur | |
![]() |
DL650 A |
Erg leuk om dit allemaal te lezen. Ik heb nu twintig jaar mijn motor rijbewijs en ik denk dat er erg veel, ten goede, is veranderd! Theorie hoefde ik niet te doen en na 4 lessen kon/moest ik afrijden. Wel 20 minuten lang door Alkmaar heen gereden. Tot op de dag vandaag weet ik niet hoeveel versnellingen mijn lesmotor had! Meer geluk dan wijsheid dus. Gelijke een dikke fiets onder mijn kont en blazen. Tot ik tot de ontdekking kwam dat ik met 140 kilometer per uur door de bebouwde kom heen reed. Andere fiets gekocht en VRO gaan doen. Gewoon mazzel gehad dat ik de eerste maanden hebt overleefd!! Ik vind het geen drama dat het nu zoveel anders gaat. Er worden tegenwoordig betere motorrijders afgeleverd. Veel succes met alles en hou ons op de hoogte!! Be carefull!
|
|
![]() |
||
![]() |
rjvdkolk | 29-04-2003 | 20:42 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Virago XV 1100 |
Hey Damp, Gefeliciteerd met je theorie ! Ik heb dezelfde ervaring als jij.Ook bij mij waren er 4 geslaagd en 11 gezakt! schijnt normaal te zijn. Terwijl op de site van het CBR hogere cijfers worden verteld. Trouwens ik heb gisteren (28 april) examen gedaan en gelukkig geslaagd. Afgereden in rotterdam zuid e.o. best lastig. Vooral die ambulance die achterop kwam aanrijden met lichten en op het laatste moment met de sirenes erbij. Dus snel aan de kant.... Ik vond de rit niet best gaan, maar gelukkig was het voldoende. En nu... rijden PS ik heb zo'n 23 lessen a 50 euro achter de rug. en examen 130 + 100 euro . Veel succes met je lessen.! En hou ons op de hoogte! Trebor.
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
t_rex1970 | 29-04-2003 | 21:16 uur | |
![]() |
![]() Harley Davidson Roadster |
Van harte en nu maar veel oefenen op de weg. Echt te gek voor je ;-) t_rex1970 has the need for speed
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 29-04-2003 | 22:59 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Trebor, gefeliciteerd. Goed gedaan! Over die ambulance (ik heb bij een carrosserie bouwer gewerkt die die dingen maakt), als blauw licht niet werkt doet de sirene het niet, en die lui hebben eigenlijk een bloedhekel aan de sirene (teveel herrie). ;-) De voorschriften zijn 100 dB op 7 meter voor de ambulance, meestal resulteert dit in ongeveer 80 dB in de cabine en bij dat volume hoor je de autoradio niet eens meer. Dus kun je zeggen dat de chauffeur spaarzaam gebruik zal maken van zijn sirene, voor iedere andere weggebruiker betekent dit dat blauwe lichten eigenlijk al het signaal is om ruimte te maken, alleen als dat onvoldoende resultaat heeft wordt de sirene bij geschakeld (of bij kruisingen en andere gevaarlijke plekken, want een botsing, bijv met van voertuig van rechts, is nog vervelender) Ik hoop dat je (of iemand anders) hier wat aan hebt. Weet je al wat voor motor je wilt gaan rijden? Ik ben nog lang niet zover, maar ik twijfel nog steeds, een CBR 600 een VFR 750, of toch eentje met minder kuipdelen? Kweet nog niet ![]() Wat betreft de rijlessen, in Leeuwarden kun je 10 euro goedkoper in je eentje, en betaal je 32 euro per uur/per persoon met z'n tweeen. Examen geld weet ik niet uit mijn hoofd, maar dat zal niet veel schelen. Groeten Damp Niet dampen, rijden!
|
|
![]() |
||
![]() |
R.de.Boer | 30-04-2003 | 10:44 uur | |
![]() |
![]() Suzuki RF 900 R |
Leuk die reacties maar wen je gelijk aan altijd goed beschermd op je motor te gaan zitten ook al is het warm. Dus ook motorbroek en handschoenen aan bij 25 graden. Veel succes bij jullie rijlessen en na je slagen want dat doe je natuurlijk veel veilige km.s Een ervaren RF 900R rijder. Ruud Groetjes Ruud
|
|
![]() |
||
![]() |
rjvdkolk | 02-05-2003 | 09:12 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Virago XV 1100 |
Bedankt Damp ! Ik wil een XV 1100 hebben. Voor mij hoeft die snelheid niet. Lekker door de natuurmonumenten crossen lijkt mij veel leuker. Die 50 euro is voor anderhalf uur hè. Dus 32 euro per uur is ongeveer het zelfde. Maar omdat de rijschool ca 20 min afzit vanaf het CBR en dus de regio waar je afrijdt doen ze ca 90 min. (meestal 75-80 min.) Ik heb wel gemerkt dat een praktijk examen wel even wat anders is als een ritje op zaterdag. De zenuwen helpen ook niet echt mee. Alleen de juiste instelling tijdens zo'n examen haalt je er doorheen. Wel geconcentreerd rijden natuurlijk maar niet te veel. Gewoon lekker rijden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik merkte dat ik toch gespannen was. Daardoor doe je gewoon domme dingen die je normaal niet zou doen. In mijn examen dacht ik echt dat ik gezakt was.Maar het was 'voldoende'volgens de examinator. Ik heb daar niets tegen in gebracht. Joepie !! Dus gewoon ervoor gaan !! Drive safely, Trebor.
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 02-05-2003 | 22:07 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Praktijkles 3 Vooraf zei de instructeur al tegen mij dat we bezig zouden gaan met remmen, sturen en opschakelen, en dat was het. Simpel gezegd: rondjes rijden, dus wegrijden, opschakelen naar 2, halve cirkel de bocht om, terug rijden, weer een halve cirkel en stoppen waar je vertrokken bent. Vergat een keer te ontkoppelen bij het remmen, dus afgeslagen. ![]() Vergat verder een keer terug te schakelen naar 1, reeds dus in 2 weg, vond dat wel wat stroef gaan, maar ja, dacht aan een kleine misser (met de koppeling). Na 25 mtr opschakelen naar 2 (=3), en de bocht in, ook daar vond ik de snelheid moeilijk te doseren, en bij het optrekken na de bocht gaf de motor een paar ploffen, toen er enig tempo was, was dat ploffen over. Bij terugkomst vroeg de instructeur welke versnelling in had geschakeld. Ik wist met een stalen gezicht te melden 2, daar was hij het niet helemaal mee eens, en na de uitleg wist ik het ook wel :-). Als laatste: wegrijden, snel opschakelen, zorgen dat je op het moment dat je de bocht instuurt de koppeling weer los hebt, en weer een rondje. (Beetje wat je doet als je direct na het stoplicht wilt afslaan). Begin te merken dat ik een beetje te verkrampt op de motor zit, als ik er aan denk gaat het beter, maar ja, er is zoveel om aan te denken tijdens de les :-). Volgende keer (vrijdag 9 mei) ga ik 1½ uur. Jippee. Een uur is veel te kort. Groeten. Niet dampen, rijden!
|
|
![]() |
||
Advertentie
|
||
![]() |
wil51 | 04-05-2003 | 11:36 uur | |
![]() |
BMW K75RT |
als jij dus 9 mei de 4e les hebt moet ik praktijkexamen doen. Laatse les ging niet best, de oefeningen gingen ineens mis en ik word toch wel zenuwachtig nu. Volgens de instructeur trek ik te langzaam op. Mijn bedoeling van rustig toeren op leuke weggetjes als ik rijbewijs heb moet je dus niet op je examen doen. Dan moet je snel, maar niet onverantwoord natuurlijk, rijden. Vervelende is dat mijn theorie op 13 mei verloopt. Dus als ik zak moet ik ook theorie overdoen.
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 04-05-2003 | 23:02 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Wil51, Je weet wat ze zeggen: een slechte generale is een goede finale (examen). Dus de moed er in houden aub. Maar als je theorie op de 13e verloopt dan ben je al bijna een jaar bezig (slim he :-)). Lijkt me toe dat dit niet je eerste examen wordt, je weet dus wat je te wachten staat, en je zult ook wel weten dat je het kunt, het enige punt is dat de het in dat ene uurtje even moet laten zien. Van het begin van mijn motor carriere, wens ik je veel succes. Niet dampen, rijden! Dit bericht is gewijzigd door Damp op 04-05-2003 @ 23:03
|
|
![]() |
||
![]() |
wil51 | 05-05-2003 | 10:18 uur | |
![]() |
BMW K75RT |
Door ziekte heb ik 3 maanden geen les gehad en ik was zo stom om meteen theorieexamen te doen terwijl dat niet nodig was want ik heb al autorijbewijs. Vandaar dat theorie al bijna verloopt.Het is dus mijn eerste praktijkexamen. En de rijschool wilde ook geen examen aanvragen omdat ik er nog lang niet aan toe was. Na proefles bij andere rijschool werd examen gelijk aangevraagd omdat ik goed rij in het verkeer alleen de oefeningen moeten worden bijgeschaafd. De cirkels geven nog een probleem omdat ik te laat naar het poortje kijk en dan net het poortje mis. Bovendien heeft deze rijschool nieuwe lesmotor (Honda CB 500 S) en dat scheelt enorm. Eerste rijschool hadden de motoren soms meer dan een ton gereden. Ook het communicatiesysteem is veel beter (Veltec) op de snelweg is de instructeur perfect te verstaan, terwijl bij de vorige rijschool al tijdens het invoegen snelweg het contact wegviel door het geruis. Dit bericht is gewijzigd door wil51 op 09-05-2003 @ 9:50
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 09-05-2003 | 22:25 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Praktijkles 4 Met mijn nieuwe helm en handschoenen (je uitrusting moet toch ergens beginnen), ben ik netjes op tijd bij de rijschool, na het aankleden gaan we rap naar het parkeerterrein, met pionnetjes. Die pionnetjes lagen de vorige keren ongebruikt aan de kant, maar deze keer worden ze heel belangrijk. :-) Na aankomst stuurt de instructeur mij weg voor een rondje over het pleintje (opschakelen, stoppen, terugschakelen, nog een keer, bocht in 2 en terug komen), intussen zet hij de pionnetjes in een lijn voor de slalom. Daar beginnen we dus mee. Verrassend genoeg gaat de slalom heel goed, echt tegen mijn verwachting in, aangezien ik de bochten nog helemaal niet goed vind gaan. Tijdens het maken van de slalommen kom ik er ook achter wat ik fout doe in de bochten, ik druk het stuur terug, en dan kun je de motor wel scheef laten hangen, maar dan ga je niet lekker de bocht door, en zit je ook verkrampt op de fiets. Dus in de bochtjes tussen de slalommen door daar op letten. Intussen rij ik af en toe een pionnetje om omdat de instructeur mij vraagt eens ter proberen of het niet ietsje sneller kan (en dus ga ik een keer te snel), de instructeur heeft dan ook wat te doen (zijn woorden). Intussen verandert de afstand tussen de pionnetjes onderling waardoor het ene gat groter wordt dan het andere, daardoor wordt het moeilijker om de slalom goed te rijden. Daarom ga ik met het gas knoeien om het toch te halen, en dat is niet helemaal de bedoeling, dus komt het remmen met de achterrem erbij. Om het gemakkelijk te maken zet de instructeur de pionnetjes in een zig-zag waardoor er in een rechte lijn tussen door gereden kan worden. Dit om het remmen even te oefenen. Daarna wel weer slalommen, om de nog steeds in zig-zag staande pionnen. Lastig, vooral om dat je nu weer meer tegelijk moet doen, en er om moet denken dat je met de rem je snelheid regelt, en niet met het gas. Intussen wordt ook het op de middenbok van de motor zetten even geoefend. Dit is niet zo moeilijk, alleen moet je de beweging om de motor omhoog te krijgen goed uitvoeren, dan kan iedereen dit doen. (Ik weeg maar een zeventig kilo, en zo heel erg sterk ben ik ook niet). Daarna gaan we bezig met het 1/2 cirkel. In het begin staan de pionnetjes natuurlijk te ver uit elkaar, en de instructeur doet het even voor, daarna mag ik zelf. Dit is echt even het lef vinden om de motor schuin te zetten. Dat gaat nog wel, maar om de motor schuin te houden, en goed te kijken, en daarbij de snelheid te regelen met de rem, dat is nog even lastig. Maar na een paar keer proberen gaat het redelijk, en wordt de draaicirkel kleiner, dus komen de pionnetjes dichter bij elkaar. Ook de andere kant om wordt op dezelfde manier aangepakt. Voor mij zijn de lastigste punten, om goed te kijken en het gas constant te laten, en de achterrem te gebruiken. Terwijl de instructeur de pionnetjes oppakt, krijg ik de opdracht om rondjes te rijden om een putdeksel heen, zo constant mogelijk, zowel snelheid en afstand, dat valt dus niet mee. Daarna is er anderhalf uur voorbij, en gaan we terug naar de rijschool. Voor mij is de volgende les op zaterdag 17 mei, ook dan weer anderhalf uur, dat is wel handiger. Groeten Damp Niet dampen, rijden!
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 10-05-2003 | 23:17 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Wil51, Hoe ging je examen?, mag je nu legaal alleen de weg op? Vertel, is ben nl niet nieuwsgierig, maar ik wil wel alles weten :-) Groeten Damp Niet dampen, rijden!
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
wil51 | 12-05-2003 | 19:25 uur | |
![]() |
BMW K75RT |
's nachts niet geslapen dus volkomen in de stress en examen niet gehaald. Mag nu 6 juni weer theorieexamen doen eerder was er geen plaats. Het is enorm druk omdat de exameneisen volgend jaar zwaarder worden. Wil
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 12-05-2003 | 22:19 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Wil51, Balen dus, dus uithuilen en opnieuw beginnen, en och na 6 juni heb je weer een heel jaar om je rijbewijs te halen. Dus veel succes. Groeten Damp Niet dampen, rijden!
|
|
![]() |
||
![]() |
wil51 | 15-05-2003 | 19:01 uur | |
![]() |
BMW K75RT |
vandaag weer gelest en slalom, achtjes,remproef en halve draai gingen goed. Ook moest ik de halve draai voor de verandering rechtsom maken en dat viel even niet mee. Ook op de weg heerlijk gereden. Kreeg opdracht om te stoppen omdat medeleerling het niet kon bijhouden. Eigenlijk zou je moeten horen, dit was examen maar we hadden het je niet verteld zodat je geen zenuwen kon krijgen. Zat nog te twijfelen om over te stappen van de Honda CB 500 naar de Yamaha XJ 600 Diversion omdat op die motor de oefeningen makkelijker zijn omdat het een 4 cylinder is. De Honda wil nog wel eens gaan bokken in de lage toeren als je teveel de achterrem gebruikt. Maar de instructeur vond het geen goed idee om vlak voor een 2e examen nog over te stappen. Dit bericht is gewijzigd door wil51 op 15-05-2003 @ 19:17
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 17-05-2003 | 23:37 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Praktijkles 5 Zaterdagochtend half negen dat is geen tijd voor een -normaal- mens, dus is het lekker rustig op de weg en ben ik snel bij de rijschool (ik ben dus niet helemaal normaal :-)) . Omdat ik het weer totaal niet vertrouw zoek ik een waterdichte broek uit, en een jas waarvan ik hetzelfde hoop. En wat ik verwacht komt uit. De jas is niet perfect, maar de broek is OK. Gelukkig regent het niet veel, waardoor ik geen verzopen kat wordt. Omdat een collega instructeur de motor mee heeft die ik normaal gebruik, gebruik ik nu aan andere (oudere) motor. Deze heeft nog geen schijfrem maar een trommelrem achter, waardoor de achterrem minder giftig is en meer piept. En belangerijk ook geen dubele bediening dus met de instructeur achterop op de weg rijden gaat vandaag in elk geval niet door. Op de parkeerplaats aangekomen beginnen we direct met de remproef, dus aankomen rijden in de derde versnelling, en ongeveer 45-50 km/h en dan stoppen. Dat valt voor de eerste keer niet mee. Om het goed te doen moet je de volgende volgorde aanhouden: ontkoppelen voorrem beginnen, zodra de motor in veert de achterrem erbij, voorrem helemaal in knijpen, achterrem loslaten, en terwijl de motor stopt je been op de grond zetten. Ergens in deze procedure moet je ook nog terugschakelen naar 1. Waar ik vooral moeite mee heb is het terugschakelen, en het loslaten van de achterrem. Na een tijdje oefenen is de instructeur het zat, (er is toch geen verbetering meer) en gaan we verder met het bochtje. Dit gaat redelijk, alleen stuur ik de bocht niet goed uit, ik slinger. Het duurt 3 bochtjes voordat ik door heb wat er bedoeld wordt, daarna gaat het beter. Ook de andere kant om gaat het al snel beter, toch nog veel oefenen met bochtjes rijden, maar dat zal wel automatisch gaan. Daarna de het achtje. Na 2 rondjes begrijp ik dat je extreem ver de bocht in moet kijken. Omdat het in de eerste versnelling gaat is het tempo laag, en kan ik na een paar keer makkelijk binnen de pionnetjes blijven. De motor gromt en de achterrem protesteert ook al, maar dat vond ik niet erg interresant, zolang het maar bleef rijden. De instructeur wijst op gekleurde stippen die op het asfalt staan als hulpmiddel, en het wordt me duidelijk dat hier veel geoefend wordt op bv’s en dat het gemak ook hier de mens dient. Na nog een paar keer rij ik een paar achtjes achterelkaar, dus zonder de acht uit te gaan en opnieuw in te rijden. Daarna nog een paar keer -zoals het hoort-, dus met in en uitrijden. Ook nu wil ik nog wel even verder oefenen, maar de instructeur wil alweer iets nieuws. Hij verteld dat hij een bv gaat doen die volgend jaar verplicht wordt, maar die hij normaal ook vaak doet. 4 pionnen staan op een rij, ongeveer 2 mtr uit elkaar, de andere 2 staan in een vierkantje met de middelste 2. Je krijgt nu een T vorm met een dubbel dikke en korte poot. En dat is net de bedoeling, je komt aanrijden vanuit de poot van de T en stopt je voorwiel tussen beide poinnetjes. Daarna maak je een bocht naar links of naar rechts. Eigelijk is dit het wegrijden bij een T-splitsing, in een moeilijke vorm. Naar rechts gaat gemakkelijker dan naar links merk ik, dus laat de slimmerik mij met links beginnen. Deze kant op laat ik voor het eerst de motor stilvallen in 5 lessen ![]() De instructeur zegt tegen me dat ik maar een paar bochtjes moet gaan oefenen, intussen pakt hij de pionnetjes op. En blijkt dat anderhalf uur alweer voorbij is. ![]() Volgende week vrijdag 23-05 mag ik weer, helaas dan maar een uurtje. Groeten Damp Keep em rolin' babe
|
|
![]() |
||
![]() |
risk | 17-05-2003 | 23:43 uur | |
![]() |
DL650 A |
Weer een heel verhaal Damp. Wat voor jou bijzondere verrichtingen zijn is voor een aantal motorrijders dagelijkse kost en voor meer motorrijders niet te doen! Maar het is in ieder geval weer leuk om te lezen. Ook voor iemand die al een tijdje stuurt, je gaat toch weer even nadenken. Ik kan je ook wel verklappen dat ik, met het lezen van de rijles beschrijvingen, ook weer wat aandacht geef aan de diverse technieken!! Hard recht door kunnen we allemaal, maar dan de rest. Succes en hou ons op de hoogte!! Be carefull!
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
Damp | 18-05-2003 | 00:01 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Bijzondere verrichtingen heet dat op het examen (zoals jij ook wel weet). Dus noem ik het ook maar zo, zodat iedereen weet waar we het over hebben. En dan te bedenken dat ik mijn bocht tussen een paar pionnetjes beter vind -lopen- dan een losse bocht voor het aanrijden van een oefening. ![]() Maar ik ben blij dat ik van enig nut kan zijn voor de meer ervaren rijders/lezers. :-) Groeten Damp Keep em rolin' babe
|
|
![]() |
||
![]() |
Emily | 18-05-2003 | 15:55 uur | |
![]() |
BMW K75 |
Hoi Damp, Wat bedoel je met 'een dubbele bediening' op je lesmotor? Zit je instructeur dan achterop en kan hij ingrijpen? Emily
|
|
![]() |
||
![]() |
risk | 18-05-2003 | 17:08 uur | |
![]() |
DL650 A |
Dit is dus precies de vraag die ik niet wou stellen!! Bij dubbele bediening op een motorfiets heb ik namelijk geen idee hoe ik me dat moet voorstellen!! Achterop zittend heb je toch nagenoeg ook alles onder handbereik? Dubbel uitgevoerde rem/schakelset?? Weet je wat Damp, doe mij maar een duidelijk antwoord!! cu Be carefull! Remko
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 18-05-2003 | 22:02 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Dubbele bediening: 2 van die handgrepen naast/onder het kontje van de motorfiets. Links voorzien van een koppelingshandel, rechts een remhandel, gas weet ik (nog) niet. Verder geen toeters en bellen, naar mij is opgevallen. De grepen zijn gemonteerd op 2 zwarte buizen die vlak voor het achterwiel beginnen, een beetje vergelijkbaar met een groot chopperstuur, alleen veel minder opvallend. En heel belangerijk, als ik op die fiets zit heb ik geen last van die dingen dus boeien ze mij op dat moment ook niet. Meer weet ik er niet van, als ik heb zitten liegen, corrigeer ik dat aanstaande vrijdag wel, want dan rij ik weer en zal ik even goed uit mijn doppen kijken. :-) Groeten Damp Keep em rolin' babe
|
|
![]() |
||
![]() |
Emily | 18-05-2003 | 22:16 uur | |
![]() |
BMW K75 |
Ohw...dat zit er bij mijn lesmotor niet op. Ik geloof ook niet dat ik me erg happy zou voelen met m'n instructeur achterop... (al mag hij er wezen hoor, daar niet van :-)) Dat verschilt dan kennelijk per rijschool, wel of geen dubbele bediening. Nooit geweten. groetjes, Emily
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
JudithR | 19-05-2003 | 08:42 uur | |
![]() |
![]() Kawasaki ZXR 750 |
Pfff, dubbele bediening. Ik ben blij dat ik dat niet heb gehad. Ik kreeg op mn eerste les een motor toegewezen (CB250) en of ik toen maar ff achter mn medelesser aan wilde gaan rijden (ik had 5 maanden eerder wel een proeflesje gehad waarin ik leerde hoe zo'n ding schakelt en remt). Ik heb nu ongeveer een maand een eigen motor en heb nu een paar keer 100-200 meter met iemand achterop gereden, maar ik vind het nog niks. Omdat ik zelf heel licht ben is iedereen die achterop wil al snel 20 kilo zwaarder dan ik. Ik heb het gevoel dat ik dan ieder moment een wheelie kan gaan maken en dat hoeft voor mij niet. Dus zeg ik tegen de mensen die achterop willen dat ze of moeten afvallen tot ze 30 kilo wegen of lekker een eigen motor moeten kopen. Trouwens echt heel leuk om te lezen die lesverslagen! groeten Judith
|
|
![]() |
||
![]() |
Lange Darm | 19-05-2003 | 20:28 uur | |
![]() |
![]() Kawasaki GPz900 R 1993 |
Zoals damp omschreef klopt het helemaal. Er zit geen gashandel bij. Het zou ook een beetje lastig zijn als je instructeur over je heen moet om te corrigeren. Een motor met dubbele bediening (ook wel de kruiwagen) wordt niet zo gek veel meer gebruikt. Maar ik denk dat het wel doeltreffend is voor een instructeur om te bepalen of de leerling voldoende beheersing heeft om de weg op te kunnen. Je kan als instrukteur vanaf de duopositie de motor voldoende bedienen om is bepaalde situaties in t grijpen. Probeer het zelf maar eens als je bij iemand achterop zit (wel ff overleggen) Als je achterop zit en je klemt je knieen om de bestuurder als ware het de tank van de motor kan je ook dezelfde beweging maken als bij bijv. de slalom. Heb ik ook gedaan met m'n vriendin; ze had laatst haar eerste rijles gehad en toen we naar huis reden zei ik tegen haar dat ze de slalom maar moest oefenen, dus waar het rustig was merkte ik dat ze met haar knieen klemde, waarna ik het sturen aan haar overliet....... best leuk :-) Succes en groeten
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 24-05-2003 | 23:10 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Praktijkles 6 !@#$%^&*()_+_)(*&^%$#@!. Sorry dat is niet voor notatie geschikt. Heb een beetje de balen. Moest gisteren al rijden, en ik was na afloop niet helemaal (of was het helemaal niet) tevreden. Het ging als volgt: Om 5 uur was ik bij de rijschool, daar bleek dat ik met nog iemand samen zou lessen. De instructeur vertelde dat deze jongen al wat langer leste en wat meer op de weg gereden had. Na de gebruikelijke aankleed taferelen, gingen we op weg waarbij ik in m’n eentje op de motor achter mijn collega aan mocht rijden. Dat ging vooral op de heenweg een beetje houterig. Op de parkeerplaats aangekomen begonnen we met de slalom. En aangezien het al 2 weken geleden is dat ik dat voor het laats deed, verprutste ik de eerste, en de tweede, en de derde, kortom ik was over geen van deze slalommetjes tevreden. GRR. Daarna het bochtje, eerst naar links, daarna naar rechts. Ook hier niet helemaal goed, dus bij de instructeur achterop, en die voordoen hoe je moet tegenhangen. Blijkt dat ik nog wel wat verder kan tegenhangen, direct de eerste keer daarna had ik het stuur tegen de begrenzing, en daarna niet weer. Ook de andere kant om niet. Als laatste de remproef, ging redelijk, maar ook niet meer dan dat. Ik heb nog steeds moeite met de coordinatie van de voor en achterrem. Gemaakte foutjes, voorrem niet doorgeknepen, achterrem niet losgelaten, niet ontkoppelen, kortom elk foutje dat er is wel een keer gedaan, met uitzondering van het terugschakelen, dat is niet al te moeilijk meer, tegelijk met de achterrem de schakelpedaal intrappen, en vlak voor je stilstaat nog een keer, dat gaat. Maar voor de rest? GRRRR Daarna deed de instrukteur op zijn Pan European een remproef (noodstop?), om te laten zien wat ABS doet. Je moet heel goed opletten om op te merken dat er inderdaad een wiel 1 of 2 keer -stottert-, maar het gebeurt wel. Daarna terug naar de rijschool. En bij het oprijden van de weg (rondweg leeuwarden, om 18.00 uur nog redelijk druk) was ik natuurlijk aan het modderen met invoegen, de combinatie van eigen motor en de in de file staande auto was net teveel om fatsoenlijk in te voegen. Dus voor de laatste maar GRR. Gelukkig ging de rest naar de rijschool redelijk. Vandaar de kreet bovenaan, ach ik les nog, wat maakt het ook allemaal uit, volgende week nieuwe ronde, nieuwe kansen. En dan zien we wel wat er komt. Groeten Damp Keep em rolin' babe
|
|
![]() |
||
![]() |
Emily | 25-05-2003 | 00:42 uur | |
![]() |
BMW K75 |
Aaaarchchch Damp, ik herken het desolate gevoel. Maar wie zei dat ookal weer... "Het zijn leerzame lesmomenten", ofzoiets... ;-) Na zo'n &@#$@(!$ -les kan het alleen maar beter gaan (en ik, zei de muts, kan het weten). Diegene met de langste adem, zal verdorie winnen! (en dat zal niet zo'n stom brokkie techniek zijn) Toch?! Emily
|
|
![]() |
||
![]() |
desmoduci | 25-05-2003 | 01:02 uur | |
![]() |
euh....ouwe belastingvrije kever |
Laat de moed niet zakken, als je bochttechniek niet helemaal uit de verf komt zijn er ook nog wel alternatieven(foto), dus geen paniek, het komt zeker goed !!! ![]() ![]() ![]() ![]() keep good times rolling groeten thijs
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
Damp | 25-05-2003 | 23:03 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Emily Ja, leermomenten dat waren het wel, maar heb je mij ooit zien schrijven dat dat leuk is? Dacht het niet. :-) Maar zoals geschreven, vrijdag nieuwe ronde, nieuwe kansen. Desmo, ik ben niet helemaal overtuigd, maar volgens mij klopt er iets niet helemaal aan dat plaatje. Maar wat niet? ehm mischien iets met de gewichtsverdeling en de .. ach wat weet ik er ook van... Groeten Damp Keep em rolin' babe
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 01-06-2003 | 00:22 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Praktijkles 7 Warm, dat was het de hele dag, en ik voorzag een les op het parkeerterrein, dus ik verwachte bloedje heet. Gelukkig voor mij en mijn collega leerling gingen we de weg op. Hij voorop, ik ertussen, en de instructeur erachteraan in de auto. De stekker van zijn motor-microfoon zou niet goed zijn. Ik zal er maar vanuit gaan dat hij niet voor z’n lol in een auto gaat zitten met dit mooie weer. Ik zal proberen de route een beetje te beschrijven, en tegelijk mijn fouten (groot en klein) uit de doeken te doen. Bij het wegrijden zit ik even te modderen met de motor, daarna gaat het redelijk. Vanuit Leeuwarden via het Europaplein de oude weg op naar Marssum, en dat is een 80 km weg. Dus voor mij de eerste keer 80 op een motor. Toen ik 60 reed had ik al het idee dat ik zowat van dat ding af zou waaien. Maar ja, met de instructeur in een auto achter je aan, trek je toch het gas nog wat verder open. Bij 70 en 80 had ik nog steeds het idee dat elk moment de motor zonder mij verder zou gaan, maar dat bleek gelukkig mee te vallen :-) Bij de ingang van Marssum terug naar 30, en op het voor ingewijden bekende kruising naar rechts. Voor niet ingewijden: deze kruising is bijzonder onoverzichtelijk omdat het café (dan rechts) te dicht op de weg staat. Verder komt de bus op gezette tijden van rechts en, om de bocht te halen, moet de arme chauffeur jou zowat van de weg drukken. Direct na de kruising mochten we bij de bushalte stoppen, kregen we commentaar over het nemen van deze bocht. Laten we zeggen dat de instructeur niet onder de indruk was. ![]() ![]() Daarna een bochtige weg naar Beetgummermolen (met de opmerking om vooral zo vroeg en diep mogelijk zijwegen in te kijken), daar naar links richting Menaldum, tussen de geparkeerde auto’s door (met het nodige commentaar op de kijktechniek, betreffende de ruimtes tussen de geparkeerde auto’s) dan naar rechts naar beetgum, via noch wat bochtjes terugkeren naar Beetgummermolen en daar richting Engelum. In Engelum nog een akelige bocht naar rechts, waarbij we op 30 seconden de bus in de bocht misten (bocht is bijzonder krap, je kunt niet tegelijk met de bus door de bocht). Dus meteen weer stoppen en commentaar. Daarna mocht ik voorop :-) :-), terug richting Marssum, met dezelfde bocht bij het café maar nu naar links (dus dezelfde weg terug). Rijden we Marssum uit, over een versmalde verkeersdrempel (versmalling aan de zijde voor Marssum inrijdend verkeer), zegt de instructeur dat we midden op de drempel aan moeten sturen, om de aankomende auto’s te dwingen te wachten. Ik ben nog niet over de drempel of ik hoor de instructeur zeggen dat ik moet gassen naar 80. Zo gezegd zo gedaan, na een serieuze draai aan de gashandel en een schakelactie rij ik ineens 80. Bijna voordat ik het in de gaten heb en zonder dat ik denk ervanaf te waaaien, ik voel nog wel steeds de rijwind, maar die stoort me al niet meer zo :-). Een blik in de spiegel leert me dat de anderen nog niet zover zijn, dus ik hou ietsje in. Bij het inrijden van Leeuwarden is de situatie ietsje gecompliceerd, met een snelle rechts-links combinatie, waarbij bij -links- een stoplicht staat. Stilstaand voor het rode licht sta ik met mijn vizier te klooien en gaat het licht voor rechtdoor op groen. Ben daar blijkbaar te bekend, want ik schrik en rij weg. Direct de vraag of ik altijd door rood rij ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Al met al vind ik de les eigenlijk 5 minuten te lang duren, maar ja een uur is een uur. En er is maar 1 die die fouten maakt... juist ondergetekende ![]() Maar de instructeur is niet ontevreden, en dat is al heel wat. Volgende week van 4 tot 5 weer een uur vol leermomenten (maar niet te veel hoop ik :-)). Groeten Damp Keep em rolin' babe
|
|
![]() |
||
![]() |
Emily | 01-06-2003 | 01:15 uur | |
![]() |
BMW K75 |
Krimminele, in wat voor onbegrijpelijke uithoek zit jij... :-) Aha! Leeuwarden...dat begrijp ik. Daar heb ik (min of meer in de buurt) nog gefietst. Enfin, als ik dat zo lees, ervaar ik hier in het westen hetzelfde gekreupel op de weg, als jij aan de andere kant van het land. Grappig. Dat geeft mij goede moed. We komen er wel Damp! (bij dat roze papiertje...;-) groetjes, Emily
|
|
![]() |
||
![]() |
FreakyCat | 02-06-2003 | 12:11 uur | |
![]() |
![]() Motor op foto is nie van mij |
Misschien is het een leuk ideetje dat als we allemaal geslaagd zijn en een motor hebben uiteraard,eens wat afspreken om een endje te gaan toeren.Ik ken nog iemand uit Uithoorn die vandaag gaat afrijden dus we hebben dan al een leuk groepje. De groentjes FreakyCat Dit bericht is gewijzigd door FreakyCat op 02-06-2003 @ 12:56
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 02-06-2003 | 22:53 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Goed idee, maar moet wel na de zomervakantie, eerder heb ik geen A :-), datum zien we dan wel. Groeten Damp Keep em rolin' babe
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
Maus | 03-06-2003 | 12:59 uur | |
![]() |
![]() Kawasaki EX 500 /suzuki gsx600f |
Nou lady, ik zit echt te genieten van alle verhalen over de rijlessen. Wat vreselijk leuk. Ik heb zelf lang over mijn A gedaan, een hoop gestunteld, ( mijn hele verhaal staat onder vallen en opstaan "van dit forrum) maar ben inmiddels al behoorlijk aan het toeren en rondcrossen. Niet al te lange stukken maar gewoon rustig aan. Het blijkt inderdaad als ik al die reacties lees dat iedere instructeur toch inderdaad zijn eigen plan heeft. Ik mocht de eerste les wel de weg op maar had ook nog nooit op een brommer of zo gezeten. Doodeng vond ik het, maar het lukte wel. In ieder geval blijf crossen, succes en blijf schrijven, we genieten met z'n allen van de verhalen! Kathy
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 06-06-2003 | 23:29 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Praktijkles 8 Benauwd, dat was het. Laat, dat was ik, terwijl ik de laatste meters naar de rijschool loop, gaat mijn debieltje. Terwijl ik hem pak om te kijken wie er belt stopt dat ding met piepen en als ik binnen stap zegt de instructeur tegen me dat ik telefoon had :-). Aangezien ik rekende op een les op de weg graai ik onmiddellijk naar de meest beschermende kleding die voorhanden is. Maar dat wordt me afgeraden, want we gaan naar het parkeerterrein, en daar is dat veel te warm. Is die man helderziende? Vorige week had ik al na een halfuur iets van, dat is veel makkelijker dan op de weg, dus ik mijn zin ;-). Vandaag krijg ik de blauwe motor mee. Deze is iets ouder dan de rode en heeft achter nog een trommelrem, en die is niet zo giftig als de achter-schijfrem van de rode. Bij het oprijden van het Europaplein zegt de instructeur dat we halfrond gaan. Maar ik heb mijn hoofd er niet bij, want het is zo druk richting de volgende afslag dat het verkeer op de buitenste baan van de rotonde al vast staat, daarom moeten we eerst tussen de auto's door oversteken naar de binnenste baan, en dan half rond. Maar ja, als ik daar normaal kom ga ik altijd een kwart, op weg naar huis. En met de drukte van de file wil ik eigenlijk nog maar 1 ding, naar mama, eh, huis :-). Dus doe ik 1 kwart, en de instructeur geeft via de mobilofoon zijn goedkeuring, met de opmerking dat ik het maar even rustig aan moet doen, en als ze me niet inhalen bij het stoplicht, dan moet ik maar op eigen gelegenheid verder. Ben ik zo snel? Of is er wat anders? Kweet nie, en ik zal er ook wel niet meer achter komen. Maar het stoplicht gaat voor me op oranje en rood. Op het plein beginnen we met de slalom. En eigenlijk gaat die heel goed, maar ik rij aan het begin een beetje te snel, waardoor ik aan het einde teveel snelheid heb. Dus draai ik het gas dicht, ja dan haal je het wel, maar goed is het niet. Dus nog veel oefenen. :-) Daarna het bochtje, voor de verandering alleen linksom. Ook dit gaat redelijk, een paar keer rij ik ietsje te langzaam, waardoor ik het gevoel krijg om te vallen. Maar ook dit kan ik nu opvangen. Verder kan het uitrijden beter. Maar gelukkig voor mij heb ik nu redelijk in de gaten hoe het tegenhangen gaat. Dan het achtje, hier geen omvalneigingen, maar wel weer moeite met het uitrijden. Ook dat nog maar een paar keer oefenen. Daarna het cirkeltje rijden. Dit is nieuw voor me, en de collega lesser mag het dus voor doen. :-) Daarna mag ik het proberen. Ook hier is het uitrijden het probleem, ik mag beginnen met 1 rondje, daarna worden het 2 en 3, maar elke keer is uitrijden het probleem. Ik krijg de motor niet snel genoeg overeind en de andere kant om plat om er goed uit te rijden. Ach volgende keer beter. Als laatste de remproef. Dit gaat minder. In het begin durf ik de voorrem niet goed in te knijpen, en gebruik ik de achterrem eigenlijk niet, ook het terugschakelen gaat moeizaam. Pas na 3 keer proberen gaat het gebruik van de voorrem beter, de achterrem, dat wordt nog niets en ook het terugschakelen gaat niet goed, dus de remproef dat was vorige keer beter. ![]() Terug naar de rijschool is het filerijden, maar nu komt de les van vorige week me redelijk van pas want dit gaat zo slecht nog niet. Bij terugkomst bij de rijschool spreken we af voor volgende week, en verteld hij me dat we volgende week weer de weg op gaan. Dus kijk ik uit naar volgende week. :-) :-) Groeten Damp Keep em rolin' babe
|
|
![]() |
||
![]() |
Jerna | 07-06-2003 | 11:00 uur | |
![]() |
BMW Rockster |
Sta ik gistermiddag net na vieren voor de verkeerslichten bij de Harlingerstraatweg in me blikje te wachten op groen om over te mogen steken richting het FEC zie ik van links (Europaplein) een blauwe lesmotor aan komen rijden. Anne-Marie en ik zeggen nog tegen elkaar: "dat zal Damp toch niet zijn?". Eerst stopt er nog een chopper (Virago meen ik) en even later komt er een rooie lesmotor aangetuft met een Pannetje op z'n nummerplaat. Het hele zwikje rijdt vervolgens richting het FEC en de twee lesmotoren plus Pannetje/instructeur draaien het parkeerterrein achter het FEC op. En toen las ik jouw berichtje Damp.... Te toevallig om geen toeval te zijn. ![]() Groetjes Arjen
|
|
![]() |
||
![]() |
Damp | 08-06-2003 | 23:01 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
!@#$%^&*())(*&^%$#@!@#$%^&*()(*&^%$#@!... (censuur). IK BEN GESPOT. !@#$%^&*(&^%$#@!. Dus als ik braaf was geweest, en voorlangs het FEC was gegaan was ik nog onondekt (is dat een woord?) geweest. Maar omdat ik onoplettend was in de drukte en maar een kwart op de rotonde ging, ben ik gezien. ![]() ![]() ![]() Jerna, ik hoop dat je mijn annonimiteit wilt waarborgen :-), (in ieder geval tot ik mijn A heb) ben veel te bang voor toeschouwers tijdens mijn lessen, want dan krijg ik ernstig de bibbers (ook tijdens het typen), en kan ik van het trillen niet meer rijden (of typen) ;-) . En eh, handtekeningen na het examen :-):-):-):-) Groeten damp Keep em rolin' babe
|
|
![]() |
||
1
2
3
4
5
![]() ![]() |
Reageer